Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Konstig grej efter byte av spindelled? OG9-5

  1. #1
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    312
    Medlem#
    13152

    Konstig grej efter byte av spindelled? OG9-5

    Kan se ur som at min semester går at helv....

    Har bytt spindelled båda sidar på min 9-5 aero, innan jag bytade dom så va inte ratten helt rakt når jag körde på plan å rak väg, ratten blev mer rak efter jag hade bytat på högre sidan, och når vänstre sidan blev bytat så blev ratten helt rakt.
    Såg at däcken va mer slitet på inre sidan av däcken, och efter bytet av båda spindelled så kan det verka som at den slitar ennu mer på vänstre sidan, inre sidan, men inte körd nog endå til at konstatera det 100%.

    Klart jag skulle ville göra en hjulinställing men ingen verkstad har tid åt det för om 2 veckor! Min plan va och köra på semester och besöka min familj i morgon, men det får det vel inte bli något av

    Konstig, ratten är helt rak nu, åker inte til vänster eller höger, går hur fint som helst efter vägen, mycket bätre för jag bytade spindelleden.

    Har det verkin så mycket och säga, pga dom gamla spindelled'ane va glapp i och nu är det nya också blir det sämre?

    Notera at jag kollade även lufttrycket förra kvällen och va lite för lågt, ska vär 2.3 fram och 2.4 bak, va vel under 2 på en av framhjulen, kommer inte i håg vilken, men alla 4 hjul va det för lågt tryck i.

    Har skruvat bil i någon år nu, även jobbat som fordonstekniker men aldrig varit ute för at det ska bli sämre efter et sånn byte, har ju inte gjord någon med styrledden.
    Senast redigerat av c20let2k den 2016-07-25 klockan 15:15.
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    131
    Medlem#
    9860
    Finns egna sätt att göra hjulinställning RAKA plankor och mäta vinklar. Googla så hittar du nog. Kommer kanske inte bli helt bra, men kan nog bli bättre så du kan klara dig i 2 veckor. Annars kan du ringa runt till mindre verkstäder, de kan ta in nån väldigt fort. De kanske inte har de senaste lasertekniken, men man kunde göra hjulinställningar på annat sätt förr i tiden så!

  3. #3
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    312
    Medlem#
    13152
    Får forsöka at mäta lite och inställe lite, jag bor på et lite ställe, så finns inte mangen verkstäder innan 3 timmars körtur och ingen kunne gör det på kort tid, så får forsöka justera lite i kväll.
    Någon som ha gjort det för och har någon tips? Det blir ju självklart inte helt bra men bättre i allafall!
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

  4. #4
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    312
    Medlem#
    13152
    Haha det jag gjorde va, satt mine fälgar på polarens 9-5, typ samma som min, mätte upp lite med en tumstock och en vatermål, mätte upp avstånd mellom bak fälgkant midt på hjulen mot bak på framskärmen når han ratt var helt rakt, då med en vater, satte så mine fälgar tilbaks på min bil, justerande så jag hadde samma avstånd bak på forskärmen och midt på hjulen når min ratt också va helt rakt, mätt med en vater och en tumstock.
    Det som hände då var konstigt nog, ratten blev helt rak, dacken slits helt jämnt, bilen drar ingen väg och är helt sköon at köra, som den ska vär.. Haha låter konstigt, men har vel haft tur här tänkar jag..
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

Liknande ämnen

  1. Byte av spindelled OG9-3
    Av shnarkz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-04-07, 13:15
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-09-16, 16:00
  3. Konstig broms efter bussnings byte!
    Av Aero+ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-07, 03:31
  4. Byte av spindelled, svårt??
    Av CH i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 09:45
  5. Byte av spindelled på 9-3 SS Aero
    Av dimman333 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-09, 21:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •