Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Trögstyrd 9-3 SS

  1. #1
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182

    Trögstyrd 9-3 SS

    Har en 9-3 SS 2003 (B207 med mekanisk servopump) som är riiiiiktigt trögstyrd / tungstyrd. Bilen har stått ca 3år (ute) och när jag började kolla lite så visade det sig packboxen i servopumpen var slut så det var svart äcklig motorolja i servobehållaren. Packbox nu bytt och spolat igenom servosystemet med ny fin (original) servoolja. Jag vet inte om bilen har körts med detta tidigare eller om det hände när den kördes upp på biltrailer.

    Problemet:

    Trögstyrd som faeeen när bilen står still nedsänkt på hjulen, precis som om man inte har någon servoverkan alls. Går köra men man får i princip ta i med båda armarna om man ska orka ratta när man står helt still.
    Hissar man upp bilen så hjulen är ovanför backen så är det inga problem att ratta över styrstopp till styrstopp utan onormalt motstånd. Både med motorn igång samt avstängd.

    Jag har dränkt knuten på rattaxeln/rattstången i motorrummet med rostlösare och kört lite men tycker inte det blir bättre och tycker inte heller det borde vara problemet eftersom det är lätt att styra när man hissar upp bilen.

    Oljenivån är korrekt och har inte heller hittat några tecken på läckage. Har testat ratta lite med locket av till servobehållaren men inget konstigt visade sig då heller. Däcken är 15" typ 195 med ordentligt med luft så det är inte problemet i alla fall.

    Vad kan va fel? Servopump eller styrväxel? Eller något annat som är värt att kolla? Någon som råkat ut för samma fel?
    Senast redigerat av joH900 den 2016-07-21 klockan 23:32.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    492
    Medlem#
    12744
    jag bytte för ett tag sen dämpare fjädrar inkl axiallager och topplager på min för ett tag sen den blev djäkligt mkt mer lättstyrd efter det kan va värt prova byta dom innan du dummer ut styrväxel och servo

    dom kostar inte många kronor
    9-5 2.0t 08 biopower

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Faktum är att ena fjäderbenet varit nere och en fjäder bytt, dock inte av mig så man vet ju inte om det monterats ihop med slitna prylar.

    Misstänker något hydrauliskt dock eftersom den verkar stått med motorolja i servosystemet.

    Hur t ex beter det sig om nån ventil kärvar? Man kan ibland känna att det går lite lättare i vissa lägen men allt som oftast så är det riktigt tungstyrt.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    ...
    Packbox nu bytt och spolat igenom servosystemet med ny fin (original) servoolja.
    ...
    När du sköljde, rattade du till ändlägena?

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Japp, upphissad och rattade till styrstopp höger/vänster och körde igenom 3 liter ny olja tills den olja som kom ur returen var grön och fin.

    Efter att ha kört lite mer så verkar det ha släppt lite, lite lättare nu men ändå trögt. Besiktningen hittade inga glapp/konstigheter heller.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Blir det bättre med högre motorvarv?

    Hade ett liknande fenomen på en 9-5a för nåt år sedan. Kass servoassistering på tomgång men bättre med högre motorvarv. Bytte servopump så blev det bra. Gissar att ett byte kommer hjälpa dig också.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Kollar man i WIS ska man inte röra ratten när man luftar styrservon.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335
    En bil som gått längre tid med trasig radialtätning tog, trots noggrann sköljning, flera veckor innan den blev helt bra. Symptomet var inte trögt hela tiden utan assisteringen kom och gick: lätt, tungt, lätt, tungt.

Liknande ämnen

  1. Batterilampan började lysa och bilen trögstyrd
    Av SaabHasse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-11-09, 20:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •