Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 145

Ämne: Styrenhetsfel felkod P0601 NG9-3 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    49
    Medlem#
    -

    Styrenhetsfel felkod P0601 NG9-3 B207

    Idag lämnade jag in bilen på en felsökning eftersom den dör under färd ibland. Fick felkoden P0601 och det stod "styrenhetsfel".

    Har en tid på Saab som ska kolla närmare på vad som behövs bytas om två veckor.

    Någon här som vet vad priset brukar hamna på och om det är farligt att köra med bilen nu? Kan inte tillräckligt om bilar för att kunna köpa en begagnad och fixa själv.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Välkommen till STCS Amaryllis

    Börja med att läsa och följa detta inlägg Lathund för inlägg om felsökning
    och även detta LÄS DETTA (!) så funkar vårat forum ännu bättre...

    Ang. vad det kommer att kosta lär verkstan du lämnade bilen till bäst kunna svara på. Det skall ju kunna ge ett prisförslag innan reparationen påbörjas.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    49
    Medlem#
    -
    Saab 1.8T biopower 2008 18000 mil gäller det. Hackar även när man tankat i ungefär 30 sek

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Troligen byte av styrdon som behövs tyvärr, inte helt ovanligt på 2008-2009. Tänk på att det går att ta från skroten så behöver du inte betala fullpris för ett nytt, det är inte billigt.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    49
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Troligen byte av styrdon som behövs tyvärr, inte helt ovanligt på 2008-2009. Tänk på att det går att ta från skroten så behöver du inte betala fullpris för ett nytt, det är inte billigt.
    Vad ligger priset på ungefär att byta och för ett nytt styrdon?

    Mekanikern sa att det kan kosta upp till 20-30k ?
    Men jag hittade denna länk, fast är inte säker på att det är rätt?

    https://www.maptunparts.se/motordela...trionic-8.html

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Nejfan, donet kostar väl 4-5000 och den jobbet, ca 30 minuter. Den som vill ha 20-30 försöker lura dig..

  7. #7
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Var bor du? Kanske nån på forumet som kan hjälpa dig....

    (...jag tar bara 10-15 tusen...)
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    49
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Var bor du? Kanske nån på forumet som kan hjälpa dig....

    (...jag tar bara 10-15 tusen...)
    Jag bor i Katrineholm. Haha du skämtar va?

    - - - Uppdaterad - - -

    Okej känns tryggt! Har ett annat fel, bilen hackar lite direkt efter tankning, oavsett mängd. Hostar i ca 30 sekunder och man måste gasa för att bilen inte ska dö. Har det någon koppling till detta?

    Är det säkert att köra tror ni? Bilen dör kanske var 100 mil... O sen går det alltid att starta efter ett tag men tänkte om den tillslut inte startar alls o är stendöd?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 819
    Medlem#
    10069
    Jag fixade en bekants ng9-3 -03 förra året med precis samma felkod....köpte begagnad styrbox av en kille på Saab köp och sälj på FB för 1100:- och sen tog Motorkompaniet här i stan 950:- för att reservdelsprogrammera in det i bilen!

    Nu kostar säkert -08 styrboxar lite mer, men programmeringen måste ju vara den samma iaf!
    I vissa fall räcker det med att programmera om styrboxen utan fysiskt byte av boxen....

    Låser du tanklocket med tre knäppningar när du tankat? läste någonstans att de var lite viktigt att man gjorde det, låter märkligt.
    hackar den oavsett vilket bränsle du har tankat?

    Btw, vilken verkstad har du tid? :O
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    49
    Medlem#
    -
    Hej! Jag var på mekonomen som fick fram felkoden och dom hänvisade mig till motorkompaniet som ville felsöka den närmare om det var hela boxen eller ngt annat. Har tid i augusti första lediga tiden var det.... För mig är 8000kr ok pris för att få bilen fixad men vill ju gärna ha den åtgärdad tidigare

    - - - Uppdaterad - - -

    Läste också det där med 3 knäppningar.
    Blir det byte så vill jag helst köpa helt nytt om det ändå "bara" kostar 5000kr, men mindre surt att behöva vänta till den 2 aug

    - - - Uppdaterad - - -

    Ja den hackar oavsett

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 819
    Medlem#
    10069
    http://www.laga.se/visa-produkter?Pa...ndTypes=4037|0

    Plus ~1000:- i programmering.....Om du vill ha det fixat snabbare, ring och kolla om någon har tid utanför stan..Norrköping/Nyköping/Etuna? Eller någon privat person med T8suite?

    Eller så inväntar du till den 2a aug och låter Motorkompaniet felsöka också, dock låter det väldigt sannolikt att det är internt styrdonsfel
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    49
    Medlem#
    -
    Smart! Ska kolla upp det Är ju bara rädd att det är något annat som spökar, men då skulle väl inte den felkoden komma upp?

    - - - Uppdaterad - - -

    På den där länken står det automat, men jag har manuell, spelar det någon roll?

    - - - Uppdaterad - - -

    Den för 1700kr verkade intressant. Jag kan inget om bilar, men om jag skulle köpa den, är det bara att gå till verkstaden och be att dom byter ut min och programmerar in denna?

    - - - Uppdaterad - - -

    Förlåt om jag låter korkad nu, men den där länken du skicka, är det samma som den länken jag har lite längre upp? Har sett styrenhet ABS och motorstyrdon men förstår inte vad skillnaden är

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 819
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av Amaryllis Visa inlägg
    Smart! Ska kolla upp det Är ju bara rädd att det är något annat som spökar, men då skulle väl inte den felkoden komma upp?

    - - - Uppdaterad - - -

    På den där länken står det automat, men jag har manuell, spelar det någon roll?

    - - - Uppdaterad - - -

    Den för 1700kr verkade intressant. Jag kan inget om bilar, men om jag skulle köpa den, är det bara att gå till verkstaden och be att dom byter ut min och programmerar in denna?

    - - - Uppdaterad - - -

    Förlåt om jag låter korkad nu, men den där länken du skicka, är det samma som den länken jag har lite längre upp? Har sett styrenhet ABS och motorstyrdon men förstår inte vad skillnaden är
    Att det står automat är att min bil är automat, som jag använde för att hitta delar....styrboxarna är från manuella båda två
    Vad jag tror så är det bara att köp en sån styrbox och åka till Saab och reservdelsprogrammera den, det var så jag gjorde förra året!

    Btw, har du haft din bil länge? kanske vet vilken av stans alla 9-3or det är!
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    49
    Medlem#
    -
    Haha jag har ägt den i 4 år men du vet nog inte vem jag är :P född 92 och tjej

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 819
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av Amaryllis Visa inlägg
    Haha jag har ägt den i 4 år men du vet nog inte vem jag är :P född 92 och tjej
    Okej, då vet jag nog vilken bil det är, dock inte vem du är.....troligtvis!

    Btw, såg att du frågade om abs styrenheter och motor styrboxar.....ABS styrboxar har kolla på när ABS bromsen ska användas eller inte Styrboxen till motorn, har kolla så turbon laddar så mycke som den ska och att motorn startar och går, enkelt förklarat
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    49
    Medlem#
    -
    Okej tack för förklaringen! Får hoppas det är styrboxen som ska bytas och inget annat fel. Han pratade om att någon spridare kan vara igensatt, men jag får väl se i aug

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 819
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av Amaryllis Visa inlägg
    Okej tack för förklaringen! Får hoppas det är styrboxen som ska bytas och inget annat fel. Han pratade om att någon spridare kan vara igensatt, men jag får väl se i aug
    Det är nog tankningsyndromet han pratade om, att den hackar...dock väldigt konstigt att den bara gör det när du tankat
    När jag hade igensatta spridare så var min svårstartad 40% av gångerna...då fick man tugga på startmotorn 4-5sekunder, ibland fick man avbryta startförsöket och försöka igen!
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  18. #18
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Amaryllis Visa inlägg
    - Har ett annat fel, bilen hackar lite direkt efter tankning, oavsett mängd. Hostar i ca 30 sekunder och man måste gasa för att bilen inte ska dö.

    Kan det være av samme årsak som denne: http://forum.saabturboclub.com/showt...ght=tanklocket?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    49
    Medlem#
    -
    Nu stannade bilen igen men sen startade den efter 20 min.... Stod "lågt oljetryck" när den stängdes av samtidigt som alla lampor lös, betyder det ngt eller står det bara så innan den slocknar? Stod i 1 sekund.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    49
    Medlem#
    -
    Det är surt om man byter Styrbox o problemet kvarstår. Kan dom hitta felet garanterat tror ni? För jag vill inte betala för att byta ut styrboxen om problemet sen e kvar

Liknande ämnen

  1. Felkod ABS P0252 styrenhetsfel NG9-3
    Av -masen- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2022-03-31, 07:40
  2. [LÖST] ECU problem & felkod P0601 NG9-3 B207
    Av X i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2021-09-06, 18:34
  3. [LÖST] Felkod P0601 NG9-3 Trifuel
    Av Enoksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-09-07, 22:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •