Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 62

Ämne: För taskigt ljus NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49

    För taskigt ljus NG9-3

    Jag kan inte köra min bil när mörkret lagt sig för, ja, jag ser inget. De poängterade detta på besiktningen men lät den av någon anledning glida igenom ändå. Det är direkt farligt i min mening.
    Han sa något om att det var linserna som blivit matta med åren. Min fråga, är det möjligt att byta endast dessa (och är det krångligt?) eller behöver jag byta hela strålkastaren. De kostar väl i princip hur mycket som helst?

    Mvh
    Emil

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Är det xenon eller halogenstrålkastare? ng9-3 med halogen har väldigt dåligt halvljus ö.h.t.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Är det xenon eller halogenstrålkastare? ng9-3 med halogen har väldigt dåligt halvljus ö.h.t.
    Okej, det är halogenstrålkastare . Men jag förstår vad han menar med matt, den borde i min mening vara genomskinlig för att ge bästa möjliga ljus(?).
    Den kastar knappt något ljus på backen..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Är det xenon eller halogenstrålkastare? ng9-3 med halogen har väldigt dåligt halvljus ö.h.t.
    Fråga två: Vad kostar det att konvertera till xenon?

  4. #4
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Går det inte att polera upp dom då?
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Det är liksom linsen inne i strålkastaren, oklart om det ens går att plocka ur den. Skulle även gissa att den bränts till att vara matt av lampans värme..
    Senast redigerat av Moderator den 2021-02-23 klockan 12:44. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Jag vet att det skrivits om detta tidigare men hittar inte det just nu, att Xenonkonvertera ger ju ingen klarare lins så det problemet behöver nog lösas oavsett såvida det inte handlar om att byta hela strålkastarna med lins och allt om OEM Xenon
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Man kan göra rent insidan av linsen med en väldigt lång tops och sprit. Det finns 15cm långa att köpa på många ställen men jag vet inte om det räcker, du får skruva loss hela lyktan (inte svårt) och kolla hur långt det är in till linsen bakom lampan.

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Denna tråd handlar om linser, värt att läsa trots annan bilmodell
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    336
    Citat Ursprungligen postat av EmilN Visa inlägg
    Fråga två: Vad kostar det att konvertera till xenon?
    Jag tröttnade, precis som du, på det undermåliga halogenljuset på en av mina bilar och konverterade till original xenon. Vad det kostar beror lite på hur bra du är på att leta delar och vad du redan har i skrotlådan. Det som tar längst tid är att dra alla nya kablar.

    Du behöver
    -Kompletta strålkastare vänster +höger
    -Lastnivågivare fram och bak
    -Ljusomkopplare för xenon
    -AHL styrdon
    -Kontaktstycken, hylsor och kablar

    Montera lastnivågivare på vänster främre bärarmen och vänster bakre bärarmen.
    Montera AHL i motorrummet, vänster sida, bakom elcentralen.
    Dra kablar från lastnivågivarna till AHL
    Komplettera de kablar som saknas mellan AHL och strålkastarna.
    Tech2-mys: Lägg till AHL och konfigurera om bilen för xenon.

    Klart!


    Det underlättar en hel del om du har ett gammalt elsystem du kan slakta.
    §9.1 Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du använda Köp & Sälj.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-07-25 klockan 21:56. Anledning: Fixat trasigt citat

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    493
    Medlem#
    12744
    får nog säga även halvjuset på dom med xenon är ganska dåligt med upplever jag
    har plerat mina gjort rent linsen ,mm även bytt till xenonlampor med mer ljusutbyte vist blev det bättre men ändå
    9-5 2.0t 08 biopower

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    28

    Rengöra lins i halogenstrålkastare NG9-3

    Hej alla!!

    Jag har sökt på forumet med ljus och lyckta...men hittar inget om det finns nått knep eller om det ens går att göra rent linsen i strålkastaren.
    Jag hra så fruktansvärt dåligt halvljus på bilen, misstänker att det är linsen som är väldigt skitig. Går det att göra rent på nått sätt utan att förstöra lins/kromet?

    Jag kör med H7 Philips X-tremeVision+ på halvljuset.
    SAAB 9-3 TTID -08

    Tidigare:
    9-3 TID -07
    9-5 Aero -02
    9-3 Aero -02
    9000 TurboSport -92

  12. #12
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Alla ng9-3 med halogen verkar ha dåligt halvljus. Förmodligen beroende på just konstruktionen med projektorlins och halogenlampa. Det är samma på vissa andra bilar med liknande konstruktion (halogen + projektor). Jag är tveksam till att det blir bättre med rengöring, men försök gärna. Jag vet inte om det går att ta ut linsen på något annat sätt än att dela den förseglade armaturen, vilket sägs gå att göra på låg temperatur i en ugn.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    28
    Jag hade en äldre Audi A6 -96 för nått år sedan...och den hade betydligt bättre ljusbild än min 9-3 jag har idag.
    SAAB 9-3 TTID -08

    Tidigare:
    9-3 TID -07
    9-5 Aero -02
    9-3 Aero -02
    9000 TurboSport -92

  14. #14
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Men var det halogen + projektor på den? Nästan vilken bil som helst har bättre halvljus än ng9-3 med halogen. För som jag sa, så verkar det vara den kombinationen som inte blir så bra...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    28
    Det va halogen och projektorlins på audin.
    Får leta upp dimljus och installera och kör lite olagligt när det är som sämst För dimljus vill jag installera iaf, då det saknas på min Vector
    SAAB 9-3 TTID -08

    Tidigare:
    9-3 TID -07
    9-5 Aero -02
    9-3 Aero -02
    9000 TurboSport -92

  16. #16
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av Spikey Visa inlägg
    Det va halogen och projektorlins på audin.
    Ok, så det var det. Jag har sett andra bilar med samma problem med halvljuset på halogenlampor med projektorlins, så någonting måste det ändå vara med just denna kombinationen.

    Citat Ursprungligen postat av Spikey Visa inlägg
    Får leta upp dimljus och installera och kör lite olagligt när det är som sämst För dimljus vill jag installera iaf, då det saknas på min Vector
    Dimljus har du ingen nytta av som ersättning för ett bra halvljus. Dom lyser bara extremt nära bilen och lurar istället ögat så att man ser ännu sämre lite längre bort i slutet av halvljusets räckvidd dit dimljusen absolut inte når.

    Fråga mig inte hur jag vet det...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    28
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Dimljus har du ingen nytta av som ersättning för ett bra halvljus. Dom lyser bara extremt nära bilen och lurar istället ögat så att man ser ännu sämre lite längre bort i slutet av halvljusets räckvidd dit dimljusen absolut inte når.

    Fråga mig inte hur jag vet det...
    Man får en bredare bild och ser kant linjerna på vägen tydligare med dimljus tycker jag. Samt att man slipper ha halvljus tänt på dagen Vilket i mina ögon är en fördel.
    SAAB 9-3 TTID -08

    Tidigare:
    9-3 TID -07
    9-5 Aero -02
    9-3 Aero -02
    9000 TurboSport -92

  18. #18
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Det senare argumentet på dagtid köper jag. Men det har ju egentligen inget med det dåliga halvljuset att göra.

    Det där med bredare ljusbild ger jag inte så mycket för, av precis det skälet som jag sa ovan. Det ljussken du får av dmljuset i kanten av vägen blir så nära att du ändå inte hinner undvika något som du kanske hinner se, t.ex en älg eller liknande. Däremot får du intrycket av att att du ser bättre. Alltså egentligen ingen hjälp...

    2 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    åsså bländar/retar man medtrafikanter om man åker med otillåten ljuskombination.

    I dagsljus ska du använda halvljus, men du får även använda
    annat ljus. Halvljus och annat
    ljus får inte användas samtidigt.
    Källa

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    28
    Att man inte får köra dim och haljljus har jag full koll på. Dock så kan man justera dimljusen så att dom inte bländar mötande och att dom inte ger en längre ljusbild har jag också koll på. Jag har testat på flertalet bilar och kör mycket på mindre vägar och då vill jag gärna ha koll på vart jag har dikeskanten när jag måste blända av.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-02-23 klockan 12:43. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 9-3 TTID -08

    Tidigare:
    9-3 TID -07
    9-5 Aero -02
    9-3 Aero -02
    9000 TurboSport -92

Liknande ämnen

  1. Taskigt motorfäste? B207
    Av whiskeycola i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2018-04-29, 02:22
  2. Taskigt Batteri eller trasig generator, vad tror ni?
    Av Phed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-08-23, 15:22
  3. Ny bil, krockad, taskigt reparerad (Bekös verkstad)
    Av Edin/Gbg i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2005-03-18, 00:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •