Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Fråga angående vevhusventilation + annan del på motor

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Fråga angående vevhusventilation + annan del på motor

    Hej!

    Köpte en Saab 9-5 från 2000 igår, och det verkar ha varit ett rätt bra köp.

    Kan börja med att säga att jag är rätt dålig på bilar i övrigt, och särskilt Saab då det är min första, så jag ber om ursäkt på förhand om jag inte förstår vad ni pratar om

    Vad jag kan se så har den fått den där "uppgraderingen" för att förhindra oil sludge, som ni kan se här.
    Dock verkar det ju fattas en slang från ventilen? Vet någon om det går att köpa en sån slang, och var den i så fall ska kopplas in? Som det ser ut nu så verkar den bara spotta ut olja ner i motorrummet.

    Sen verkar det även saknas en del på motorn? Här kan ni se en bild.
    Jag har rödmarkerat ungefär var detta är, bild.

    Och så en grej till. Enligt förra ägaren så håller AC-systemet tätt, men han har inte fyllt på. Kan detta stämma, eller är det bara snack (jag tror på snack...)?

    Tacksam för svar

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    740
    Citat Ursprungligen postat av skalpadda Visa inlägg
    Hej!

    Köpte en Saab 9-5 från 2000 igår, och det verkar ha varit ett rätt bra köp.

    Kan börja med att säga att jag är rätt dålig på bilar i övrigt, och särskilt Saab då det är min första, så jag ber om ursäkt på förhand om jag inte förstår vad ni pratar om

    Vad jag kan se så har den fått den där "uppgraderingen" för att förhindra oil sludge, som ni kan se här.
    Dock verkar det ju fattas en slang från ventilen? Vet någon om det går att köpa en sån slang, och var den i så fall ska kopplas in? Som det ser ut nu så verkar den bara spotta ut olja ner i motorrummet.

    Sen verkar det även saknas en del på motorn? Här kan ni se en bild.
    Jag har rödmarkerat ungefär var detta är, bild.

    Och så en grej till. Enligt förra ägaren så håller AC-systemet tätt, men han har inte fyllt på. Kan detta stämma, eller är det bara snack (jag tror på snack...)?

    Tacksam för svar
    Hejsan på dig! När det gäller vevhusventilation så är det vansinnigt enkelt att hitta inlägg och tyckanden. Tror du hittar mycket informativt.

    Mitt tyckande avseende AC är följande: Vadå fylla på? Du lär ju inte fylla på ditt kylskåp (?)

    Alltså: Om man måste fylla på ett kylsystem så läcker det. Det gäller även ditt kylsystem i motor tex.

    Då föreligger ett läckage.

    /Lufto

  3. #3
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    2226
    Det sim "saknas" är en del som inte sitter på din bil, tändfördelare eller vakumpump för bromsservo på automater. Din bil har bara en plugg där.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|9-3 2.0t-03|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Hejsan på dig! När det gäller vevhusventilation så är det vansinnigt enkelt att hitta inlägg och tyckanden. Tror du hittar mycket informativt.

    Mitt tyckande avseende AC är följande: Vadå fylla på? Du lär ju inte fylla på ditt kylskåp (?)

    Alltså: Om man måste fylla på ett kylsystem så läcker det. Det gäller även ditt kylsystem i motor tex.

    Då föreligger ett läckage.

    /Lufto
    Hej!

    Tack för svaret.

    Angående vevhusventilationen och det där så kan du ju jämföra med denna bild.
    Verkar ju saknas en del slangar på min bil. https://www.youtube.com/watch?v=XFdwnTIWDGU här finns en video på det också.
    Hittade några trådar om problemet, men jag får väl forska på lite och se hur man ska gå tillväga med slangar och sånt.

    Och om AC:n så håller jag med. Min bror hade dock en gammal Volvo 240 (tror jag det var) som hade AC, och när han för skojs skull tog den till en verkstad så konstaterade de att den faktiskt höll tätt, så jag vet inte.
    Hur som helst så tänkte jag ta kontakt med en verkstad imorgon och fråga lite, men jag tänkte att jag skulle ställa frågan här också.

    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Det sim "saknas" är en del som inte sitter på din bil, tändfördelare eller vakumpump för bromsservo på automater. Din bil har bara en plugg där.
    Ah, men är det något jag bör oroa mig över? Eller kan man sätta något där för att det inte ska komma ut olja? Verkar inte ha droppat ner någonstans, men ser ändå lite risigt ut med ett "hål" i motorn.

  5. #5
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    2226
    Nu kommer jag inte in på www.mitt-eget.com där en medlem här har sammanställt allt om vevhusventilationen.

    Det ser ut att något saknas eller har lossnat på vevhusventilationen. Kolla vad sim ingår i uppgraderingssatsen på te.x speedparts.

    Det kan mycket väl vara så att tidigare ägare lagat en läcka men inte fyllt systemet.
    En av-service än inte så dyr som de var förr i tiden, att få sen läcksökt kostar mindre än en full tank.

    En fyllning kostar kanske två eller tre fulla tankar

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av skalpadda Visa inlägg
    Hej!

    Tack för svaret.

    Angående vevhusventilationen och det där så kan du ju jämföra med denna bild.
    Verkar ju saknas en del slangar på min bil. https://www.youtube.com/watch?v=XFdwnTIWDGU här finns en video på det också.
    Hittade några trådar om problemet, men jag får väl forska på lite och se hur man ska gå tillväga med slangar och sånt.

    Och om AC:n så håller jag med. Min bror hade dock en gammal Volvo 240 (tror jag det var) som hade AC, och när han för skojs skull tog den till en verkstad så konstaterade de att den faktiskt höll tätt, så jag vet inte.
    Hur som helst så tänkte jag ta kontakt med en verkstad imorgon och fråga lite, men jag tänkte att jag skulle ställa frågan här också.


    Ah, men är det något jag bör oroa mig över? Eller kan man sätta något där för att det inte ska komma ut olja? Verkar inte ha droppat ner någonstans, men ser ändå lite risigt ut med ett "hål" i motorn.
    Det du ringat in med rött har redan plugg.

    Angående vevhusventilationen ska du sätta dit den saknade slangen. För motorns skull. Problemet vevhusventilationen kan leda till dyra reparationer.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|9-3 2.0t-03|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    740
    Citat Ursprungligen postat av skalpadda Visa inlägg
    Hej!

    Tack för svaret.

    Angående vevhusventilationen och det där så kan du ju jämföra med denna bild.
    Verkar ju saknas en del slangar på min bil. https://www.youtube.com/watch?v=XFdwnTIWDGU här finns en video på det också.
    Hittade några trådar om problemet, men jag får väl forska på lite och se hur man ska gå tillväga med slangar och sånt.

    Och om AC:n så håller jag med. Min bror hade dock en gammal Volvo 240 (tror jag det var) som hade AC, och när han för skojs skull tog den till en verkstad så konstaterade de att den faktiskt höll tätt, så jag vet inte.
    Hur som helst så tänkte jag ta kontakt med en verkstad imorgon och fråga lite, men jag tänkte att jag skulle ställa frågan här också.


    Ah, men är det något jag bör oroa mig över? Eller kan man sätta något där för att det inte ska komma ut olja? Verkar inte ha droppat ner någonstans, men ser ändå lite risigt ut med ett "hål" i motorn.
    Om din bror hade en 240 med AC som höll tätt så får man väl gratulera. Vad var vitsen med det inlägget?

    /Lufto

  7. #7
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    2226
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...usventilation/

    Här kan du jämföra med de slangar du har och se vad som fattas. Inga stora pengar för din årsmodell.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|9-3 2.0t-03|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Nu kommer jag inte in på www.mitt-eget.com där en medlem här har sammanställt allt om vevhusventilationen.

    Det ser ut att något saknas eller har lossnat på vevhusventilationen. Kolla vad sim ingår i uppgraderingssatsen på te.x speedparts.

    Det kan mycket väl vara så att tidigare ägare lagat en läcka men inte fyllt systemet.
    En av-service än inte så dyr som de var förr i tiden, att få sen läcksökt kostar mindre än en full tank.

    En fyllning kostar kanske två eller tre fulla tankar

    - - - Uppdaterad - - -


    Det du ringat in med rött har redan plugg.

    Angående vevhusventilationen ska du sätta dit den saknade slangen. För motorns skull. Problemet vevhusventilationen kan leda till dyra reparationer.
    Alright, så då behöver jag inte oroa mig för pluggen iaf, skönt.

    Angående AC:n så tänkte jag försöka boka in en tid nu i veckan och få det undersökt.

    Vevhusventilationen ska jag också titta på nu i veckan. Vad jag kan se enligt http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...03/531200.html så saknas det ett par delar. Frågan är väl hur pass svårt det är att fixa själv, är inte en erfaren mekare som sagt.

    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Om din bror hade en 240 med AC som höll tätt så får man väl gratulera. Vad var vitsen med det inlägget?

    /Lufto
    Att ingenting är omöjligt

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    740
    Citat Ursprungligen postat av skalpadda Visa inlägg
    Alright, så då behöver jag inte oroa mig för pluggen iaf, skönt.

    Angående AC:n så tänkte jag försöka boka in en tid nu i veckan och få det undersökt.

    Vevhusventilationen ska jag också titta på nu i veckan. Vad jag kan se enligt http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...03/531200.html så saknas det ett par delar. Frågan är väl hur pass svårt det är att fixa själv, är inte en erfaren mekare som sagt.


    Att ingenting är omöjligt
    Nä, det får man väl instämma i avseende onödigheter.

    /Lufto

  10. #10
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av skalpadda Visa inlägg
    Hej!

    Tack för svaret.

    Angående vevhusventilationen och det där så kan du ju jämföra med denna bild.
    Verkar ju saknas en del slangar på min bil. https://www.youtube.com/watch?v=XFdwnTIWDGU här finns en video på det också.
    Hittade några trådar om problemet, men jag får väl forska på lite och se hur man ska gå tillväga med slangar och sånt.

    Och om AC:n så håller jag med. Min bror hade dock en gammal Volvo 240 (tror jag det var) som hade AC, och när han för skojs skull tog den till en verkstad så konstaterade de att den faktiskt höll tätt, så jag vet inte.
    Hur som helst så tänkte jag ta kontakt med en verkstad imorgon och fråga lite, men jag tänkte att jag skulle ställa frågan här också.


    Ah, men är det något jag bör oroa mig över? Eller kan man sätta något där för att det inte ska komma ut olja? Verkar inte ha droppat ner någonstans, men ser ändå lite risigt ut med ett "hål" i motorn.
    Det är som sagt möjligt att det läckt under 15 är men att det är tätt nog för att inte läcka ut direkt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av skalpadda Visa inlägg
    Alright, så då behöver jag inte oroa mig för pluggen iaf, skönt.

    Angående AC:n så tänkte jag försöka boka in en tid nu i veckan och få det undersökt.

    Vevhusventilationen ska jag också titta på nu i veckan. Vad jag kan se enligt http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...03/531200.html så saknas det ett par delar. Frågan är väl hur pass svårt det är att fixa själv, är inte en erfaren mekare som sagt.


    Att ingenting är omöjligt
    Inte svårt att få dit delarna till vevhusventilationen. Tålamod och tåliga händer o armar då det kan vara trångt o det är lätt att riva sig om du byter hela setet

    Det är bara att fråga, det är många som gärna delar med sig o pekar i rätt riktning var du behöver läsa på här.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|9-3 2.0t-03|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

Liknande ämnen

  1. Krångel med larm 9 5, Sen en annan fråga angående blinkers
    Av Frasse F i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-11-22, 23:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •