Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Kass tomgång 900i 8v -89

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349

    Kass tomgång 900i 8v -89

    Har problem med tomgången på min 900i 8v. Vid Kallstart får man ge lite gas likaså när den är varm. Kan dö på tomgång kall som varm. Kan även rycka lite när man kör i exempelvis 80km/h. Har bytt stift och luftfilter och rengjort "tomgångsventilen"

    /Jonas
    Senast redigerat av gbg den 2016-08-20 klockan 19:26.

  2. #2
    Sugmotor Xyph3rs avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Götlaborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    -
    Hm, är det månne något luftläckage någonstans?

    K-jet är ett väldigt bra system när det fungerar som det skall, men det kan vara lite krångligt när det strular. (Körde under några år E85 med just K-jet på en 8v - funkade underbart efter några modifikationer - topphastighet 195! )
    Du har inte problem med kallstarter i allmänhet?
    Nu kommer jag inte ihåg hur tomgångsstyrningen fungerar på K-jet, men jag vet att själva mätarplattan som mekaniskt mäter luftflödet kan kärva i sitt hus vilket kan ge kallstartsproblem.

    Vid kallstart och under tomgång skall motorns undertryck vid insugscyklerna vara tillräckligt för att tvinga upp mätarplattan något för att låta luft strömma igenom.
    Mätarplattan är i sin tur kopplad till kolven i bränslefördelningsmackapären som styr bränsletrycket ut till de fyra fördelningsrören.

    Du skulle kunna demontera den stora gummibälgen mellan just luftfilterhuset/mätarplattan och bränslefördelningsmackapären och ta en kik...

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Jo jag kan nog säga att jag har problem med kallstarter rent allmänt. Jag kollade mätarplattan igår när jag bytte luftfilter och den var inga problem att lyfta upp. Inget som kärvade och det var rent och fint där.
    Justerar man något på spjällhuset?
    Kan det vara tändningen som står fel?

    /Jonas

  4. #4
    Sugmotor Xyph3rs avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Götlaborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    -
    Ja, tändningen kan vara felinställd - det skall finnas en lapp på en av skärmarna i motorrummet där tändvinkel för olika varvtal står.
    Om du har ett mätinstrument för att kontrollera tändvinkeln så kan du göra detta genom att demontera en liten plastlucka på skyddshuset i plast mellan svänghjulet och transmissionen för att kunna se markeringarna på svänghjulet.

    Justering av tändvinkeln är enkelt - lossa helt enkelt de tre skruvarna till fördelaren och rotera den tills du får rätt tändvinkel och skruva sedan fast fördelaren igen.
    Kommer jag ihåg rätt så skall vakuumklockan på fördelaren vara urkopplad och igenpluggad när man gör denna kontroll och justering eftersom vakuumklockan ändrar tändvinkeln vid tomgång för att förbättra bränsleekonomin.

    Det kan vara en god ide att dessutom demontera fördelarlocket och ta en titt på rotorn och fördelarlockets kontaktpunkter.
    Dessa skall vara rena och ej ärgade - om de är ärgade brukar det gå att lösa med hjälp av ett fint sandpapper.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Tackar för tipsen! Får kolla på detta!

    /Jonas

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Men en 89a har väl kat och lambda? Just detta år får väl anses som ett av de allra sämsta ur systemsynpunkt, när man fick för sig att elektroniskt justera (lambda) ett mekansikt system. Idioti.
    Om jag minns rätt så styrs ju systemtrycket av lambda-sensorn och det där kan ju vara en härlig källa till fel.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    244
    Jag hade problem med körbarhet på min T8 Special vid kallstarter. Byte av syresensor (lambda) löste det problemet.
    //Stefan
    900 T8 Special -89 | 9-3SE 2,0t -99 | Ford Galaxy 2,0 tdci -12 | 96F de Luxe 1960 (under renovering)
    9-3SS Vector 2,0t -03 (såld) 9-5SC Vector 2,3t BP -09 (såld)

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    244
    Finns ju mycket att kolla. Taktventilen har ju olika duty cycle i uppstarten. Den är lätt att mäta med en multimetersom mäter duty cycle. Skaffa verkstadshandboken för 900:an är ett hett tips.
    //Stefan
    900 T8 Special -89 | 9-3SE 2,0t -99 | Ford Galaxy 2,0 tdci -12 | 96F de Luxe 1960 (under renovering)
    9-3SS Vector 2,0t -03 (såld) 9-5SC Vector 2,3t BP -09 (såld)

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Hej! Jo att detta är den sämsta av motorvarianter vet jag och nu får jag även uppleva detta ;-)
    Har en ny lambdasond liggandes, får testa att byta. Gjorde rent fördelarlocket och rotorn och nu går bilen mycket bättre. Men det är just vid uppstart som den
    krånglar. Speedparts har rea på just taktventilen så jag lägger en beställning...

    /Jonas

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Nu går bilen som en dröm!! Fick äntligen tummen ur... och kollade tändningen.
    Den stod "bara" 10grader fel... Justerade till angivna grader och nu jävlar går den gött :-)

    Tack för hjälpen!!

    /Jonas

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    244
    Härligt!

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    //Stefan
    900 T8 Special -89 | 9-3SE 2,0t -99 | Ford Galaxy 2,0 tdci -12 | 96F de Luxe 1960 (under renovering)
    9-3SS Vector 2,0t -03 (såld) 9-5SC Vector 2,3t BP -09 (såld)

Liknande ämnen

  1. Kass tomgång med fritt dumpande avlastningsventil
    Av fall3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-03, 08:03
  2. Kass tomgång efter topp byte 9k-91
    Av gbg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-23, 16:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •