Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Lite olika fel på saab 9-5 tid 2006

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    92

    Lite olika fel på saab 9-5 tid 2006

    Nu har jag ju införskaffat mej en saab 95 tid 2006,
    Har växellådskrångel, har nyare låda som ska bytas. Som förhoppningsvis löser det problemet.

    Men senaste dagarna har 2 ev 3nya problem uppstått.
    Problem 1
    p0380 glow plug/heater circuit A malfunktion.
    Detta åtgärdas förhoppningsvis genom byta av glödstiften som jag beställt idag.

    Problem 2
    P2279 intake air system leak.
    Det läcker in luft nånstans där det inte ska.
    Förslag på var?

    Båda dessa felkoder har kommit var för sig, p0380 har jag fått ca 3ggr senaste veckan p2278 fick jag igår.
    Dessa felkoder gör att bilen går utan turbo som det känns.
    Men som tur är så kan jag nolla dessa koder med min obdläsare, och då går bilen som den ska.

    Måste tillägga att den lilla gula motorlampan lyser i samband med fel 1&2

    Det sista ev problem 3
    Svartrök vid krafigt gaspådrag.
    Jag kan inte säga att jag kör "häftigt, våldsamt" med bilen, utan snarare väldigt lungt. Men igår gasade jag ur bilen ganska ordentligt på 2 ställen, ganska högt varv mm då blev det ordentligt svart rökmoln båda gångerna.
    Är detta normalt?

    Läste nånstans att det är normalt om man gubbkör för det mesta för att ibland "busköra", sant?

    Läste nån annanstans att nån var tvärsäker på att det var turboras på gång. Sant?

    Så mina frågor efter detta inlägg.
    Kommer åtgärden jag tänkt göra på problem 1 lösa problemet där?

    Problem 2 kom ju aldrig tillbaka efter att jag nollat felkoden, men var bör jag titta och leta efter där om felkoden återkommer?

    Problem 3 varför liksom?

    Slutfundering, är det någon fara att göra som jag och fortsätta köra som vanligt, fast jag måste nolla felkoder ibland
    Senast redigerat av Davidzetterlund den 2016-07-24 klockan 09:19.

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    *Problem 1: Bör lösas mha nya glödstift
    Problem 2: Håll koll på om felkoden kommer tillbaka, om den gör det så får du börja felsöka. Någonstans mellan luftmassemätare och spjällhus bör problemet finnas; kan vara dåliga vakumslangar, någon vakumslang som hoppat loss från en nippel, något av tryckrören efter turbon, eller interkoolern. Kolla i ungefär den ordningen.
    Problem 3: "Gamla" dieselbilar som trimmats genom att skruva upp bränslepumpen kan ge en svart dimma värre än Lütsen... Även äldre dieslar utan trim kan ryka rätt bra vvid fullgaspådrag, dock inte om de har partikelfilter. Vet du om du har något trimprogram i bilen? Vet du om du har partikelfilter i bilen? Om ja på det senare så mår filtret inte alls bra av allt sot.
    Slutfundering: Kommer problem 2 tillbaka så försök lös det så fort som möjligt, motorn mår inte helt bra av luftläckage. Har du partikelfilter så låt någon som kan Saabs bilar titta på hur mycket sot den genererar vid gaspådrag.
    /Johan

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    92
    Ok, tackar för det.

    Partikelfilter, ja
    Trim, nej, inte vad jag vet. Kan man se det på nåt sätt? Kanske få ut nån form av info med obdläsaren kanske?

    Påverkas bilen av partikelfilter på nåt sätt, eller är det bara för miljöns skull o besiktningen?

    Förtydligande:
    Det ryker inte om man står stilla med bilen o varvar bara, utan när man kör och varvar ur den
    3500-4000rpm.
    Men jag tycker den ryker mindre och mindre idag när jag provat några ggr.

    Bytte luftfilter idag (inte en dag för sent) kanske har nåt med det att göra?

    Vilken jävla skitlösning med placeringen på luftfiltret måste jag säga.

    Och ingen felkod om luftgrejset har kommit igen. Än så länge bör man kanske tillägga
    Senast redigerat av Davidzetterlund den 2016-07-24 klockan 17:52.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    92
    Under det här röret till turbon. (Luft fr intercooler?)
    uploading images

    Är det så här kladdigt
    imgurl

    Det känns som gammalt kladd eller vad man ska säga, dvs ingen färsk olja, utan mer damblandad olja.

    Är det dåligt?
    Kan tillägga att det är bara röret och slangkläman som är kladdigt inte på själva turbon

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Tvätta rent och se om det återkommer
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    92
    Tänkte det. Det är väl bara ta bort slangklämmorna och ta väck röret o tvätta.
    Då får man ju se om det är nån olja i turbon också, för jag gissar att det inte ska vara olja innanför det röret

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    92
    Nu har jag tat väck röret.
    Så här såg det ut in i turbon
    image upload no size limit

    Inte så bra känns det som, kännde lite på det jag kom åt av turbinen. Och den snuttar lätt och känns inte glapp.

    Sen såg jag att det verkar komma lite olja från den här slangenpost a picture.
    Jag gissar att det är nån form av vevhusventilation.

    Min tanke är att skaffa ett litet "sportluftfilter" till den slangen och plugga hålet i luftröret.
    Är det en dum ide? Varför isåfall?
    Nåt med lmm?

    I luft röret så var det ingen lös olja, utan mer som typ oljesand som jag fick skrapa ut ur röret.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    92
    Ok, som jag har förstått det så måste det vara sluten vevhusventilation på bilar efter år typ jättelänge sen.
    Därför är ju bara ett filter uteslutet.
    Så därför har jag beställt en catchtank, för då blir ju systemet slutet, bara att ev oljan separeras från luften som ska återcirkulera till insuget innan turbon.

    Och pga ovanstående så har jag också förstått det som att det inte är någon större fara, utan snarare normalt att det är lite olja på insugssidan på turbon, pga att det är undertryck i vevhus ventilationen.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    92
    Tänkte byta olja i bilen i helgen.
    Funkar denna olja? Den brukar jag ha i min jeep
    photo hosting sites
    Har sett lite olika rekomendationer för olja, därför min undran.
    Jag brukar byta olja efter max 1000mil
    "Att försöka är det första steget mot misslyckande."
    http://www.garaget.org/davidzetterlund

  10. #10
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Uppfyller den Dexos2 och/eller GM-LL-A-025? Annars är detta en prisvärd och bra olja för din Saab. http://shop.speedparts.se/sv/prod/ol.../93165557.html
    /Johan

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-02-20, 08:51
  2. 900ng lite olika småfel
    Av pitejohan i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 21:28
  3. Lite olika elfel 9000 cse -96
    Av Wallborg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-03-06, 21:42
  4. Lite hjälp med olika motorer 9-5 -00
    Av Crisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-03-20, 18:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •