Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Alltid 12V i kupèuttag? 9-3SC -06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Blekinge / Ronneby
    Inlägg
    65

    Question Alltid 12V i kupèuttag? 9-3SC -06

    Nybliven ägare till en 9-3SC -06 undrar.

    Behöver tillgång till 12V i kupén även när bilen är avstängd.
    Skall kunna köra en laptop i bilen, givetvis kopplad via ett automatiskt batteriskydd.

    Så frågan är?

    Var hittar jag en "alltid 12V-anslutning" i kupén?
    ___________________________________
    Åker "riskokare" 4wd V6 vill ha Saab igen

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Har du kikat i bilens bruksanvisning, det borde stå där.
    Det skall väl finnas ett uttag i mittkonsolen/armstödet, kikat där?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Blekinge / Ronneby
    Inlägg
    65
    Visst har jag tittat i Instruktionsboken och jag har även testat eluttagen som finns i bilen.
    Dessa uttag ger ju endast ström när tändningen är tillslagen.

    Jag behöver ha ström även när motorn är avstängd!

    Uttryckte mig förmodligen lite otydligt med tanke på svaret.
    Hoppas att nedanstående förtydligar.

    Finns det någon form av anslutning (säkring, kontaktstycke o.s.v.) bakom panelerna i kupén, med ständig 12V på?
    Om inte, var är enklast att dra en kabel från batteriet (motorrummet) och in i kupén?
    ___________________________________
    Åker "riskokare" 4wd V6 vill ha Saab igen

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Jeg syns ikke spørsmålet var utydelig, men jeg undres litt på om du har tenkt på hva det nye strømtrekket KAN bety.

    Følgende sikringer (kurser) i elsentralen i instrumentpanelet (IPEC) er alltid tilført spenning: #1 tom. #9, #11 tom. #15, #23 og #24. Dette kan kontrolleres med et multimeter.

    I instruksjonsboken for vår 9-3 er det oppgitt at batteriet kan tappes - må forstås ned til det nivået at det ikke gir strøm til start - etter 30 dager ved stillstand. Med tilleggsutstyr i bilen kan dette gå ned til 15 dager. Så man skal ha et godt, og godt ladet batteri for å montere slikt utstyr.

    Har du en aning om hvor mye strøm laptopen vil trekke i sovemodus?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Det är fler som inte läser innan de frågar eftersom det är lättare än att läsa själv. Därav min fråga.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Blekinge / Ronneby
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det är fler som inte läser innan de frågar eftersom det är lättare än att läsa själv. Därav min fråga.
    Har du något bra svar på min fråga då?
    ___________________________________
    Åker "riskokare" 4wd V6 vill ha Saab igen

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Blekinge / Ronneby
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Jeg syns ikke spørsmålet var utydelig, men jeg undres litt på om du har tenkt på hva det nye strømtrekket KAN bety.

    Følgende sikringer (kurser) i elsentralen i instrumentpanelet (IPEC) er alltid tilført spenning: #1 tom. #9, #11 tom. #15, #23 og #24. Dette kan kontrolleres med et multimeter.

    I instruksjonsboken for vår 9-3 er det oppgitt at batteriet kan tappes - må forstås ned til det nivået at det ikke gir strøm til start - etter 30 dager ved stillstand. Med tilleggsutstyr i bilen kan dette gå ned til 15 dager. Så man skal ha et godt, og godt ladet batteri for å montere slikt utstyr.

    Har du en aning om hvor mye strøm laptopen vil trekke i sovemodus?

    Vad tänker du på med din fråga "jeg undres litt på om du har tenkt på hva det nye strømtrekket KAN bety."

    Skall kolla vad dem säkringarna går till och om jag kan ansluta till någon av dem.

    Laptopen tar max 10A (enligt märkning på adaptern jag har) när den arbetar.
    ___________________________________
    Åker "riskokare" 4wd V6 vill ha Saab igen

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av Bengt-M Visa inlägg
    Vad tänker du på med din fråga "jeg undres litt på om du har tenkt på hva det nye strømtrekket KAN bety."

    Skall kolla vad dem säkringarna går till och om jag kan ansluta till någon av dem.

    Laptopen tar max 10A (enligt märkning på adaptern jag har) när den arbetar.
    Nja,...vadå adapter? Har du möjlighet att mata datorn med 12v direkt?

    Det har jag aldrig sett. (Men det skulle verkligen vara praktiskt, som vissa TV-apparater i båtliv tex)

    Om det nu är ac/dc-adaptern du menar så kommer ytterligare ett problem in i bilden.

    OM det är så att du använder växelriktare (12V -> 230V) för att mata din adapter med modifierad sinusvåg, som i sin tur matar datorn (med förmodligen runt 19v)
    så vill jag uppmärksamma dig på att verkningsgraden i en växelriktare är tämligen låg.

    Därför kan hyfsat stora strömuttag erfaras. (Bra tänk med batterivakten där).
    Det är helt enkelt inte speciellt vettigt att köra grejer över bilens batteri med tanke på att man lätt glömmer bort grejer.

    Jag skulle kunna rota i WIS om elschema, men jag rekommenderar hellre att du köper nytt batteri till datorn om det är värdelöst och laddar saker under drift eller hemma.

    /Lufto

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Det bör finnas en kontakt för förberedd telefoninstallation med permanent 12V bakom mitten av instrumentbrädan, det är så på 9-5:an, och jag antar att man tillhandahållit samma funktionalitet på ng9-3. Sedan får man fixa kontakten ut själv.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av Bengt-M Visa inlägg
    Vad tänker du på med din fråga "jeg undres litt på om du har tenkt på hva det nye strømtrekket KAN bety."
    Transientspenninger og ikke minst det jeg var inne på: Øket hvilestrøm når bilen er parkert, som en utfordring for batterikapasiteten. Normal hvilestrøm, originalt oppsett for din, bil kan ligge i området 20 mA.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Blekinge / Ronneby
    Inlägg
    65
    För att räta ut en del ?-tecken.

    Jag behöver kunna arbeta med datorn i bilen periodvis. Datorbatteriet är det inget fel på men datorn vill ha en del kräm när den jobbar, så därför behöver jag kunna ansluta adaptern i bilen.
    Jag har skaffat en adapter avsedd för min dator med denna spec: Input DC 11-15V Max 10A, Output 19V 4,74A, continuous.
    Fungerar perfekt med motorn igång.


    "Lufto", skulle du kunna slå en koll i WIS om du hittar något matnyttigt där?
    Kanske du kan se om "Långmilares" telefonkontakt finns i 9-3:an också?
    Jag har en knapp på ratten med en telefonlur på i varje fall.
    ___________________________________
    Åker "riskokare" 4wd V6 vill ha Saab igen

Liknande ämnen

  1. Kupeuttag SAAB 9-3 1,8t -05
    Av BultaIBo i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-12-30, 14:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •