Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Problem 900T16 motor i 99.

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Äsch jag trodde det var en fluke, det visade sig vara nåt helt annat........

    Hur som haver, den visar 1.344 volt mellan pin 2 & 3 på LMM med tändningen på, dvs den har en decimal mer än mitt biltemainstrument. så LMM ligger ju i riskzonen för att vara felorsaken.

    Mer testning i morgon fredag....... Fortfarande inte hittat någon fördelare i närheten, eller LMM, än!
    Nästa vecka får jag tag i LMM om inte annat (skroten är stängd denna vecka, 29)

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Sådär ja, nu så.
    Lite mer inlärning så kunde den ju gå på tomgång själv.

    Hittade även kablarna för att koppla strömbrytare på för att läsa ur felkoderna.

    Dessa felkoder fick jag fram:

    12112
    Learning fault in lambda(air fuel mixture adj)

    vacuum leak,oxygen sensor,air mass meter

    12214
    engine coolant temp sensor signal faulty

    (ntc)eng temp sesor on intake mani fold

    12224
    fuel air mixture too rich

    oxygen sesor, air mass meter

    12231
    No igntion signal this always comes on as first code as engine is not on

    Hör ett insugsläckage nånstans, runt 3-4ans cylinder in under insuget. Hjälper inte att spraya med bromsrengöring.

    Ska kolla temperatursensorn på insuget
    Senast redigerat av GTAChrille den 2016-07-22 klockan 22:12.

  3. #23
    Sugmotor Xyph3rs avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Götlaborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    -
    Oj!

    Många felkoder minsann.

    12112:
    Om jag får gissa så triggas denna som ett följdfel av de andra felen.

    12214:
    Kylvattentempsensorn skall du kunna mäta upp med multimeter för att kontrollera att den befinner sig inom spec.
    Vill du kontrollera komplett spann på resistansen kan du demontera den, stoppa ner den i en gryta med vatten med tempmätare och kontinuerligt läsa av resistansen vartefter temperaturen på vattnet ökar.
    Om signalen från denna inte kommer fram kommer blandningen att bli något fet om jag minns rätt för att skydda motorn från att gå för snålt (vilket ökar temperaturen i förbränningskammarna).

    12221:
    Det kan vara mycket svårt att diagnosticera en LMM med enbart en multimeter - egentligen ska man väl koppla in ett oscilloskop med motorn igång för att se hur signalen ser ut.

    12231:
    Läste du ut felkoderna med motorn av?
    I så fall är detta normalt.

    Lycka till!

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Skulle vara 12224 istället för 12221
    Men motorn går fett när man försöker röra på gasen

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Samma felkoder igen, förutom att 12112 är bytt till 12111

    Men denna gång vägrar den gå på tomgång helt och hållet.

    Har inte hittat någon insugsläcka även fast jag tycker mig klart och tydligt hör en.

    Dessutom går den alldeles för fett när man rör gaspedalen.........

  6. #26
    Sugmotor Xyph3rs avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Götlaborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av GTAChrille Visa inlägg
    Samma felkoder igen, förutom att 12112 är bytt till 12111

    Men denna gång vägrar den gå på tomgång helt och hållet.

    Har inte hittat någon insugsläcka även fast jag tycker mig klart och tydligt hör en.

    Dessutom går den alldeles för fett när man rör gaspedalen.........
    Har du några bilder på hur allt sitter i motorrummet?
    Jag har för mig att jag läst någonstans att LH2.4-systemet med LMM är känsligt för hur man kopplat in insugsluften till LMM:en. Den tycker till exempel inte om att köra utan luftfilter, eller att montera ett öppet filter direkt på LMM:en.

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Bättre upp! Jag har en film där motorn går själv på tomgång, stod säker och gick 10-15 minuter efter ett antal startförsök där den startade, gick upp på typ 2500rpm och ner till 1500 och la av, förmodligen 4-5ggr innan jag kunde hålla den vid liv tillräckligt länge så den kunde gå själv. Däremot såg jag att CE lampan tändes, och släcktes och tändes igen efter en stund.

    Här är klippet (givetvis sitter det ett öppet filter på, men det satt på bilen som LMM kommer ifrån och den körde jag till garaget där jag skrotade ner den (visserligen för flera år sen, men ändå)

    https://www.youtube.com/watch?v=MuRCflsgOnE

    Här är ett klipp från senare ikväll, här vägrar den gå själv längre......

    https://www.youtube.com/watch?v=BnB-31FIrGM

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Kontrollmät tempgivaren direkt i kabelhandsken vid ECU så får du samtidigt ett kvitto på att kablaget är ok.
    Givaren kan såklart dö men det kan ju även vara signaljorden eller kablaget.

    12224
    Denna sätts alltså när ECU tycker att den går för fett utifrån de värden den får från lambdan.
    En kass lambda kan ju indikera fett även fast den inte går fett.
    I ditt fall har du ju redan konstaterat att den går fett så lamdan kan du sannolikt bortse från
    LMM är såklart misstänkt men det kan ju även vara nått på bränslesidan som gör att den får för mycket.
    Tokhögt bränsletryck ?
    Läckande spridare ?
    Trasigt membran i btr ?

    Kan tänka mig att fenomenet även kan uppkomma om den misständer så det kommer ut oförbränt bränsle. Det kan ju t.ex. komma av en dålig fördelare (hallgivare).
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Mätte precis tempsensorn genom kablaget till ECU:n. 2.59kohm, vet inte exakt temperatur, men det kan nog vara kring 20 grader. Tycker inte mätvärdet är helt "off" då den ska vara 2600ohm vid 20 grader.

    Vet ju dock inte hur värdet ser ut när den blir varmare.....

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Nu har jag bytt slangen under insuget, den med vatten och vakuum gemensamt (vakuum från intaget till turbon till ventilkåpan, samt vatten från slangen till vattenpumpen till spjällhusförvärmningen)

    Försöker jag starta bilen går den upp på 2500 varv ner till ca 1800 och lägger av, startade nog 15 ggr. Kopplade ur lmm och den startar och går direkt, typ 1200 rpm, men svartryker lite.
    Kopplar man i lmm, går den upp i varv och sen lägger den av.

    Felkoderna jag fick nu är:
    12231
    12221
    12224

    Första givetvis för att motorn är avstängd
    Andra självklart för att lmm var urkopplad
    Tredje säkert för att lmm var urkopplad

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Byt LMM
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Bytte lmm idag, men vet tyvärr inget om den. Det vart ingen skillnad på gången. Den startar och går, men så snart man rör gasen så dör den, släpper man gasen i tid så fortsätter den gå på tomgången.

    Mätte den "nya" lmm och fick runt 1.243v mellan stift 2 & 3. Men andra lmm visade ju 1.344v men motorn går likadant med båda lmm.

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Provade även att testa med en annan databox, visserligen inte rätt box, men den var ny när jag köpte den och den var asbillig (Köpte den mest för att testa om det var fel på min ursprungliga box)
    Helt plötsligt gick den mycket jämnare på tomgång, men något högt (1200rpm) men passade då på att ställa tändningen till 16 grader. tror varvtalet sjönk till ca 1000 med 16 graders tändning.
    CE-Lampan tändes inte, men fanns felkoder att läsa ut.

    12231 Eftersom koderna lästes ut med motorn avstängd
    12214 engine coolant temp sensor signal faulty
    12222 idle adj faulty
    12251 throttle position sensor faulty
    Dessa felkoder fick jag ut av den "nya" boxen.

    Kom nog att tänka på en grej till..........
    Har nog missat detta.

    När motorn väl går med LMM inkopplad, så kan man inte röra på gasen, då motorn "dör" tills man släpper gasen, släpper man den i tid, så fortsätter den gå på tomgång.
    Med LMM inkopplad så går inte motorn för fett vid gasförsök, utan mer troligt för snålt då den inte svartryker bakom.

    Kopplar jag ur LMM, så går den för fett på tomgång och typ ännu fetare vid gasförsök.
    Men hur som, vid gasförsök så dör motorn, alternativt går nånstans mellan 5-800 varv upp och ner hela tiden och bara svartryker.

    Det genomgående temat är att så fort man rör gasen, med LMM i eller urkopplad, så typ dör motorn.

Liknande ämnen

  1. orginalfälg på 900t16-86?????
    Av jonaslarsson i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-02-07, 11:53
  2. motor problem motor helt död saab 900 t 2.0t steg 2
    Av lenus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 03:19
  3. Nypris 900T16 Cab -87?
    Av LaserStefan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 09:50
  4. APC-problem :-S 900T16 -85
    Av -Konrad- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-08, 18:12
  5. 900t16
    Av brk95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 22:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •