Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Ac problem.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Ac problem.

    God förmiddag Saab folket! Det är som såhär att för någon dag sedan så fick min kära og 9-3 för sig att slita ut lagret till magnetkopplingen till ac:n. Det lät om den när jag körde hemifrån Halmstad och väl framme i Båstad så rök det lite lagom ur huven från kompressorns position. Det luktade riktigt fränt om bilen, typ vinkelslips lukt. Jag måste få hem bilen därifrån och då är min fråga kan man chansa att köra 34km kasst lager (om remmen ryker av, hur långt kommer man då utan generator?), Eller borde jag bogsera den hem? Svårt att få på rem utan att montera bort framhjul och hjulhus? Kommer ändå oavsett sätta på en kortare rem o köra utan ac framöver tyvärr. Mvh Tobias

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Just på og9-3 är det lätt att byta rem. Men d lite pill så får du lätt dit den utan att montera bott någonting.
    Risken är ju att lagret skär helt och då hoppar remmen. Utan generator och vattenpump i detta väder klara du dig nog inte många kilometer innan batteriet är dött och motorn kokar.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    På samma ämne, detta löser man ju ofta genom att införskaffa rem avsedd för remdragning utan AC. Två frågor på det:
    Har bara hittat remmar för og 9-3 med T7 motor, passar samma rem även på 9-5 T7? Och är detta avsett för den ursprungs-remdragningen, eller den nya med ett spännhjul mindre?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Just på og9-3 är det lätt att byta rem. Men d lite pill så får du lätt dit den utan att montera bott någonting.
    Risken är ju att lagret skär helt och då hoppar remmen. Utan generator och vattenpump i detta väder klara du dig nog inte många kilometer innan batteriet är dött och motorn kokar.
    Jaha, vattenpumpen ligger också på drivremmen o inte på kedjan. Då hänger jag med. Ja då måste jag få bytt den eller bogsera bort den. Jag får köpa rem som är för utan ac o nöja mig med det. Har jag tur så kan jag bara pressa i nytt lager till remskivan o hoppas på att ac'n inte gått helt åt skogen. Känns tryggare nu att hänga dit den utan att behöva lossa däck m.m. Lite jobbigt att det är tennisvecka i Båstad och fullt med folk där o stå o mecka bil. Tack för all info Bollman!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Taxweiler Visa inlägg
    På samma ämne, detta löser man ju ofta genom att införskaffa rem avsedd för remdragning utan AC. Två frågor på det:
    Har bara hittat remmar för og 9-3 med T7 motor, passar samma rem även på 9-5 T7? Och är detta avsett för den ursprungs-remdragningen, eller den nya med ett spännhjul mindre?
    Ja just det, det finns ju en nyare remdragning med. Damn också. Äh jag får chansa att jag har den gamla och att inget är gjort vid kedjebytet för ett år sedan. Tack för upplysning ang det Taxweiler. Hoppas jag får hem kärran nu. Denna helgen går till historien med skit som har hänt. Först Saaben i Båstad, dagen efter fick katten avlivas och på kvällen där så knäcktes tjejens bakre länkarm. Hoppas nu att allt vänder med ny kortare rem.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Det funkar, enligt mig, alltid med remmen för den nya dragningen. Skulle man ha den gamla hoppar man bara att dra via det hjulet.
    T5 och T7 skall ha samma rem, är jag rätt så säker på. Eftersom inget behöver skruvas bort på en 9-3 för att byta rem kan man åka till biltema och köpa deras rem för bilat utan AC och ett förlängarskaft så löser man det på nolltid.
    Det blir enklare om man tar bort luftburken såklart och då behöver du en 10ans nyckel och en plattmejsel till slangklämman och det finns ju i bagaget om ingen snott mejseln.
    Mejseln alltså, inte 10an

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •