Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Viggen-tryckplatta och sinter-lamell. Bör man shimsa?

  1. #1
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Viggen-tryckplatta och sinter-lamell. Bör man shimsa?

    Tjena!

    Jag håller på att laborera lite med kopplingar i min ng900 eftersom min gamla blev duschad i olja.
    Jag var lite impulsiv och tänkte inte riktigt efter när jag beställde en Sinter-lamell från KL Racing. Denna https://shop.klracing.se/sv/artiklar/saab-fjadrad-228mm-6-puck.html.
    Tanken var att ha den ihop med min Spec steg 3+-tryckplatta, men den är gjord för lameller som är 8,9mm tjocka. Sinter-lamellen är 8,1mm. Dags att tänka om alltså.
    Jag har en Viggen-tryckplatta liggandes, men enligt KL Racing så ska tryckplattan shimasas 1mm för att sinter-lamellen är 1mm tjockare än original-lamellen. Enligt alla trådar jag hittar är Viggen-lamellen 7,6mm, alltså bör shims som är 0,5mm användas.

    Ni som kör med Viggen-tryckplatta och 8,1mm tjock sinter, har ni shimsat 1mm som KL Racing säger att man ska, eller 0,5 som jag får det till eller inte alls?
    Kör man utan shims finns ju den teoretiska risken att den aldrig kopplar ur ordentligt, men det skulle vara nyttigt att höra om någon testat.

    Tack på förhand!

    Hälsningar,
    Christian
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  2. #2
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Jag har den lamellen med viggenplatta på min 9-3. jag kör 1 mm shims. den är skapligt tungtrampad men biter riktigt bra. har inte haft några problem med kopplingen.

    Jag har fått uppfattningen av att shimsen påverkar kraften från tryckplattan mera än att den påverkar hurvida den kopplar ur eller inte.

    Fjädrarna blir ju mjukare ju mera man pressar in de. så om man shimsar ut så blir kraften större (till en viss gräns självklart).

    men om man istället inte shimsar så blir kraften motsvarande den när man har halvt tryckt ner kopplingen annars.

    Slavcylindern ligger ju tryckt mot tryckplattan hela tiden och volymen i huvudcyl ger upphov till en viss rörelse utöver viloläget. oavsett om tryckplattan är utshimsad eller inte. för du kommer ju inte att bottna fjädrarna i tryckplattan, då måste vel lamellen vara flertalet mm tjockare än avsett. och då skulle det ju typ vara så att kopplingspedalen tar stopp innan den är i golvet för att tryckplattan är bottnad, det känns väldigt långt bort..

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    ska man veta exakt så måste man ju tryckprova hela enheten. Dessutom är det ju så att shimsar man så utnyttjar man kraften i tryckplattan där den är optimal, dvs man får shimsa om vartefter lamellen slits. Om man ska utnyttja tryckplattan optimalt vill säga.

  4. #4
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567
    Jo, att mäta upp är ju det bästa, men jag hade varken tid eller ork så jag skippade shimsen och slängde ihop det. Jag har inte provkört mer än några tiotals meter, men bilen går ju framåt iaf

    Tack för era svar!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  5. #5
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Travis Visa inlägg
    Jo, att mäta upp är ju det bästa, men jag hade varken tid eller ork så jag skippade shimsen och slängde ihop det. Jag har inte provkört mer än några tiotals meter, men bilen går ju framåt iaf

    Tack för era svar!
    Om det funkar el inte. Växla vid varvstopp då märker du om det lirar.

    /B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #6
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Om det funkar el inte. Växla vid varvstopp då märker du om det lirar.

    /B
    Utveckla gärna.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Kika i Björns tråd om SPEC 2+ koppling dragläge i botten samt draggar vid höga varvtal, det kanske förklarar vad han hade för problem å så..
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Travis Visa inlägg
    Utveckla gärna.
    Sorry för sent svar. Du kanske redan lustar ut vad jag menade.

    Två test för o kolla att koppling/lamell/tryckplatta lirar som tänkt är att

    1: lägg i 1:an håll kopplingspedalen nedtryckt och varva upp motorn till 5000 varv för o se om den draggar går fritt utan att bilen vill gå framåt.

    2: på väg testa att byta växel/växla upp vid toppvarv och att det går att växla normalt utan tröghet/skrap mm uppstår vid växling.

    Inget av detta funkade på min med spec kitet. Men med spec lamell och schimsad aero tryckplatta funkar växlingar som tänkt. Samt blev lättrampad och normalt dragläge i pedalen.

    /B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #9
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567
    Tack för tipsen, det ska jag testa så snart jag fått ordning på lite annat
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Liknande ämnen

  1. Inshimsning av tryckplatta ihop med Sinter. og9-3
    Av 2takt_nicke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-09, 00:24
  2. Funkar viggen lamell med orginal tryckplatta till 300 hk ?
    Av Semb i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-09, 17:49
  3. 4 pucklad sinter + 600nm tryckplatta
    Av hammarslag i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-05, 12:52
  4. Sinter lamell
    Av 2hazard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-27, 13:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •