Är det på linsens insida eller utsida som ytan blir förorenad?
Är det på linsens insida eller utsida som ytan blir förorenad?
Tar man loss lyktan så kan man skruva bort halva projektorn. Då har du bara delen framför plasten kvar och kan komma åt insidan av linsen riktigt bra!
Bäst är ju att öppna hela lyktan, men då kan man lika gärna byta hela projektorn till en med helt klara glas.
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Jag försökt att rengöra linsen med en tops och sprit. Men där var inte mycket smuts på duken så der är inte där problemet finns.
Jag konverterade till xenon. Köpte det här från xenonkungen:
https://www.xenonkungen.com/se/xenon...xenonljus.html
4300 K.
Funkar klockrent och nu går det att köra på natten igen.
Förstås inte lagligt då där inte år nivåreglering, men man kan ju justera ljuset ner manuellt.
SAAB 900 1996 bytt till SAAB 9-3t SE M01 i' 07; Taklucka och allt, import från Tyskland till Danmark. På danske skyltar och skyltarna kostade 1½ gång bilens pris.
'14 Bytt till 9-3 ss M08, var det nu klokt? Ja älskar också den!
STCS medlem nr. 12358
Hur pass plug n play är det där? Har en 2004 9-3ss och funderar på att sätta xenon i halvljus och dimljus.
Hört att man behöver programmera nåt?
Senast redigerat av Moderator den 2021-02-23 klockan 12:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Inget behov för att programmera något. Det är endast om man monterar originalt xenon.
Där är inte heller felmeddelande i SID. Plug'n'Play även om förstås ballasten ska placeras nånstans och man måste borra hål till sladdarna. Om man vil göra en dold installation, som jag har gjort, då ska stötfångaren tas ner, och därefter lyktorna. Då kan man borra hållet på undersidan av lyktan (och inte borra i lampdäckslet) plus ballasten kan fixeras under lyktan - allt dold för nyfikna blickar.
SAAB 900 1996 bytt till SAAB 9-3t SE M01 i' 07; Taklucka och allt, import från Tyskland till Danmark. På danske skyltar och skyltarna kostade 1½ gång bilens pris.
'14 Bytt till 9-3 ss M08, var det nu klokt? Ja älskar också den!
STCS medlem nr. 12358
Som jag hoppades då. Kopplar du strömkontakten i original lamphållare eller måste man tjuva/klippa kablaget?
Stort tack för svaret!
Senast redigerat av Moderator den 2021-02-23 klockan 12:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Strömkontakten går i originale lamphållare.
Du ska även köpa H7 låsbricka.
SAAB 900 1996 bytt till SAAB 9-3t SE M01 i' 07; Taklucka och allt, import från Tyskland till Danmark. På danske skyltar och skyltarna kostade 1½ gång bilens pris.
'14 Bytt till 9-3 ss M08, var det nu klokt? Ja älskar också den!
STCS medlem nr. 12358
Glader, vakna nu.
Vill oxå veta H7 LED till NG9-3.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Hej har märkt att halvljuset är dåligt på min bil. Är halogenlampor.Vad kan man göra för att få bättre ljus. Är det LED-lampor eller xenonkonventering som gäller kom med förslag mvh Viktor Nilsson.
Kör en Saab 9-3 1.8t biopower 2008.
Mitt xenonkit från prestandabelysning gick sönder efter typ 12 månader.
Så kastade ur det och satte i vanliga H7 lampor.
Men nu är vi här igen. Det börjar bli mörkt ute.
Vad är det bästa alternativet till helljusen i NG9-3?
Standardlösning 1A:
Jag köpte Osram H7 från Lichtex. Det kan vara smart att ta de med högst ljusstyrka till helljus. Visserligen på bekostnad av livslängd, men heljus har man ju inte på lika mycket som halvljus, så det är nog inget problem.
Men finns det bättre alternativ (LED, Xenon) är jag oxo intresserad. Vad är bäst?
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
När mina halogen Philips säger tack och hej blir det LED på helljuset.
Skulle jag beställa idag okt2020 hade jag provat LED Bevinsee H7. https://youtu.be/X1L_aFGjmSI
Men eftersom LED-tekniken utvecklas hela tiden är detta tips säkert inaktuellt om 6-12mån.
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
http://www.garaget.org/shinyhead
Det var ju en imponerande välgjord test! Som helljus kan Bevinsee H7 LED säkert fungera alldeles utmärkt. Styrenheten utanför strålkataren/lampan innebär lägre temp. Dvs mer ljus och mindre risk för värmeskador. Verkar vara ett bra val, ja.
Då är frågan var man köper dessa Bevinsee H7 någonstans.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
https://www.amazon.com/dp/B0859T3PH7?ref=myi_title_dp
Frågan är om det ger felkod i NG9-3 med LED i helljusen?
Senast redigerat av Moderator den 2020-10-26 klockan 09:50. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
ger kanske felkod men kommer garanterat att blinka/blixtra när du stänger av bilen och låser och låser upp. Kanske även när bilen är igång.
2008 9-3 2.0t SC Vector Aut BioPower, eSID2, Maptun steg 4+.
2005 9-3 2.0t SS Vector Aut.
1998 Yamaha YZF 600R.
Äsch, blev en beställning rakt i motsats till min kloka fars talesätt "varför byta något som inte är trasigt?"
Svaret är givetvis att i jakten på det starkare helljuset är alla medel tillåtna
IMG_20201111_132644[1].jpg Bevinsee1.jpg
Order placed October 28, 2020, Total $74.03
Paketet kom idag 11nov
Förutsätter att ljusövervakningen kommer få dem att blinka. Kommer lösas ned slutande relä enligt denna tråd. http://forum.saabturboclub.com/showt...-flimrande-LED
Annars hoppas och tror jag att det ska vara ganska plug'n play
Relä, https://www.biltema.se/bil---mc/elsy...ela-2000017796
Återkommer.
Edit: Hmmm var visst dags för byte. Halvt igensotade halogen glödlampor.
To do list. Köpa 2st låsclips till H7 lampor
Senast redigerat av axelsson den 2020-11-11 klockan 18:53.
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
http://www.garaget.org/shinyhead
Hittar inga tidigare trådar om detta, så länka gärna om ni känner till någon Har kört 75w xenon plus dessa felkodslösare i helljuset i snart ett år utan problem, men jag stötte nyligen på info om att många har fått plötsliga elfel vid användning av xenonkit som kopplas in direkt på det gamla kablaget i dessa bilar. Xenonkungen har även en varningstext om detta på sina produktsidor. Jag funderar därför på en bättre lösning så jag slipper oroa mig för problem med någon styrbox i framtiden.
Jag funderar på att koppla ballasterna direkt till batteriet genom ett relä som styrs av helljuset. Vad är då det bästa sättet att få bort varningsmeddelandena? Jag har för mig att jag testade att koppla på en 8Ω resistor på varje sida för att göra just detta för något år sedan, men fick då inte bort varningsmeddelandena. Kanske inte så konstigt eftersom halogenlampor tydligen har mycket lågt motstånd när de är kalla till skillnad från en vanlig resistor. Kan man kanske koppla på ett par mindre halogenlampor istället och ha dem i en liten metallbox? Eller finns det någon lösning där man helt slipper koppla in något på det gamla kablaget förutom reläet till xenonlamporna?
Fick PM där en en forummedlem (Hyvens) undrade hur det gick med mitt byte till Bevinsee H7 LED. Ursprungsinlägg http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1539609
Svaret blev typ ett inlägg så jag klistrar in det här med. Ska försöka få in lite bilder...snart
Ahh, just det. Den där lamptråden hade jag tänkt uppdatera med hur det gick. Men kan svara dig lite snabbt med en liten sammanfattning.
Det lyser utav bara h-vete Tänder upp fullt direkt jämfört med tex Xenon. Led-lampan med sladdar och konstruktion känns gedigen och kvalité.
Men det är inte plug n play.
Ljusrelä För att bli av med blinket från bilens ljusövervakning måste ljusrelä kopplas in. Inget stort jobb. Jag gjorde som det länkats till i tråden.
Lamphållare Sen passar inte original H7-lamphållare. Jag beställde nya "led-anpassade" någonstans ifrån som inte var rätt. De hade dock fri retur så det löste sig utan någon kostnad. Många firmor säger sig ha LED- och Xenonanpassade lamphållare så det går säkert hitta några som funkar eller som är i närheten. Med lite is i magen skulle jag beställt alla Saab-lamphållare de hade och provat mig fram om någon passade. Nu hade jag inte is i magen och tog fram dremeln och filade om original.
Felmeddelande trasigt helljus Bilen varnar vid varje uppstart om trasiga helljuslampor. (Halogen 50W, LED ca 35W) Enligt Youtube och andra ställen går detta få bort med att koppla in motstånd som får bilen nöjd. Ska även gå programmera bort med TECH2*. Jag siktar på att få detta bortprogrammerat när jag får kontakt med någon TECH2:a människa. Nu blev det att byta tillbaka till H7 vid besiktning. Det hade då varit smidigare att ha kvar lamphållarna i oslipat skick. Går använda dem men oslipat är bäst
*Hyvens meddelar att: Isf kan jag informera om man inte kan programmera bort lampövervakningen med Tech2. Det går att stänga av men inte med Tech2. Man får känna någon som jobbat med detta på Saab, eller köpa tjänsten genom Maptun (enda jag hittat som erbjuder detta)
Stående reflektor LED-lampan måste justeras in efter reflektorn för att ljusbilden på helljuset inte ska lysa rakt ner i marken. LED-lampan har justering för detta som görs genom att skruva på LED-lampan. Kruxet med SAAB-reflektorn är att den är stående och inte rund. Detta gör att justering hamnar precis i ytterkant av vad som görbart för LED-lampan. Särskilt på förarsidan.
Sammanfattning: Lyser superbra, omedelbart. Lite trix att få till ljusbilden då LED-lampa bara lyser åt två håll, men det går. Med TECH2-fix kommer det fungera bättre utan felmeddelande. (EDIT: Halvsant, går men inte med TECH2. Se ovan). Tips är att plocka ur strålkastarna och försöka montera ljusrelä & drivdon lite snyggt utanför eller på lamphuset. Jag knölande in allt inne i strålkastaren och det var trångt.
Skulle jag köpt allt LED Bevinsee igen? Ja kanske, men hade även velat prova Xenon som enligt andra funka mer direkt i bilen utan pyssel, då de inte blinkar, har 50W-isch så bilen tycker motståndet är rätt och inte visar felmeddelande. Sen är även själva Xenonkonstruktionen med en gasbubbla mer lik en halogen glödtråd och ger bättre ljusbild "out-of-the-box"
Xenon blir kanske ett enklare alternativ (tror jag) om man kan leva med seg uppstart och något mindre ljusflöde än LED.
Typ så.....om du är beredd på lite fix och trix kör på LED. Annars kan nog xenon vara ett alternativ?
(se där, då är det ju bara att kopiera in detta i lamptråden med lite bilder )
Erik
Senast redigerat av axelsson den 2021-02-19 klockan 12:37.
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
http://www.garaget.org/shinyhead
Undrar om nån kan hjälpa mej till beslut.
Hel och halvljuset på 9-3:an är för svagt tycker jag. (har läst att flera är av samma åsikt)
I nuläget sitter halogenlampor, H7 för halvljus och H9 Osram för hel.
Var först inne på extraljus men tycker nog att det förstör utseendet samt stöldbegärligt.
Skulle vilja ha LED för halvljuset (Många brinntimmar) Borde fungera eftersom det finns en lins som ska projicera ljusbilden.
Önskar även LED för helljuset.
Tacksam för tips, erfarenheter och rekommendationer.
Mvh Thorbjörn
ThO