Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Varnar för öppen bagagelucka 9-5 2005

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -

    Varnar för öppen bagagelucka 9-5 2005

    hej! Är ny har på forumet då jag precis köpt. Min första saab! Håller på att beta av lite småfel som jag stör mig på, ett av dom är att den varnar för att bagageluckan är öppen.
    Det är en kombi det gäller, låset funkar ungefär som det ska, den låser luckan när jag trycker på knappen dock så verkar den vilja låsa/låsa upp direkt när jag kör iväg eller backar... Nån som har nån ide?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    En 99-05? Nästan alltid microbrytaren i låskistan som gett upp. Enklast att byta låskista.

    Du har PM förresten...

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Tack för svar!
    Återkommer ang pm

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Kan bara hålla med, nästan garanterat microswitchen, jag gissar att nån plockat ur lampan i kombiutrymmet också, annars lyser den hela tiden.

    Fulfix är att öppna luckan och koppla ur kabeln till switchen så tror bilen att den är stängd hela tiden.

    Tyvärr är dessa lås ganska dyra, och skrotarna brukar ta bra betalt för dom, själv köpte jag ett lås till en äldre modell (dom är vanligare och billigare på skrotarna), dom äldre har en barnlåsspärr (tror jag det är) som gör att dom inte passar på 05'orna, men den modifierade jag bort med en bågfil så passade det kanon sen
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Så har dom nog gjort med lampan..
    Vi har en returbilen här i stan, ska ta en sväng förbi där och kika, men om man nu kopplar ur kabeln, funkar centrallåset som vanligt?

    Edit: sitter brytaren i luckan?
    Senast redigerat av blocks den 2016-07-20 klockan 21:10.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    400
    Medlem#
    10015
    Brytaren sitter i själva låskistan
    Alltså låset i luckan

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Tack!

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Låskistan är dessvärre nästan omöjlig att demontera och sen få ihop igen eftersom den är nitad, annars vore det ju en smal sak att fixa switchen.

    Jag har sett folk som fullöst det hela genom att montera typ en dörrswitch (alltså en sån som brukar sitta i dörrarna och indikera att dessa är öppna) i baklucke-kanten, och kopplat in den istället för switche i låset, det funkar säkert men känns lite bonnmeckigt.

    Håll utkik på bildelsdatabsen så kan du hitta hyfsat billiga låskistor ibland, speciellt från äldre modeller (som ju kan modifieras att passa), jag gav 245:- plus 99:- i frakt för min, helt klart värt det, mer tveksamt om dom kostar 6-700 begagnade..

    - - - Uppdaterad - - -

    Förresten, att den låser luckan när du kör iväg är helt normalt, det är en feature, iofs en tveksam sådan men det brukar mest skrämma folk som åker med
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Låskistan är dessvärre nästan omöjlig att demontera och sen få ihop igen eftersom den är nitad, annars vore det ju en smal sak att fixa switchen.

    Jag har sett folk som fullöst det hela genom att montera typ en dörrswitch (alltså en sån som brukar sitta i dörrarna och indikera att dessa är öppna) i baklucke-kanten, och kopplat in den istället för switche i låset, det funkar säkert men känns lite bonnmeckigt.

    Håll utkik på bildelsdatabsen så kan du hitta hyfsat billiga låskistor ibland, speciellt från äldre modeller (som ju kan modifieras att passa), jag gav 245:- plus 99:- i frakt för min, helt klart värt det, mer tveksamt om dom kostar 6-700 begagnade..

    - - - Uppdaterad - - -

    Förresten, att den låser luckan när du kör iväg är helt normalt, det är en feature, iofs en tveksam sådan men det brukar mest skrämma folk som åker med
    Vi är på Gotland och semestrar några dagar till, men Saaben fick stanna hemma..
    Returbilen i stan har en hel drös med saabar ståendes, blir en trip dit när jag kommer hem.

    Fast det här med låsningen när man åker iväg.. Det låter precis som om den låser och sen låser upp direkt efter, alternativt att den inte lyckas låsa och klickar upp igen.. för det upprepar sig vid varje rödljus när jag ska iväg kan kistan sitta lite felmonterad tro? Eller är den bara kass?

  10. #10
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Bilen försöker låsa igen om den inte känner av rätt signal att låset är i rätt läge. Kan vara att låset mekaniskt inte låser pga feljustering, något ligger ivägen och luckan inte stängt ordentligt eller att mikrobrytaren är trasig. Låset har tre lägen som jag minns det och brytaren ska ge signal för de olika: Helt öppet lås - sluten brytare, halvlåst - sluten brytare, helt låst läge - öppen brytare. Så var iaf det lås jag mätte på som var friskt. Det som var trasigt mätte slutet/var kontakt hela tiden.
    Senast redigerat av MultiMan den 2016-07-25 klockan 04:53.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Bilen försöker låsa igen om den inte känner av rätt signal att låset är i rätt läge. Kan vara att låset mekaniskt inte låser pga feljustering, något ligger ivägen och luckan inte stängt ordentligt eller att mikrobrytaren är trasig. Låset har tre lägen som jag minns det och brytaren ska ge signal för de olika: Helt öppet lås - sluten brytare, halvlåst - sluten brytare, helt låst läge - öppen brytare. Så var iaf det lås jag mätte på som var friskt. Det som var trasigt mätte slutet/var kontakt hela tiden.
    Tack!

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 2005 bagagelucka från 9-5 2006?
    Av challes i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-07-08, 18:13
  2. 9-5 varnar för öppen bagagelucka
    Av hassebasse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 13:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •