Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: AC kompressor paj? uppdat : fixat

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772

    AC kompressor paj? uppdat : fixat

    Var på väg till Vesterås idag en vända, när jag kommit ca halvvägs körde jag om ett par bilar och efter en stund började det sakta bli varmare i kupén. Jag la handen över att av utblåsen och kände att luften var betydligt varmare än den brukar, jag kollar över instrumenten lite snabbt för att se så det inte lyser några varningslampor vilket det inte gör. Sedan vrider jag ner radion och då hör jag ett svagt malande ljud framifrån jag stänger av ACC'n och ljudet ändrar karaktär så jag stannar på första avtagsväg jag ser går ut och öppnar huven. När jag sedan kikar ner på AC kompressorn ser man tydligt att remskivan vobblar och skakar till och från vilket gör det malande ljudet men den slår nu till och det blir kall luft igen så jag bestämmer mig att försiktigt vända och åka hemåt igen. Nu är jag hemma och problemet kvarstår ska ringa till Saab direkt på måndag och försöka få en tid så här i semester tider...

    Har någon varit med om något liknande förut eller kan tänkas veta vad som hänt? Ska lämna in till Saab men det skulle vara intressant med en liten föraning om vad det kan vara/kosta...

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Hm, om kompressorn har gett sig kostar den visst 9950:- på SAAB, där man inte köper den då
    Jag har ungefär samma problem som du, men ingen hittar felet. Rätt mängd gas men snubben på AC-firman säger något om att det är för _högt_ tryck på högtryckssidan, vad nu det kan bero på. Dock har jag inget malande ljud.
    Jag har hört att det kan vara torkfiltret när det låter illa. Torkfiltret är "burken" som sitter bakom grillen. Ta bort grillen och kolla på burken. Ett klassiskt problem är att det läcker runt tittrutan i toppen av burken, kolla det.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772
    Jag är rätt säker på att det är kompressorn eftersom remskivan bitvis vobblar uppåt en centimeter i sidled och åstakommer ljudet den verkar vara helt lös, frågan är bara om det har hänt nåt med magnetkopplingen eller om nåt bara har låsnat, i värstafall är änden på axeln skrotad.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Hm, om kompressorn har gett sig kostar den visst 9950:- på SAAB, där man inte köper den då
    Jag har ungefär samma problem som du, men ingen hittar felet. Rätt mängd gas men snubben på AC-firman säger något om att det är för _högt_ tryck på högtryckssidan, vad nu det kan bero på. Dock har jag inget malande ljud.
    Jag har hört att det kan vara torkfiltret när det låter illa. Torkfiltret är "burken" som sitter bakom grillen. Ta bort grillen och kolla på burken. Ett klassiskt problem är att det läcker runt tittrutan i toppen av burken, kolla det.
    För högt tryck på högtrycksidan kan man få tex om ej kylar fläkten startar vid rätt läge ,, men då brukar ac:n funka vi typ 90km\h.
    Eller så har man fått in luft i köldmediumet då stämmer ej tempen på kondensorn med manometern som ac killen har.några vanliga fel..
    mvh
    9-5 kombi -01

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772
    Fick just hem bilen från verkstan, det visade sig att det var lagret till remskivan som rasat. Som tur var fanns det en rep sats till magnet kopplingen som innehöll delarna som behövdes. Dock fanns ingen instruktion för hur det satt ihop så de rev en trasig utbytt kompressor för att kolla först... Hela kalaset gick på 4994:- Nåja hoppas det håller nu...

Liknande ämnen

  1. Felkodsläsare, Hjälp! uppdat
    Av Scarty i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-09-30, 16:54
  2. [LÖST] AC kompressor går inte igång OG9-5
    Av billi i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-05-31, 03:52
  3. Saab 9-5 -98 Medium SQR uppdat.
    Av Saab Eric i forum Projekt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 01:54
  4. [LÖST] Behöver hjälp ng900- 96
    Av 900R i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-08-10, 12:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •