Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Uppgradera ljudet 9-3 SS -07 och framåt

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629

    Uppgradera ljudet 9-3 SS -07 och framåt

    Hejsan. Har försökt sökt till mig lite information men hittar nästan bara information till modellen innan "facelift" .

    *Byte av huvudenhet förlorar ja några funktioner då? Tex klockan försvinner ,men är de något mer ? Finns de några adapters för att behålla orginalsteget?

    *Styrs alla högtalare av orginalsteget?

    *jag har 150w med 7st högtalare. Men skulle vilja uppgradera det lite .vanligast verkar vara att dämpa dörrar och byta ut högtalarna i instrumentpanelen?
    Eller ska man börja med något annat ?

    *Sedan har ja de kända felet som många klagar på med AUX uttaget kör man med sladd så är de riktigt lågt ljud..då rekommendera visa att man skulle köpa en adapter från aux till bluetooth adapter köpte de men de vart ju ännu sämre ljud så finns de någon annan lösning?

    Tack på förhand



    Saab 9-3 SS -09 vector biopower


    Edit: Ändrade årtalet 08->07 eftersom det var då stereon och övriga interiören uppdaterades. 08 var det yttre facelift. /Moderator
    Senast redigerat av Vfr den 2016-07-11 klockan 16:26.
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av T0bzter Visa inlägg
    Hejsan. Har försökt sökt till mig lite information men hittar nästan bara information till modellen innan "facelift" .

    *Byte av huvudenhet förlorar ja några funktioner då? Tex klockan försvinner ,men är de något mer ?
    Hej!

    Angående klockan. Den försvinner förvisso eftersom det står i stereons display men utöver det så försvinner möjligheten att ställa in klockan (ändra klockan, datum etc) om du byter stereo. Den håller inställning så länge bilen inte är strömlös. Men efter det behöver du koppla in originalstereon för att kunna ställa in tiden igen. Vad det gör rent praktiskt om klockan/datum går fel är att serviceindikatorn inte funkar. (om man tycker det är viktigt eller inte får man avgöra själv).

    Vad som försvinner mer beror på vad man har för stereo och utrustning sedan innan. Telefon, CD-växlare, NAV, etc. Är det en vanlig standard så försvinner inget särskilt mer, med förutsättning att du köper en stereo där du kan använda rattknappsinterface osv. Om du bara river ur stereon och ersätter med en annan utan adaptrar osv. så kommer rattknapparna för funktionerna relaterat till stereo-systemet att sluta fungera.

    Citat Ursprungligen postat av T0bzter Visa inlägg
    Finns de några adapters för att behålla orginalsteget?
    Ja, beroende på vad man har för stereo sedan innan så finns det olika adaptrar. Minsta stereon använder t ex stereons inbyggda effekt för att driva högtalarna. De övriga systemen (som din) använder stereons högtalarutgångar för att driva slutsteg istället. Man brukar få ange vilken modell man har när man beställer adapterkablaget.

    Citat Ursprungligen postat av T0bzter Visa inlägg
    *Styrs alla högtalare av orginalsteget?
    Beror vad man har för system. Största systemet tror jag har till och med två originalsteg. Mellansystemet (ditt) har ett originalsteg. Minsta systemet kör direkt på stereon. Så vitt jag vet är det inget system som både har steg och använder stereons kanaler för att driva högtalare.

    Citat Ursprungligen postat av T0bzter Visa inlägg
    *jag har 150w med 7st högtalare. Men skulle vilja uppgradera det lite .vanligast verkar vara att dämpa dörrar och byta ut högtalarna i instrumentpanelen?
    Eller ska man börja med något annat ?
    Det beror nog lite på vad man har för referenser. Någon avgrundsbas kommer dörrarna aldrig att ge även om man dämpar de. Det mesta man tjänar på dämpningen skulle jag säga är att minska på missljud från dörrpanelen (plus vägljud beroende på vilken sorts dämpning man gör).

    Vill man ha en mycket mer bas så är någon form av baslåda det enda som ger ett större lyft i det avseendet.

    Högtalarna i instrumentpanelen är rent ut sagt skräp om du frågar mig. Så där är en bra uppdatering att göra. 3.5" av vettig modell. Men kolla upp vad folk använt innan så att det inte bygger för högt uppåt. Det är ganska så tight mot gallret.


    Citat Ursprungligen postat av T0bzter Visa inlägg
    *Sedan har ja de kända felet som många klagar på med AUX uttaget kör man med sladd så är de riktigt lågt ljud..då rekommendera visa att man skulle köpa en adapter från aux till bluetooth adapter köpte de men de vart ju ännu sämre ljud så finns de någon annan lösning?
    Byta stereo är väl det mest uppenbara... Vill man absolut inte göra det så är det jag kan tänka mig kan hjälpa någon form av hörlursförstärkare och försöka gömma undan den på något vis. (typ: http://www.ebay.com/itm/New-Pyle-3-5...wAAOSwxfNXNjZw ) Har ingen aning om det funkar eller inte, men kan ju vara något att undersöka..
    Senast redigerat av Kongo den 2016-07-11 klockan 22:01.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Hjälp med att uppgradera ljudet i og9-3 med AS3?
    Av Grillen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-27, 11:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •