Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Läckage av kylarvätska - NG9-3 2004 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Borås
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -

    Läckage av kylarvätska - NG9-3 2004 B207

    OBS! Problem åtgärdat.
    Korta versionen: Läckande kyl som byttes själv med egen reservdel från tyskland.
    Längre versionen finns i mitt sista inlägg för den som är intresserad.

    Hej,

    När jag körde hem från föräldrarna igår kväll fick jag varning i SID om att kylarvätskenivån var låg.
    Inga problem tänkte jag... det händer väl att man måste fylla på den.

    Men när jag öppnade huven efter att ha kommit hem var det inte låg nivå utan tomt i behållaren.
    Så jag fyllde på i systemet och tänkte kolla på det idag.

    Såg en liten pöl under bilen på morgonen men droppade inget.
    Sen körde jag till jobbet och efter körningen så droppade det Tydligt ifrån höger framsida (om man ser till körriktning, om du står framför och kollar på bilen är det vänster).

    Vart sitter vattenpumpen - kan den vara inblandad?
    Andra möjliga läckage?
    Vilka slangar bör man kolla?
    Senast redigerat av lucifer579 den 2016-08-15 klockan 12:01. Anledning: Tillägg av lösning.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 290
    Vattenpumpen sitter där på höger sida. Mot torpedväggen så kan vara lite svårt att se.
    Det är väldigt troligt att det är den iaf.


    /Christian
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  3. #3
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Vattenpumpen sitter där du beskriver men det kan även komma från kylaren eller liknande och droppa ner på marken på samma ställe.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  4. #4
    Sugmotor Xyph3rs avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Götlaborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    -
    Ungefär samma sak hände mig under vintern.

    Jag lämnade helt enkelt in bilen till närmaste Saab-verkstad och bad dom att provtrycka systemet för att hitta läckaget.
    Det visade sig att det var kylaren som läckte i högra nederkanten, så det var helt enkelt till att byta ut kylaren.

    Jag rekommenderar att du provtrycker systemet, antingen själv eller ber en verkstad om hjälp för att kunna lokalisera läckaget.

    Lycka till!

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Är bara locket till expansionskärlet helt så blir det tryck i systemet när motorn är varm så det kan räcka för att själv göra felsökningen hemma, du har ju några misstänkta punkter att kontrollera.
    Och hittar du inget är ju en provtryckning nästa steg.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Borås
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Hej igen,

    Har nu rekat lite.
    Läckaget ser ut att komma någonstans i fronten ifrån, för att sedan droppa ned på plasten längst fronten och rinna längs med och droppa av strax framför höger framhjul.
    Jag bifogar en bild för att visa UNGEFÄR till vart läckaget är spårat. Rakt nedanför under här. Kan dock inte se var det kommer ifrån.
    20160718_172938_resized.jpg

    Om jag tittar på denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=ApqjKkoyHRU
    Så beskrivs ju som att vattenpumpen sitter bakom motorn snarare än framför den.
    Läckage från kylaren?

    Finns det någon idé alls att prova med tätningsmedel som jag läst om, eller är ett byte det som gäller i så fall?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  7. #7
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541
    Min har också vattnet börjat försvinna på senaste tiden och ikväll såg jag mycket riktigt att det läcker från nedre högra hörnet på vattenkylet... så det verkar ju vara vanligt.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  8. #8
    Sugmotor Xyph3rs avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Götlaborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av cactuz Visa inlägg
    Min har också vattnet börjat försvinna på senaste tiden och ikväll såg jag mycket riktigt att det läcker från nedre högra hörnet på vattenkylet... så det verkar ju vara vanligt.
    Vilken årsmodell är din?
    Min är en 2010:a, och tyckte det var konstigt att kylaren började läcka efter bara sex år, men det kanske är ett välkänt problem?
    Det kan såklart också vara så att min började läcka på grund av tvätt i för kallt väder, det är ju inte omöjligt att det kommer in lite vatten och fryser till på vintern om man står som en galning med högtryckstvätten och försöker få bort skiten från bilen

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Annan tråd i samma ämne
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Borås
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    http://www.bildelar24.com/1990266-ni...e-motorkylning

    Någon som har erfarenhet av bildelar24?
    Denna har samma art-nr som den hos mekonomen fast för en tredjedel av priset... input?

    Byte av kylare - löser man det själv, eller ska man köpa kylaren och be verkstad montera?
    Känner att jag gärna sparar 2k på själva reservdelen om möjligt, bilen är ju trots allt inte värd så mycket.

  11. #11
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541
    Citat Ursprungligen postat av Xyph3r Visa inlägg
    Vilken årsmodell är din?
    05'a är min, inte särskilt hårt tvättad på vintern, då den ej körts på vintern senaste åren
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Borås
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Sen uppdatering kring mitt ärende.
    Läckande kylare var problemet som syntes tydligt efter att ha kikat noggrannare underifrån.

    Verkstaden ville ha 5k för att byta denna.

    Vi beställde en kylare från bildelaronline för 1200kr och bytte den själva.
    Att byta kylare på denna bilen är inte i sig "svårt" vi klarade det alldeles fint själva.
    Men det är ganska mycket skruvande då man behöver ta bort hela fronten, lyktor och annat bös.
    Sen var det även en hel del bändande och krängande för att få bort den, och framförallt för att få dit den nedre slangen (klämman).
    Vi gjorde bytet utan att ta bort intercooler och AC-kyl och därmed blev det lite trångt.

    Allt som allt, ett arbete som tog ca 4h arbetstid och som sparade närmare 4k mot att låta verkstaden beställa kyl + utföra arbetet.
    Saab 9-3 SS 1,8t -04 21000mil

Liknande ämnen

  1. Dricker kylarvätska NG9-3 B207
    Av Jkmforsberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2018-05-05, 22:57
  2. [LÖST] Vad är det för läckage NG9-3 B207
    Av alwayssaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-11-03, 16:09
  3. Märkligt läckage av kylarvätska OG9-3
    Av Sebastian Wahlqvist i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2017-08-25, 10:19
  4. [LÖST] Läckage kylarvätska OG900
    Av Mogren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-02-06, 21:33

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •