Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Ryckig gång på konstant varvtal/gas

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    51

    Ryckig gång på konstant varvtal/gas

    Min og900 rycker i varierande grad när man kör på konstant gaspådrag. Tydligast är det på 3:an och 4:an kring 2000 rpm. Kör man på plan landsväg känns det som att bilen småskuttar frammåt, i bland kommer den i "självsvängning" och då ökar ryckigheten tills det blir olidligt och man endera släpper av eller drar på gas, varpå det slutar. Återgår man sedan till konstant (lätt) gas återkommer smårycken. Problemet märks alltså inte vid motorbroms eller pådrag.
    Övriga symptom på bilen är en viss tvekan vid acceleration, en viss slöhet (det känns som bilen blivit slöare på sista tiden) och att den är lite trögstartat, man får ofta köra ganska lägne på startmotorn varpå den gärna dör omedelbart efter start. Startar man sedan genast igen går den igång utan protester. Den visar dock inga tendenser till att dö när man väl fått igång motorn ordentligt. Möjligen kan den också ha blivit lite törstig på sista tanken, men det är svårt att säga så här tidigt.
    Större delen av vaukumslangarna är bytta och övergångna så även gummibussningarna som tätar vid insugsröret, undantaget de som går in i instrumentbrädan till ventilationsspjället, bränslefilter och luftfilter är nybytta, tändstiften är mindre än 500 mil gamla.
    Bil enligt sign
    Vad ska jag göra? Vad ska jag undersöka? Och hur gör jag det?
    saab 900 SET 1996 combicupé 5 dörrar, 136 kW, manuell, 14000 mil

  2. #2

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    186
    Kan ju även vara som på min och på en polares Volvo Ocean Racer 200 hkr.

    Vi bytte båda till JR filter och upptäckte till våran förvåning att våra bilar fick en något ryckig gång. Märks mest vid krypkörning på 2an och 3an.

    Men även på resten av växlarna.

    Vi forskade och införstog att luftmassemätarn är ju kalibrerad för orginalfilter och när det kommer ett filter som släpper in mera luft så blir det lite tokigt.

    Lite känsligt är det...
    M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    51
    Lite mer info till er kära hjälpare: Idag undersökte jag tändstiften och de är sotiga, ser precis ut som exempelbilden i Haynes. Vilket de då anser beror på för fet blandning. Detta stämmer väl med hög bränsleförbrukning? Men har det med ryckigheten att göra, eller har jag bara hittat ytterligare ett fel? Vilka saker kan ge ryckig gång och sotiga stift i kombiantion?
    saab 900 SET 1996 combicupé 5 dörrar, 136 kW, manuell, 14000 mil

Liknande ämnen

  1. ojämn gång/svajande varvtal og9-3
    Av kvistarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-07-18, 11:35
  2. [LÖST] Hackig gång vid lågt och jämt varvtal 1,9TiD -05
    Av magnisson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-07-13, 18:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •