Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Byta inre drivknut på Saab 9-3 NG (03-)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    31

    Post Byta inre drivknut på Saab 9-3 NG (03-)

    Hejsan!

    Tänkte dela med mig lite information hur man byter den inre drivknuten eller damasken för manuell låda på min Saab 9-3 Aero -05, jag hittade själv ingen information när jag sökte om detta så tänkte visa hur pass enkelt det var. Automatlådan har en annan drivknut inre med tripod.

    1) Börja med att hissa upp bilen, sätt pallbockar under, och montera av hjulet. Lägg gärna i handbroms och en växel, det underlättar.

    2) Lossa på centrumbulten.

    3) Lossa skruven för spindelleden undertill och få den ur sin position, detta kan vara lite knepigt, jag tog en till domkraft och lyffte på bromsskivan en aning och böjde ner krängningshammaren med kofot och passande föremål för hävkraft.

    4) Banka nu ur axeln från yttre hjullagret/bromsskivan, var försiktig om gängorna, beror på hur hårt det sitter för dig.

    5) Se till att fjäderbenet inte hänger i vägen och dra ut hela drivaxeln med ett ryck så kommer den lossna strax efter inre drivknuten.
    Bild på hur det ser ut utan drivaxeln: http://i.imgur.com/hxz3oP7.jpg
    Det sitter bara en fjädrande ring som håller inre drivknuten på plats, tappa inte bort ringen eller gummiringen som sitter på skaftet (syns ej på bild): http://i.imgur.com/2PBqieH.jpg

    6) För att få loss inre drivknuten, ta bort damasken och en del fett så du ser, såhär ser drivknuten ut rengjord från all fett: http://i.imgur.com/mZYg7jC.jpg
    Notera att det ligger en svart ring i mitten, det är en låsring, den särar man på för att få bort axeln ur den och den borde gå ur ganska lätt, Det går INTE att banka av drivknuten från axeln (jag har försökt...).

    Bild på drivaxeln utan inre drivknut: http://i.imgur.com/ptR1diW.jpg

    7) Byt nu vad du än behöver byta. För att få på drivknuten på axeln så är det bara att trycka i den, man behöver inte sära på låsringen. Dubbelkolla att den sitter på sin plats efteråt, och montera damasken INNAN drivknuten, det underlättar.

    8 ) Glöm inte den lilla svarta gummiringen när du monterar hela drivaxeln igen, det lättaste är att sätta dit den i hålet och banka med hammare för att komma förbi den fjädrande ringen. Dubbelkolla att den verkligen sitter på plats, dra lite i den, ryck inte.

    9) Igenom med axeln genom hjullagret/bromsskivan, skruva på med bulten med mutterdragare (det underlättar stort!) för att dra axeln igenom, annars får du det svårt att få dit spindelleden undertill.

    10) När spindelleden är på plats, dubbelkolla att axeln är igenom, muttern åtdragen. Montera tillbaka hjulet och hissa ner bilen, klart!

    Hoppas detta hjälpte någon, tveka inte att fråga om något är oklart!

    1 användare gillar detta inlägg


    Bygger ut AS2 ljudet på min Saab 9-3 -98 här.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Vad ger det för symptom när den inre knuten är dålig?
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild Visa inlägg
    Vad ger det för symptom när den inre knuten är dålig?
    I mitt fall var knuten inte dålig, rengörning, nytt fett och ny damask gjorde susen för mig.

    Symptomerna kan variera, oljud när du kör, oljud/vibrationer när du svänger/accelerar. Vanligare är att hjullagret är dåligt som kan ha vissa liknande symptomer.
    Bygger ut AS2 ljudet på min Saab 9-3 -98 här.

Liknande ämnen

  1. byta inre drivknut
    Av oxidoxi i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-08-07, 01:33
  2. inre drivknut o inre drivaxel saab 9-5
    Av jocke186 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-29, 23:18
  3. Byta inre drivknut/Medbringare på 9000, sitter som berget.
    Av seiki i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 23:15
  4. Höger drivknut inre, byta tips ?
    Av Thomaz_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-18, 17:42
  5. Hur kontrollera och byta inre drivknut på en 9-3a?
    Av Robbanisthlm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-15, 02:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •