Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: OG900 som inte startar ibland

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450

    OG900 som inte startar ibland

    Hej!

    Har en SAAB 900 från -88 som inte vill starta ibland. Jobbigt med intermittenta fel...

    Problembeskrivning
    Ibland vill bilen inte gå igång alls när man vrider om nyckeln. Det klickar i tändningsrelä men startmotorn går inte runt alls. Ibland är det även en fördröjning från det att man vrider om nyckeln tills dess att startmotorn börjar gå runt allt från 0,5s till extremfall på 3s. Problemet uppstår oftast när bilen körts och sedan stått några timmar, så att den fortfarande är lite varm.

    Konstateringar
    Har rengjort anslutningar till batteriet och jorden till frambalken och även anslutningen till startmotorn.
    Har också pillat lite på spaden som sitter på startmotorn och mätt spänningen där - 11,8 volt medan batterispänningen är 12,5. Samma spänning (11, får jag i tändningslåset ut på den gula kabeln som går till startmotorn, så det verkar som att tändningslåset äter lite spänning. Kan det spela någon roll?

    Bilen är även utrustad med ett CarGuard-larm som är professionellt monterat för ca. 7 år sedan.

    Vad tror ni? Tändningslås eller ska man byta startmotor?

    MVH
    Markus

    LÖST: Visade sig vara en dålig skarv till det eftermonterade larmet.
    Senast redigerat av Murkas den 2019-06-10 klockan 07:00.

  2. #2
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Kan det vara larmet som strular
    vi fick liknande problem på vår 900 s 1991 med latm

  3. #3
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Dåliga celler i batteriet, mät spänningen på batteriet under startögonblicket. Jag körde i fler år och tog för vara alltid parkera i medlut och fritt ett par meter framför. Det var ett par celler det var kortis i. Batteriet mätte 12v och laddades bra. Men under startögonblicket kunde den ibland klicka..
    Det kan vara fel i bottenplattan på tändningslåset. Jag tog isär o lagade glappet där.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Kan det vara larmet som strular
    vi fick liknande problem på vår 900 s 1991 med latm
    Bör inte vara det, men ska försöka ha en multimeter i bilen så jag kan mäta lite nästa gång det inträffar.


    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Dåliga celler i batteriet, mät spänningen på batteriet under startögonblicket. Jag körde i fler år och tog för vara alltid parkera i medlut och fritt ett par meter framför. Det var ett par celler det var kortis i. Batteriet mätte 12v och laddades bra. Men under startögonblicket kunde den ibland klicka..
    Det kan vara fel i bottenplattan på tändningslåset. Jag tog isär o lagade glappet där.
    Batteriet var det första jag bytte - glömde skriva det. Nytt Bosch som borde palla trycket. Man kanske får riva ner tändningslåset då. Verkar vara lite pul...
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  5. #5
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Inte så svårt, jag satte dit en återfjädrande knapp bredvid låset. Hm.. Den funkade och drog startmotorn oavsett tändningen var på.

    Inget jag rekommenderar, men det kan vara ett felsökningstips. Om det går att dra starten med knappen även om inget händer med att nyckel vrids så vet vi ju att det är bottendelen i låset som trilskas
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Inte så svårt, jag satte dit en återfjädrande knapp bredvid låset. Hm.. Den funkade och drog startmotorn oavsett tändningen var på.

    Inget jag rekommenderar, men det kan vara ett felsökningstips. Om det går att dra starten med knappen även om inget händer med att nyckel vrids så vet vi ju att det är bottendelen i låset som trilskas
    Har gjort en liten kabel med spade i ena änden som jag kommer använda nästa gång det trilskas och ta bort den gula spaden på startmotorn och ersätta med denna kabel och koppla direkt till batteriets pluspol med tändningen på. Borde fungera på samma sätt
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Uppdaterar denna lite då fortfarande problem finnes.

    I vintras byttes tändningslås-modulen, och trodde det var avhjälpt men idag är problemet tillbaka. Problemet uppstår i princip endast när bilen är varm. Går att få igång utan problem om man kortsluter mellan spaden och Polen på startmotorn.

    Arne, du pratade om glapp i tändningslåset? Menar du mekaniskt glapp då på något sätt? Jag bytte ut den elektroniska "pucken".

    Antar att det kan vara eftermarknadslarmet som spökar... Eller kan det vara startmotorn som börjar bli kinkig och behöver mycket kräm för att få solenoiden att slå till?

    Vad skulle ni göra som nästa steg?

    Gjort är:
    - Nytt batteri
    - Nytt tändningslåsmodul
    - Rengjorda jordningspunkter

    Mvh
    Markus

    Edit: stavning

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Murkas den 2017-07-01 klockan 21:12.
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  8. #8
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Ditt fel är identiskt med det fel jag hade, varm bil startade sällan med tändningslåset, men en grov mejsel för att få spänning på startmotorn fick alltid i gång den.

    Det var nog ett riktigt *skitfel* fel på mitt lås. Efter att jag rengjort allt i samband med att jag satte dit startknappen så funkade ju tändningslåset igen ...


    Edit: Startmotorbyte gjorde inget för att åtgärda problemet. Hur är det förresten med batteriets kondition? Jag hade kortis i en eller fler battericeller, bilen startade ju med både 8 och 6 Volt - för det mesta. Jag hade länge som strategi att alltid parkera i medlut där jag garanterat hade 1-2 meter rullutrumme innan jag kom på det där med mejseln och sen startknappen.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Arne 2226 den 2017-07-01 klockan 21:54.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Ditt fel är identiskt med det fel jag hade, varm bil startade sällan med tändningslåset, men en grov mejsel för att få spänning på startmotorn fick alltid i gång den.

    Det var nog ett riktigt *skitfel* fel på mitt lås. Efter att jag rengjort allt i samband med att jag satte dit startknappen så funkade ju tändningslåset igen ...


    Edit: Startmotorbyte gjorde inget för att åtgärda problemet. Hur är det förresten med batteriets kondition? Jag hade kortis i en eller fler battericeller, bilen startade ju med både 8 och 6 Volt - för det mesta. Jag hade länge som strategi att alltid parkera i medlut där jag garanterat hade 1-2 meter rullutrumme innan jag kom på det där med mejseln och sen startknappen.
    Det här felet är ju lite jobbigt. Borde åka till Mekonomen med batteriet så att de kan kolla på det, men tvivlar att det är där problematiken ligger.

    Har nu typ 11,9v direkt på batteriet (borde vara mer), och får bara ut 10,7v på den gula kabeln som går till solenoiden på startmotorn. Jag antar att det är något med kabeln på vägen.

    @Arne 226: När du säger att det löste sig när du rengjorde - menar du att du rengjorde mekaniken då i tändningslåset?

    MVH
    Markus
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  10. #10
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Jag har också vart ute för liknande problem, rullstart funkde alltid och bilen gick fint när den väl var igång MEN startmotorn bara klickade (eller så hände ingenting). Det var jordflätan mellan kaross och lådan som var skit på min, men jag antar det är den du fixat redan?

    De gånger bilen startade så jordades startmotorn via 2,5mm² jordkablarna som går till motorstyrningen.... Hyffsat förvånad att inte ECUn gick sönder eller nått annat, inte optimalt och jorda nånting som vill ha ~1,1-1,2kw med en 2,5mm² kabel.

    När bilen väl är igång, mät på följande ställen och notera ned spänningen:

    Generator
    Startmotor
    Batteri

    Jag hade spänningsfall på alla punkter, totalt ~0,8v typ mellan generator och batteri, en kombination av oxid vid varje skarv på pluskabeln samt dålig jord mellan kaross och motor/låda. Jag hittade jordproblemet genom att testa att sätta en startkabel mellan ena lyftöglan på motorn och minuspolen på batteriet, då hoppa den igång så fint så.

    Så körde jag en vecka innan jag fixade det på riktigt med ny jordfläta...

    11,9v med bilen avstängd och ingenting igång som drar ström? Det är för dåligt, ca 12,6v är ett fulladdat batteri. Du bör testa ett annat batteri innan du lägger så mycket mer tid på detta. Startar bilen om du kör startkablar från en annan bil?
    Senast redigerat av joH900 den 2017-08-02 klockan 00:23.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Jag har också vart ute för liknande problem, rullstart funkde alltid och bilen gick fint när den väl var igång MEN startmotorn bara klickade (eller så hände ingenting). Det var jordflätan mellan kaross och lådan som var skit på min, men jag antar det är den du fixat redan?

    De gånger bilen startade så jordades startmotorn via 2,5mm² jordkablarna som går till motorstyrningen.... Hyffsat förvånad att inte ECUn gick sönder eller nått annat, inte optimalt och jorda nånting som vill ha ~1,1-1,2kw med en 2,5mm² kabel.

    När bilen väl är igång, mät på följande ställen och notera ned spänningen:

    Generator
    Startmotor
    Batteri

    Jag hade spänningsfall på alla punkter, totalt ~0,8v typ mellan generator och batteri, en kombination av oxid vid varje skarv på pluskabeln samt dålig jord mellan kaross och motor/låda. Jag hittade jordproblemet genom att testa att sätta en startkabel mellan ena lyftöglan på motorn och minuspolen på batteriet, då hoppa den igång så fint så.

    Så körde jag en vecka innan jag fixade det på riktigt med ny jordfläta...

    11,9v med bilen avstängd och ingenting igång som drar ström? Det är för dåligt, ca 12,6v är ett fulladdat batteri. Du bör testa ett annat batteri innan du lägger så mycket mer tid på detta. Startar bilen om du kör startkablar från en annan bil?
    Hej!

    Sommar och sol igen! Bytte nu förra året både tändningslås samt startmotor, men upplever att det fortfarande kanske kan vara problem. Den har inte strejkat än, men det är fortfarande ibland fördröjning när man vrider om tändningslåset till dess att startmotorn börjar snurra.

    Var sitter jordfästande någonstans? Har en automat.

    Mvh
    Markus

  12. #12
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Med automat kan det strula i den kretsen,

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Med automat kan det strula i den kretsen,
    Hej Monte!

    Du tänker på ”Neutral Saftey Switch” som sitter i lådan?

    //M
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Jahapp, detta är fortfarande inte löst.

    Får nog köra på alternativet att dra en kabel direkt från tändlåset till startmotorn för att se om det fungerar bättre då och hoppas på att det är någon kabel/relä i anslutning till larmet som spökar.

    2 användare gillar detta inlägg



  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Skulle säga om du har ett gammalt carguard larm är de som strular. Eftersom larmet bryter strömmen till startmotorn. Har för mig jag hade liknande problem på en av mina 900or. Kopplade bort larmet å felet försvann.

  16. #16
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Samma här, fick döda larmet sen levde bilen upp igen och har funkat sen dess

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Nu är detta problemet löst!
    Hittade en dålig skarv till Cargard-larmet som larmfirma slarvat ordentligt med och inte tryckt ordentligt på klämtången.
    Sjukt att jag inte hittade det tidigare, men men.
    Tack för all hjälp!

  18. #18
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Gott att du hittade felet.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startar ibland inte och ibland går den bra OG9-5 B2x5
    Av oollaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-01, 01:06
  2. [LÖST] Intermitent startproblem 9000 2,0T -88
    Av helsing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 01:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •