Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Trionic 5 utan gnista och bränsle, mycket konstigt fel.

  1. #1
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610

    Trionic 5 utan gnista och bränsle, mycket konstigt fel.

    Nu har min 900 bestämt sig för att göra konstiga saker, körde ut bilen till garaget på förmiddagen idag och lyfte ur motorn och sen skruvade jag över alla saker från den motorn till min reservmotor och stoppade i den och sen vägrar den att starta av någon anledning.

    Trionic gör precis som den ska så att den skickar på jord till reläerna och triggar igång sprutet en liten stund när man vrider på tändningen och ställer sig sen i vänteläge efter signal från vevaxelgivaren och sen när man snor på startmotorn så hoppar varvräknaren men Trionic vägrar att trigga igång, har även kikat med datorn och jag får varvtalssignal där också men det ligger bara plus på reläerna så boxen växlar inte om signalen.
    Om man vrider direkt från tändning av till att vrida på och börja snurra på startmotorn så stänger Trionic av sig direkt när startmotorn börjar att snurra så att det är direkt när den får varvtalssignal den stänger av allting.
    Det finns ström på DI och spridarna precis som det ska vara när man vrider på tändningen men sen övergår det till jord som när Trionic står i vänteläge så fort man snurrar på startmotorn.

    Jag har provat en annan DI kassett och en annan vevaxelgivare för att vara säker på att ingen av dom spökar men det blir ingen som helst skillnad.
    Om man snurrar på startmotorn en stund (5sek+) och släpper nyckeln så startar Trionic upp sig och kör avbränningen på tändstiften för att sedan stänga av sig precis som den ska.

    Det känns precis som att jag har dålig kontakt någonstans men jag har plockat av och på kabelstammen hundra gånger och kollat igenom allting vid det här laget så jag är 100% på att jordpunkterna har kontakt och att dom sitter separerade.

    Jag blir inte klok på detta då jag körde dit bilen idag och bara har flyttat över alla saker till den andra motorn och stoppat i den motorn så det bara borde fungera.
    Hoppas att någon kan ha någon idé så att jag kan få liv i skiten igen, vill inte nå gärna bli tvungen att montera min andra Trionicstam som ska sitta i min 9000 sen.

    EDIT: Precis som jag misstänkte så var det kablarna i tändningslåset som hade blivit omkastad så att den bröt strömmen till min triggerpunkt när man vred nyckeln i startläge.
    Senast redigerat av Mokko J den 2016-07-13 klockan 11:02.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  2. #2
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Annan ECU då? Bara spånar...
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  3. #3
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Det glömde jag att nämna, har provat en annan och den beter sig precis likadant så att allt stämmer ända tills den börjar sno på startmotorn.

    EDIT: Tror att jag har kommit på felet, jag bytte spakstället tack vare att jag bytte till fyrväxlad låda så att jag har säkert satt två kablar fel så att den bryter triggerströmmen istället för lyset när jag vrider nyckeln fullt, det vore fullständigt logiskt så jag ska ut och mäta och prova imorgon.
    Senast redigerat av Mokko J den 2016-07-12 klockan 23:00.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

Liknande ämnen

  1. Problem med gnista efter trionic 5,5 konvertering!
    Av frippe89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-06-04, 20:44
  2. og9-3 startar inte trots bränsle och gnista
    Av sisus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-08-06, 11:43
  3. ng900 2.0T -95 startar inte? Bränsle och gnista finnes.
    Av vonAppen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-05, 02:53
  4. ingen gnista eller bränsle i saab 900 16v
    Av Zowie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-24, 23:01
  5. konstigt fel på bilen. gul gnista å staratr ej.
    Av Saabfille i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 17:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •