Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Motorlampa tänds och bilen orkeslös, NG9-3 -03

  1. #1

    Motorlampa tänds och bilen orkeslös, NG9-3 -03

    Har en saab 9-3 2.0 t 2003 motorlampan tänds och bilen blir orkeslös. När man kopplar ur batteriet släcks motorlampan och man kan starta bilen, men det låter som den inte går rent. När den är kall går den bra men så fort den kommer upp i temp tänds lampan och bilen går knappt att köra. Har bytt stift och luftfilter. Har fått felkod p0606?


    Edit: Updaterat rubriken. /Moderator
    Senast redigerat av Vfr den 2016-07-11 klockan 17:56.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Välkommen till STCS Nyman58


    Är det en NG9-3 (karossen som kom 2003) eller en OG9-3 (Karossen som hängt med sedan 1993)
    De har nämligen helt olika motorer och styrsystem, den senare en så kallad T7

    Ryck inte batteripolen i onödan för då raderar du bara felkoder och nollar adaptionen.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Välkommen till STCS Nyman58


    Är det en NG9-3 (karossen som kom 2003) eller en OG9-3 (Karossen som hängt med sedan 1993)
    De har nämligen helt olika motorer och styrsystem, den senare en så kallad T7

    Ryck inte batteripolen i onödan för då raderar du bara felkoder och nollar adaptionen.
    Jag har en NG9-3.

  4. #4
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Enligt wis:

    "Styrdon. Internt fel"

    "Fel på jordledningen till tryckgivare, inloppsrör kan ge felkoden."
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Enligt wis:

    "Styrdon. Internt fel"

    "Fel på jordledningen till tryckgivare, inloppsrör kan ge felkoden."
    Vad menas med det? Var sitter jordledningen? Styrdon är det som sitter på passagerar sidan i sidopanelen? (ECU)
    Inloppsrör är det till trottelhuset?
    Senast redigerat av Nyman58 den 2016-07-11 klockan 21:24.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    31
    Om det är motorstyrdonet så sitter den under plastkåpan framför motorn. Låt mig återkomma när jag har tillgång till WIS.
    Bygger ut AS2 ljudet på min Saab 9-3 -98 här.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    31
    Tydligen finns de olika varianter av felkoden P0606;

    P0606 00
    P0606 37
    P0606 3E
    P0606 3F

    Om det är;

    P0606 00 (mest troligast):





    Du hittar den här:


    Om NEJ på tidigare bild:



    Om JA, fel på styrdon.


    P0606 37:
    Motorn skulle stängas av, så denna kan vi hoppa över. Du kan även verifiera att stora kylfläkten inte går igång efter ~5sek när du vridit nyckeln till LOCK.

    P0606 3E:
    Internt styrdonsfel, Timeout-fel.
    Felsökning:
    Vrid nyckel till LOCK. Vänta ~5 sek, går stora kylfläkten igång? Om inte, vrid nyckel till ON, felkod kvar?

    P0606 3F:
    Internt styrdonsfel, Timeout-fel.
    Felsökning:
    Vrid nyckel till LOCK. Vänta ~5 sek, går stora kylfläkten igång? Om inte, vrid nyckel till ON, felkod kvar?


    Värt att veta är att första två åren av 9-3 NG (03-04) så hade elektroniken en hel del barnsjukdomar, en hel del löses av mjukvaruuppdatering hos Saab verkstad, kan vara värt att höra sig för med närmsta verkstad, kan vara billigare att testa ny mjukvara innan man behöver byta styrdonet. Notera styrdonets artikelnummer för att få en fingervisning. Lycka till!


    Bilder/skärmdumpar kopierade från WIS strider mot reglerna och är därför raderade./Moderator
    Saab WIS
    Denna produkt är belagd med licens som begränsar dess
    användning, kopiering, distribution och dekompilering.
    Ingen del av produkten får mångfaldigas utan skriftligt tillstånd av Saab Automobile AB eller Sörman Information AB.

    Sörman och Sörmans logotyp är registerede varumärken tillhörande Sörman Information AB, Sweden.

    ©Internet Explorer copyright:
    Microsoft Corporation, 1995-1997.
    Raster Imaging Technology copyright tillhör
    Snowbound Software Corporation.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-07-16 klockan 10:39. Anledning: §7.1 Du får inte eller bryter mot copyright-lagar är också otillåtna.
    Bygger ut AS2 ljudet på min Saab 9-3 -98 här.

  8. #8
    Ser komplicerat ut verkar som jag måste uppgradera styrdonet. Tack för en bra beskrivning. Vad kan en uppgradering kosta?

  9. #9
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Har din box artikelnummer ****4562 och är aktuell för uppdatering?
    Jag skulle ha börjat att mäta jordledningen, verkar enklast och snabbast.

    1 användare gillar detta inlägg


    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av Nyman58 Visa inlägg
    Ser komplicerat ut������ verkar som jag måste uppgradera styrdonet. Tack för en bra beskrivning. Vad kan en uppgradering kosta?
    Beror ju på vad för siffror du har på styrdonet. Kolla upp det först. Tror det kostar 700kr(?), rätta mig någon annars, alternativt ring en verkstad och hör.

    Om du har en multimeter är det ju väldigt lätt att mäta om det är kontakt mellan kablarna, tar inte mer än några minuter. Biltema säljer billiga multimetrar. Det må vara mycket info jag kom med, men inte vidare komplicerat, läs igenom allt först en gång så märker du.

    Skulle börja med o mäta alla kablar, kolla jorden, sen höra mig för om eventuell uppgradering av styrdonet om inget kabelbrott hittats. Tänk på att ruska om kablarna när du mäter ifall det bara är glapp!
    Senast redigerat av Tozzi den 2016-07-13 klockan 00:05.
    Bygger ut AS2 ljudet på min Saab 9-3 -98 här.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Enligt wis:

    "Styrdon. Internt fel"

    "Fel på jordledningen till tryckgivare, inloppsrör kan ge felkoden."
    Det felet har jag precis haft på min 9-3 03 Aero
    Bilen startade bara ibland. Verkstaden bille först byta t-lås och cim, men båda dessa byttes för 3 år sedan på min bil, så det kändes lite orimligt att det skulle gått sönder redan. Men efter en dags felsökande hittades en taskig jord-punkt. Puh :-)

    Man vill ju inte ösa ner mer pengar än nödvändigt på en så gammal bil.
    Saab 9-3 Aero 03

  12. #12
    Har bytt styrboxen och nu verkar den fungera

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Motorlampa släcks/tänds OG9-5 B2x5
    Av ZeroX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-08-14, 12:28
  2. TCS samt motorlampa tänds!
    Av PaaNis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-16, 14:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •