Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Problem 900T16 motor i 99.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -

    Problem 900T16 motor i 99.

    Bilen är en Saab 99 -84, med -91:ans 900 T16 motor.
    Original styrsystem (för T16 motorn) LH2.4 Motorn startar, oftast, men ibland vill den bara på typ 1 cylinder först och till slut kan den hoppa igång på alla 4.

    Tomgången ligger oftast lite högt, typ 1200rpm, typ som om tomgångsmotorn inte fungerar, har för mig det inte blir nån skillnad när jag kopplar ur elkontakten på den.

    Den verkar också gå fett, då den svartryker lite.

    Petar man ytterst lite på gaspedalen kan man få upp varvtalet till 2500rpm, inte mer, rör man gasen mer, eller typ petar på den mer än typ 1/10 så lägger motorn av, även fast man släpper gasen direkt man märker att det blev lite för mycket.

    Jag vet om att hallgivaren i fördelaren verkar sett sina bästa dagar (motorn startar inte när den är varm)

    Men det känns ju som om det skulle vara något mer........

    jag har mätt upp styrsystemets tempgivare, ca 2850 ohm vid ~15℃ (specifikation 2600 ohm vid 20℃)

    Jag har mätt tomgångmotorn, 8 ohm (specifikation 7ohm +/-5ohm)

    Jag har mätt lmm stift 2&3 och fått 1.32v (ska ligga på 1.30v)
    Och 2&5 och fått 12.16v (ska vara batterispänning)

    Har kollat så btr fungerar, samt att det inte är stopp i returen.

    Jag var 100% på att allt är rätt kopplat enligt elschemat, men blir mer och mer osäker. Ska kika över det igen i morgon onsdag.

    Tips på vad man skulle kunna kika på?

  2. #2
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 679
    Medlem#
    7660
    Har du kopplat in Check Engine-lampa för att se ev. felkod? Förvärmning till lambdasond inkopplad som den ska? Vad har du ställt tändningen till?

    Spontant känns det som att du borde testa en fördelare som fungerar, den är ganska vital för sprutet.

    1 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Välkommen till STCS GTAChrille
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Schwartz: Nej, har inte kopplat in CE-Lampa. Jag var för några veckor sedan fullt övertygad att allt var inkopplat som det skulle, men ju mer jag hållt på och pillat på bilen ju mer osäker blir jag att allt är rätt inkopplat.
    Har tyvärr ingen annan fördelare till hands för tillfället.
    Tändningen har jag fått justera lite, vet ej vart den står exakt (inte kollat med lampa) men den står ungefär där den verkar gå som bäst på tomgång, kan ha varit lite högtänd under första videon.

    Jag tror jag borde kunna inkludera en video eller två på nåt vis här, som påvisar hur den fungerar.

    HeRmAN: En tackar och bockar, har varit med här förut, för länge sedan, men fick tips att jag skulle vända mig hit, då facebookgruppen inte gav några napp
    Senast redigerat av GTAChrille den 2016-07-12 klockan 18:58.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Första videon, här är tomgångsmotorn strypt till en början, men lossar strypningen en bit in i videon.

    https://www.youtube.com/watch?v=c-3aDHfaMDk

    - - - Uppdaterad - - -

    Andra videon, här hör man mer tydligt att den typ tvärdör när man ger lite för mycket gas på en gång. Det som inte syns är att den svartryker på tomgång och ännu mera när man rör gasen.

    https://www.youtube.com/watch?v=i-AxTRJdlFw
    Senast redigerat av GTAChrille den 2016-07-15 klockan 22:44.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Syns på stiften att det går åt skogen för fett


    IMAG0011.jpg

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    2 fel hittade!

    Det första var att kabeln till stift 1 till styrenheten satt (sitter) felkopplad, den ska gå till stift 7 på tändsförstärkaren ihop med kabeln till stift 25 på APC-enheten, vilket den inte gjorde. Den satt ihoplödd med kabeln från stift 1 på tändspolen och en till kabel som jag nu inte minns vart den gick.

    Det andra felet var att kabeln till stift 13 på styrenheten inte var skarvad (alla kablar i kabelstammen till LMM var klippta, alla utom denna var skarvad) med fortsättningen till LMM stift 3, den låg inlindad i kabelstammen, som i sin tur var tejpad.

    Jag kan helt ärligt säga att jag var helt oskyldig till detta, men det är sånt som kan inträffa när man tar över ett påbörjat projekt och vissa delar av det elektriska var påbörjat.

    Nu ska jag ha tag på ett kontaktstift, så följdfråga, vart hittar man en sån? enligt bilden

    sen så borde det vara dags för en ny start bosch-jpt-kontaktstift-hona.jpg

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Närmsta Saabverkstad borde kunna skaka fram rätt stift alt att du hittar en annan kabelhärva att plundra
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Ska se vad jag har i gömmorna, kanske kan ha nåt som passar!

    Hoppas verkligen på att den ska lira sen, förutsättningarna finns ju nu!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Jaha, nu har jag kopplat om och testat.
    Den går upp till 2000-2500 rpm går några sekunder, sen lägger den av.

    Kopplar man ur lmm går den som innan.
    Kan man ohmmäta lmm på nåt vis eftersom den verkar stämma med voltmätning?

  11. #11
    Sugmotor Xyph3rs avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Götlaborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    -
    Ojoj - jag har liknande erfarenheter.

    Bytte för några år sedan ut K-jet-systemet i en og900 mot just LH2.4, dock hade den motorn varken APC eller turbo.
    Jag kan rekommendera att koppla in CE-lampan och dessutom integrera en knapp någonstans för att kunna läsa ut eventuella felkoder.
    Själv integrerade jag en tryckknapp i instrumentpanelen.

    Problemet jag hade med min konvertering var att jag titt som tätt fick felkod på att motorn gick för snålt (det bekräftades även på besiktningen) - körde förvisso på sprit med större spridare än original och använde LH2.4 på en B201-motor, alltså med enkel kamaxel och 8 ventiler.

    Jag lät en firma tillverka en fuel rail speciellt för den setupen samt att jag fräste ut hålen för de mekaniska spridarna något i insuget så att spridarna skulle komma närmare kanalerna i toppen.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Nåt skumt är det ju. Nu ska allt vara rätt kopplat, däremot kan jag ju försöka koppla in en CE lampa och på nåt sätt försöka läsa ur felkoderna. Tyvärr så är det ju en tidigare ägare som klippt saftigt i kabelstammen, så jag behöver veta vilka färger det är på kablarna till de man ska koppla in på strömbrytare för att kunna avläsa felkoder på CE-lampan.

    För som sagt som det är nu så startar den upp, går upp till ca 2500rpm på tomgången, och efter några sekunder så lägger den sen av. Går givetvis att starta igen, men samma fenomen händer.
    Kopplar jag då ur LMM så går den på ca 1100-1200 rpm på tomgång, men lägger inte utav.

    Problemet som jag också ser det är att den verkar gå på tok för fett. Även med LMM inkopplad.

    Känns nästan som man skulle vilja riva ur allt det elektriska och börja om........

    Kontaktstiftet hittade jag i en avdankad bilstereo ISO-Universal Adapter, passade perfekt!
    84583.jpg

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Byt fördelaren.
    Känner igen symptomen från en bil jag hade med dålig fördelare, men det kan ju vara fler fel också.
    Den bilen var okörbar med LMM inkoplad och blev bättre med en annan fördelare, dock inte helt bra.

    Har du kollat bränsletrycket så inte det är tokfel ?

    Är tändsystemet rätt inkopplat och har rätt delar ?
    Är ganska säker på att det är små skillnader i tändsystemet mellan 84 => 91. Nån gång kring 88 gjordes en förändring så systemet även inkluderar en tändpulsförstärkare som ser ut som ett vanligt relä. Det påverkar såklart även inkopplingen
    Tänkte om det är så att org -84 tändsystem kvar och det inte riktigt lirar med LH2.4
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Jag har gått efter haynesbokens elschema. Dock står det i haynes att fördelaren ska heta 0 237 507 007/008, men den slutar på 010 (91-93 900T16)

    Har inte mätt upp trycket, men har kontrollerat så det går bränsle tillbaks i returen genom btr:en.

    Jag har inte kopplat in någon sådan tändpulsförstärkare, utan bara den vanliga tändförstärkaren som sitter på vänster innerskärm på 900:an (sitter under rutan på passagerarsidan på 99:an)

    Ska försöka koppla in CE-Lampan och en strömbrytare så jag kan läsa ur felkoder. Vet tyvärr inte vilka stift och i vilket kontaktstycke jag ska koppla in strömbrytaren på, eftersom kontaktstycken saknas. Skulle på så sätt behöva ha reda på vilken färg kablarna ska ha.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Kontaktstycket för diagnos på LH2.4 är av samma modell som de till stereon på og900 och 9000.
    Brukar vara ganska lång kabel till diagnosuttaget eftersom det ligger under baksätet org
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Den är såklart avklippt. Kan det vara en kontakt med eventuellt 10 stift i, fast bara 4 st "inneboende"? 4 kablar på stift 1, 2, 9 och 10?

    Där stift 1 är en Blå/vit kabel
    Stift 2 är en grå/vit kabel
    Stift 9 är en röd kabel (+30, tändningsström?)
    Stift 10 är en svart jordkabel

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Nu verkar den inte gå tokfett, satte en trasa bakom avgasröret och nu blev den inte svart iaf.

    Men som sagt, startar upp, går på 2500 rpm och neråt, tills den lägger av efter ~15 sekunder. Går att starta igen, men gör samma sak.

    CE-Lampan ska nu vara inkopplad, lyser med tändningen på, slocknar vid start. Lyser inte under gång, än.

    Filmsnutt på hur den startar och går nu.
    https://www.youtube.com/watch?v80yqTGw6HY
    Senast redigerat av GTAChrille den 2016-07-15 klockan 22:52.

  18. #18
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Prova en annan luftmassamätare om du inte redan gjort det.

    Jag tror att jag förbrukade 2-3st på min gamla B202L. Det var inte heller givet att det skickades någon felkod eller blev någon avvikande resistans internt LMM heller.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  19. #19
    Sugmotor Xyph3rs avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Götlaborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    -
    Det kan vara så enkelt att du måste starta den och låta den köra tills den dör ett antal gånger.
    Har du haft batteriet urkopplat så att adapteringen gått förlorad så tar det faktiskt ett tag innan den lyckas adaptera sig fram till rätt blandning.

    När jag gjorde liknande med en B201 så fick jag hålla på ett rejält långt tag (ca. 30 minuter med omstarter) innan LH-styrdonet lyckades träffa någorlunda rätt på blandningen.
    Det ska väl dock nämnas att jag gjorde detta på E85 och större spridare än original, men ändå...

    Om du misstänker problem med LMM så föreslår jag att du lugnar dig litegrann och söker upp information om vilka värden LMM:en bör ge ifrån sig vid vissa luftflöden och mät dig fram till huruvida LMM:en är paj - byt inte ut delar en efter en för att se vad som funkar!

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Jonka: tänkte jag kunde få någon att testa min, men det verkar vara lite skralt med lämpliga bilar i närheten

    Xyph3r: jag har startat upp den 5-6 ggr och hittills har den gjort precis samma sak, gått upp till 2500 och sen sjunkit ner till 1500 och där lagt av.

    Skulle vara skönt att kunna utesluta fel på bla lmm, men risken finns att det är fel på den
    Jag har sökt runt lite, men bara tittat vilket volttal den ska ge mellan stift 2&3 med tändningen i läge on, 1.30v, visserligen ligger den på 1.34v enligt en biltema multimeter, har en finare (fluke) liggande i en låda här hemma, kanske ska ta med mig den och mäta med den.
    Står nämligen i beskrivningen att så lite som 0.05 volt kan ställa till det, och den ligger ju nära.

Liknande ämnen

  1. orginalfälg på 900t16-86?????
    Av jonaslarsson i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-02-07, 11:53
  2. motor problem motor helt död saab 900 t 2.0t steg 2
    Av lenus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 03:19
  3. Nypris 900T16 Cab -87?
    Av LaserStefan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 09:50
  4. APC-problem :-S 900T16 -85
    Av -Konrad- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-08, 18:12
  5. 900t16
    Av brk95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 22:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •