Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Bromsrörsdragning OG9-5

  1. #1
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120

    Question Bromsrörsdragning OG9-5

    Jag har ju en gammal 9-5 '99 (min första 9-5'a) som stått still i flera år, anledningen var att ett bromsrör gick av, och sen rostade bromsarna fast och ja, där har den stått. (bra med stor infart)

    Nåväl, nu har funderat lite och valt mellan att skrota den (sälja delar) eller fixa den, och insett att den nog är värd att fixa, den är rätt fin i karossen, mycket fin inredning, motorn går bra och snålt, det är bytt turbo och en massa annat, rostfritt avgas, gula koni bak osv, så jag försöker fixa den.

    Nu har jag i dagarna lagt lite kärlek (med slägga) på bromsarna så nu är dom loss bak, och jag har kunnat flytta bilen så det går att komma åt den bättre.

    Tanken var att skarva bromsrören där dom är fräscha, och sedan dra nya från längsgående till båda bakhjulen (bara det ena som är av, men det andra ser murket ut)

    Men hur i helv-te är dom dragna ? ..längs högersidan, sen upp runt bränslefiltret ?? och sen bakom tanken (för båda sidorna ?) och sen ner vid hjulen ? var det en fransman som hittade på det eller ?

    Hur brukar man göra ? finns det nån bild-tutorial ? ..jag har inte tillgång till lyft, så det blir pallbockar på infarten, och jag ser inte riktigt hur jag ska fixa det där enkelt, hur gör ni andra ?
    peta upp rören bakom tanken ? skita i det och drar rören "runt" tanken ? vid bränslefiltret då ? varför går dom där ?



    ..Som lök på laxen kissade den bensin igår när jag startade den, kom från bränslefiltret ungefär, jag HOPPAS det bara är filtret som är rostigt.. :/
    Senast redigerat av GlennB den 2016-07-14 klockan 10:30.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    När jag bytte bakre bromsrören på min og9-3 så sågade jag av rören direkt vid nipplarna. Då får man på en hylsa och slipper dra runt med U-nyckel. Köpte nya rör i rätt längd med nipplar (Biltema). 16 mm långhylsa spändes i skruvstycke. Runt hylsan bockade jag de nya rören med de gamla som mall. Enkelt och blev väldigt bra.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Kika även i denna tråd

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Ja där fanns det ju lite bilder, kanon! ..dock inte hur det var draget vid filtret.

    Slutar väl med att jag improviserar, har rör och nipplar sen min 9k, lär väl vara rätt ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Så länge du skarvar ihop rätt rör och det är tätt så kvittar det ju
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Ja förvisso, men jag har inga större förhoppningar om att kunna återanvända nipplarna i oken, så dom måste vara rätt, och samma med bromsrörsdimensionen.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Nipplar till oken har de på Mekonomen och det är billiga så köp några extra.
    Dimensionen på rör tror jag är 3/16" och jag använder koppar då de är lättarbetade och nippeln är M10x1 om minnet inte sviktar
    Köpa färdiga eller kraga själv?

    BromsnipplarSv.pdf
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Hej.
    Skarvade nyss vänster bromsrör vid bränslefiltret. Palla upp bilen ordentligt, sen går det att komma åt röret där det är draget ovanför tanken. Funkade till och med att återmontera nya röret i org klammerna. Använde biltemas skarv för stål/kopparnickel rör. Deras kopparnickelrör är lätt arbetat. Sen är nog svårigheten att dra klämkopplingarna tillräckligt löst. Helst med moment. Besiktade nån dag efter utan probbs.

    mvh
    loca

  9. #9
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    312
    Medlem#
    13152
    Jag skulle rekommandera at skarva rören långre fram än vid bränslefilteret da dom rören är goda på at rusta mycket rundt bränsletanken, så du kanske inte måste göra samma jobbet flere gång.

    På höger sidan bak krangade jag rören til ut från hur det orginale röret såg ut medan jag hadde tagit ur det gamla bromsröret och krangade det inn igen, på vänster siden va det litt värre, där drog jag rören igjennom, sen krangade jag rören til så at den gick i dom orginale klammerna, biltema's kobbernickel rör är mycket bra och lätt och arbeta med, så det går at kranga til med handen bara, går fint, dom rören är mycket flexibla.

    Ang nippler inn mot bromsslangen så är det 10x1mm, jag köpte 2stk av dom här, inga ide at använda dom gamla, når kostar så lite.

    Art nummer: 66488 http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...st-2000017969/

    För at skarva rören har jag 2stk 66487, samt två styck 66488, som är dom samma som går inn på bromsslangen.

    Biltema's rör är rätt storlek också, 3/16, som också är orginal dimensionen är, mycket bra!

    Som du ser på mina bild så har jag skarvade båda rören en ungefär midt under bilen, blev mycket bra, och holder nok långre änn restan av bilen kommar at göra.
    Är vanligt at bromsrören bakre bromsrören rostar mycket på 9-5, aven över bränsletanken, där är det inte lätt och komma åt och titta hur dårliga dom är, så jag skarvade dom långre fram som sagt, så vet jag at det inte blir et problem igen!

    Gick med ungefär 5m rör på min bil for båda sidor.

    IMG_5065.jpgIMG_5066.jpg

    Håppas det va til lita hjälp, tyvarr dårlig Svenska, är Norsk

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av c20let2k den 2016-07-14 klockan 21:52.
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

  10. #10

  11. #11
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Ja jag hade också tänkt skarva under bilen där dom inte är rostiga, fast jag hade tänkt använda klämskarvar så jag slipper kona stålrör under bilen, vilket brukar vara halvsvårt, autoexperten har skarvkopplingar som är godkända för både koppar och stålrör (de som biltema har får inte användas för att skarva mellan stål och koppar, men det funkar tydligen ändå sägs det, men varför chansa ?) , perfekt att stålrören också är 3/16" dock, för det var jag lite osäker på.

    Ganska säker på att det är M10x1 jag har, köpte grejerna till min gamla 9000i men sålde den istället för att byta rören, så såväl nipplar som 3/16"-rör finns hemma oanvänt..

    Norskan går ganska bra, vi har en norsk vaktmästare på jobbet, så man har en viss vana

    Men för att ta sej förbi tanken, bockar ni bara till det ungefär som det gamla och försöker sticka in det så det ligger rätt ? får man fast det i clipsen då ? bromsrör får ju absolut inte ligga och skava, så dom måste ju sitta i clips eller lämplig alternativ metod (typ uppskuren bränsleslang och buntband), får man till det ovanför tanken ? även om man jobbar på pallbockar ?

    Det var ju över 20 år sen jag bytte bromsrör sist, då under en lyft och det var inte en saab, men då vet jag att jag drog röret en alternativ väg runt tanken, och borrade och monterade just med slang/buntband, sne lär jag originalröret sitta kvar ovanför tanken efterssom det inte gick att få loss utan att ta ner den.. men det är väl olika på olika bilar.

    En annan sak, nog har väl saabarna bubbelkona ? finns ju enkelkona (får ej användas till bromsrör), dubbelkona och bubbelkona, jag har för mej saab kör bubbelkona ?

    ..Bränslefiltret lär jag ju plocka loss iaf efterssom det verkar läcka, se annan tråd.. kanske ser bättre hur det är gjort då.

    Önskar jag kunde få upp bilen högre, min domkraft lyfter så dåligt att jag inte kan få upp pallbockarna på max.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Önskar jag kunde få upp bilen högre, min domkraft lyfter så dåligt att jag inte kan få upp pallbockarna på max.
    Kör med domkraften till första eller andra klicket på pallbockarna som ett första steg, sen är det ju bara att låta domkraften vila på en tjock träbalk så kan du komma högre. Brukar ha en ordentlig träbit som lyftpunkt mellan bilen och domkraften också.

    Annars är det snabbt gjort att fylla på olja i domkraften om den läckt ut lite. Finns speciell domkraftolja, men jag har fyllt min jula 139kr-lyft med servo-olja, håller bra än ett år senare.

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    3/16" eller 4,76mm är ju standard bromsrör och används av 99,99% av alla andra också så det är inget unikt att det är lika som saab använder..........

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Vad ska man räkna med i tid för de längsgående rören?

  15. #15
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Kan ju uppdatera detta, det funkade kanon med autoexpertens kopplingar, för att få bort färgen på originalrören kan man med fördel använa en gasolbränanre och bränna bort den, jag skarvade under bilen, några decimeter in på den "långa" sträckan, altlså ganska nära "filterhuset", där det fanns plats och rören var fräscha.

    de gamla fästena pajade när man lossade de gamla rören, så jag lät röret över bakaxeln sitta kvar och buntbandade fast det nya i det gamla med hjälp av slangbitar, sen fick jag inte in röret bakom tanken (precis efter filtret) som original satt, utan jag drog det utanför, inga problem.

    Faktum var att det egentligen var enklare än jag trott, går absolut att göra med pallbockar på garageuppfarten, det som krånglade mest var att både rörnipplar och luftnipplar var så kassa, jag drog av tre bromsrörsnipplar och två luftnipplar, en luftnippel (som inte pajade) fick dessutom så mycket stryk att jag klassade den som oanvändbar efteråt, vilket gjorde att jag bytte samtliga fyra nipplar, jag fick även byta en slang då jag inte lyckades få loss röret från slangen (119:-) Mina prylar från min 9000 passade perfekt, en förpackning bromsrör var precis lagom för att byta båda rören bak, med skarv undertill, tror jag fick 30cm över.

    Jag körde bubbelkona, som jag gjorde med ett kinesverktyg och mitt skruvstäd hemma, Inga problem med luftningen heller.

    Det stora problemet var som sagt av/sönderdragna nipplar, jag har ju varit med förr och använde svets för att få loss dom, hade jag inte haft svets vet jag inte hur jag hade gjort, byt ut oken ? dyrt satan..

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av GlennB den 2016-09-02 klockan 22:17.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    113
    Bra tråd! Bytte mina två från mitten av bilen och bakåt med hjälp av info härifrån. Fick också ca 30cm över på 5 meter rör.
    Skarvade med: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...or-2000035536/
    Kapade de gamla rören med bågfil vid hjulen för att få på en ringnyckel över bromsrörsnippeln. Och det lossnade nästan för enkelt!

    Tack för hjälpen! Nästa gång går det på halva tiden...

    3 användare gillar detta inlägg


    Röd 9-5 Aero -02

  17. #17
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Kan ju uppdatera igen..

    Nu har jag gjort samma operation på min andra 9-5 också, alltså en Aero sportcombi '05..

    Nu har jag ju inte allt i färskt minne, men det känns som att det är lättare på kombin, det var inga problem alls att komma åt röret ovanför tanken, dessutom höll alla plastclips där, men bilen är ju nyare också.

    Problemet är ju i vanlig ordning knixandet runt bränslefiltret.

    Tyvärr drog jag ju av två luftnipplar och la en MASSA tid på det, och det slutade ändå med att jag fick köpa andra ok

    Om inget jävlas så skulle jag säkert kunna göra hela operationen på en förmiddag nästa gång! ..ännu snabbare om man har lyft förstås, detta gjordes på garageuppfarten på pallbockar.

    3 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #18
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Baltazar Visa inlägg
    Bra tråd! Bytte mina två från mitten av bilen och bakåt med hjälp av info härifrån. Fick också ca 30cm över på 5 meter rör.
    Skarvade med: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...or-2000035536/
    Kapade de gamla rören med bågfil vid hjulen för att få på en ringnyckel över bromsrörsnippeln. Och det lossnade nästan för enkelt!

    Tack för hjälpen! Nästa gång går det på halva tiden...
    Den skarvnippeln är bra eftersom den är godkänd för både koppar- och stålrör. Det är inte alla. Så man bör kolla vad man köper.

    Dock är det rekommenderat att kapa med röravskärare istället för bågfil.
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...tyg-2000016992
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...are-2000016947

    En öppen ringnyckel är (nästan) oumbärlig...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  19. #19
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    nu har biltema ändrat IGEN, nu har dom två olika skarvar, en för kopparör och en för stål/kopparnickel.

    Nu är det än en gång så att autoexpertens kopplingar är den enda som är godköända för stål, koppar och kopparnickel, i alla fall vad jag kan hitta.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  20. #20
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Har noterat det hos biltema oxo. Men jag funderar på vad som skiljer dessa tre varianter av skarvar av typen klämkopplingar. Egentligen.

    Att koppar är mjukare så att en skarv designad för kopparrör inte nödvändigtvis funkar på hårdare stålrör verkar logiskt. Orsaken är väl att den inte klarar att klämma ihop och deformera det hårdare stålet. Med risk för att kopplingen lossar under tryck. Det är något att se upp med!

    Men jag förstår inte vad problemet är med att använda Biltemas skarv designad för att klara stål- och koppar/nickel-rör även till kopparrör. Speciellt när vi vet att autoexpertens koppling klarar exakt det.

    Som jag ser det: en koppling som klarar stålrör kommer att med marginal klara kopparrör. Eller missar jag något?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Bromsrörs placering ut från servo saab 9000
    Av saab_johan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-03-29, 15:49
  2. brömsrörs fråga
    Av dexyhe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-23, 22:01
  3. bromsrörs nippel och mutter?
    Av Tchn226 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-07, 15:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •