Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Bromsrörsdragning OG9-5

  1. #21
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Nej jag förstår inte heller. Jag har använt (och de flesta andra säkert) de skarvar man har tillgängliga på vilket rör som helst. Har aldrig haft nå problem med någon skarv. Förutom nån bil jag lagade där nån dragit för hårt och sabbat ena muttern. Det var en biltema men det gick utmärkt att ta en annan och ta delar av så gänga och sånt verkar vara ganska lika på dem oavsett fabrikat/inköpsställe

  2. #22
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Om inget jävlas så skulle jag säkert kunna göra hela operationen på en förmiddag nästa gång! ..ännu snabbare om man har lyft förstås, detta gjordes på garageuppfarten på pallbockar.
    Säkert. Dessa kopplingar är verkligen smidiga.
    Tidigare har jag alltid hellre bytt hela rören och dubbelkonat själv, för att slippa problem med skarvar. Men kopplingar funkar ju och går ofta snabbare. Testade kopplingar på en 9-5 som fick nedslag på besiktningen. Ombesiktningen var klar morgonen efter!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Nej jag förstår inte heller. Jag har använt (och de flesta andra säkert) de skarvar man har tillgängliga på vilket rör som helst. Har aldrig haft nå problem med någon skarv.
    Intressant! Det är vad jag trott. Men inte riktigt litat på. Så det blir nog stålspecade kopplingar i fortsättningen oxo.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #23
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Sen bör det ju påpekas att det inte är jättemycket arbete att ta ner en tank heller. En del verkar resonera ungefär som att den är fastgjuten i karossen........Planerar man så den är tom vid demonteringen så är det ju inga problem alls. Då passar man på att byta tankband också. Med tanken nere så är det ju hur smidigt som helst att byta bromsrör.

    3 användare gillar detta inlägg



  4. #24
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Ja det vete sjutton vad som är skillnaden, men det känns säkrast med dom som uttryckligen gokända, dom är något billigare också om jag minns rätt.

    angårende att ta ner tanken, det är mycket som kan gå fel då, man kan paja bränslerör, man kan paja gängorna till tankbanden osv, plus att det är otrevligt att hantera en tank om den är ganska full.

    på 9-5 finns det ingen anledning heller tycker jag, såpass lätt ändå.. värre på andra bilar.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #25
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 148
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Sen bör det ju påpekas att det inte är jättemycket arbete att ta ner en tank heller. En del verkar resonera ungefär som att den är fastgjuten i karossen........Planerar man så den är tom vid demonteringen så är det ju inga problem alls. Då passar man på att byta tankband också. Med tanken nere så är det ju hur smidigt som helst att byta bromsrör.

    Är det en bil man har planerat att ha kvar så är detta absolut bäst för det är bara en tidsfråga innan tankbanden går av och det är JOBBIGT...

    Plus att om tanken är nere så kan man skära ner rören utan att böja dem så de behåller korrekt form och då bocka nya rör på bänken som blir typ 99% som org så det blir både lätt att montera och ser jääävligt snyggt ut

    Har man som ambition att uppfylla att rören varken får nöta mot varandra eller mot kaross så tycker jag det verkar rätt krångligt att dra nya utan att ta ned tanken. Får man tag på världens grinigaste besiktningsman så är det såvitt jag vet ombesiktning på om rören ligger emot varandra och/eller ligger emot karosseri utan någon typ av skyddande distans (typ plastclips/gummi whatever).

  6. #26
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag hade inga problem att få in en nytt kopparnickel rör när jag bytte mina bromsrör bak på min 9-5 SC, med tanken kvar. Klippte av befintligt rör på båda sidorna & trädde in ett nytt som jag sedan buntbandade fast i det gamla som fick sitta kvar som stöd. Detta gjorde jag hemma på garageinfarten med bilen på pallbockar.

  7. #27
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Jo det handlar väl bara om hur snyggt man vill ha det. Jag tycker det är skitfult med rör som ej ligger på sin vanliga plats och bara ligger hur som helst. Jag brukar lägga ner lite tid att bocka dem som original så det är rakt och prydligt.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #28
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Såklart, beror på vad man har för möjligheter. Jag är noggrann när jag gör saker & detta blev ändå inte rent kattpiss.

  9. #29
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    På kombin är det inte så svårt att få dit röret i originalclips ovanför tanken, det är svårare att få till det snyggt runt bränslefiltret.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Bromsrörs placering ut från servo saab 9000
    Av saab_johan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-03-29, 15:49
  2. brömsrörs fråga
    Av dexyhe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-23, 22:01
  3. bromsrörs nippel och mutter?
    Av Tchn226 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-07, 15:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •