Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: SAAB 9-5 2.0t olje/turbo problem, blårök

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    SAAB 9-5 2.0t olje/turbo problem, blårök

    Blir inte klok på denna bil, vevhus ventilation är ombyggd, komptest visar 11 Kg på alla cyl, ljusbruna stift, men någon källarfirma har bytat turbon på denna och den har gått 1000 mil, det som händer är att om man kör normalt så ryker den inte, men om man laddar på så först en stund efter man har släppt gasen så kommer det MYCKET blårök som en stor puff, den tar ingen olja eller vatten, blir inget tryck i kylvätskebehållaren mer än normalt, frågan är om det kan vara så att turbon trycker in avgaser i vevhuset via returröret, för om jag tar bort vakuum slangen med backventilen så börjar det att ryka ur oljepåfyllningen, se bild, ny backventil och allt sitter som det ska, se bild.11111.jpg

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Det är fysikaliskt omöjligt att den INTE tar olja efter din beskrivning.

    Blå rök = oljekonsumtion.

    Börja enkelt...vad är bytt....jo turbon.

    /Lufto

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av kirunaLasse Visa inlägg
    Blir inte klok på denna bil, vevhus ventilation är ombyggd,
    Fast det viktigaste är inte om den är ombyggd, utan att den är fungerande. Är den kontrollerad (nyligen)? Vevhusventilation är felbenägen, ventilerna och ev slangar måste normalt bytas mer än en gång under bilens livslängd.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Välkommen till STCS kirunaLasse

    en 2.0t med GT17 antar jag?
    Lufto har nog rätt här, att turbon är bytt är ju ingen garanti. Vad stoppades i? Beg, Ny, Renoverad?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Om turbon är renoverad eller ny bör man kunna se enkelt då den ska se ut som ny genom att bara titta på den.
    Var den beg. så kan den ju vara hur gammal som helst.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Jo, han jag köpte den av (bilverkstad) hade fått tbx den av förra ägaren och det var typ 7 liter olja i den, nu har jag bara kört dryga 30 mil landsväg sen det bytades olja och filter, ja det är för kort sträcka, men den tar ingen olja. Kör man lugnt o städat o laddar lite så ryker den inte, när vevhusventilationen blev ombyggd har jag inge koll på, det jag bytade direkt var den lilla vita backventilen för den vart helt kass, ska ta och plocka av allt vad som har med vevhus vent. och kolla igenom, firman som bytade turbon, som det står i boken, finns det inte ett spår av på nätet eller i företags registrerarna på skatteverket, dock e turbon tyst men den kan vara skräp ändå, typerna har lyckats knäcka grenröret vid turbo bytet men svetsat detta istället för att byta det.

    Tanke som slog mig var att om dom har renoverat turbon och satt tätningar mm på fel håll alternativt stoppat i något halvdant skräp, nu har jag två splitternya aggregat liggande så det är väl bara och ta och byta.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av kirunaLasse Visa inlägg
    Jo, han jag köpte den av (bilverkstad) hade fått tbx den av förra ägaren och det var typ 7 liter olja i den, nu har jag bara kört dryga 30 mil landsväg sen det bytades olja och filter, ja det är för kort sträcka, men den tar ingen olja. Kör man lugnt o städat o laddar lite så ryker den inte, när vevhusventilationen blev ombyggd har jag inge koll på, det jag bytade direkt var den lilla vita backventilen för den vart helt kass, ska ta och plocka av allt vad som har med vevhus vent. och kolla igenom, firman som bytade turbon, som det står i boken, finns det inte ett spår av på nätet eller i företags registrerarna på skatteverket, dock e turbon tyst men den kan vara skräp ändå, typerna har lyckats knäcka grenröret vid turbo bytet men svetsat detta istället för att byta det.

    Tanke som slog mig var att om dom har renoverat turbon och satt tätningar mm på fel håll alternativt stoppat i något halvdant skräp, nu har jag två splitternya aggregat liggande så det är väl bara och ta och byta.
    Ja och på den vägen är det.....

    /Lufto

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Pratat med verkstan/säljaren?
    Jag skulle fundera på en reklamation om de inte vill åtgärda problemet
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Detta har hänt nu, fick rent på vevhus vent. enligt polaren som körde bakom mig luktar det inte bränd olja utan bränd skunk, kanske mer som att ECU.n matar på bränsle när man släpper gasen o turbon e uppe i varv, dumpen fungerar som den ska, där emot så har det börja komma felkoder som härrör till DI boxen och har beställt en ny, om nu detta kan påverka något ???? men den får P0340, P1312 samt 1334 hela tiden, stiften är bytade till rätt NGK.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    P1312 samt p1334 kommer ofta i par, o pekar oftast på dålig tändkassett. Byt, eller testbyt åtminstone.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av kirunaLasse Visa inlägg
    Detta har hänt nu, fick rent på vevhus vent. enligt polaren som körde bakom mig luktar det inte bränd olja utan bränd skunk, kanske mer som att ECU.n matar på bränsle när man släpper gasen o turbon e uppe i varv, dumpen fungerar som den ska, där emot så har det börja komma felkoder som härrör till DI boxen och har beställt en ny, om nu detta kan påverka något ???? men den får P0340, P1312 samt 1334 hela tiden, stiften är bytade till rätt NGK.
    Med de felkoderna så bör man alldeles uppenbart prova med en annan tändkassett om det inte är gjort. Jag antar att du läst forum och beställt en originalkassett, ny eller begagnad?

    Kanske sitter det en piratkassett i bilen?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Kan ju vara en skitturbo, men jag tror även att avgaser kan tryckas förbi kolvringarna ned i vevhuset, varpå övertryck byggs upp i motorn. Då kan det spruta olja både här och där. Att kompen är jämn när man vrider runt motorn långsamt för hand behöver ju inte betyda att kolvringarna tätar på samma sätt när motorn snurrar med flera tusen varv och det råder övertryck i insuget. Jag vet inte, men jag har haft en 9-5:a i elva år där jag bytt det mesta inkl turbon, men som lika fullt drar olja. Har bara fyllt på och levt med det hela.
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Detta har hänt, rev av kobran, den satt helt löst på turbon klämmande var sönderdragen, turbon .... Ja det märks att det är en jkl källar firma som har bytat den, glappet upp o ner är ok, men..... Man kan röra axeln i sidled ca 5 - 8 mm så det är bara att riva ner och byta, inte konstig om avgastryck kan gå in och olja går ut. Tändkaset bytad till en ny TK3.7 felkoder borta, men kan även vara att den har dragit så jkl mycket tjuvluft i med att kobran inte satt fast och gett leanburn.
    Senast redigerat av kirunaLasse den 2016-07-17 klockan 22:12.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 aero 00 Olje stänk från olje påfyllning
    Av Andy9k i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-07, 13:54
  2. Olje problem 9000 turbo snälla hjälp.
    Av 9000_robin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-17, 16:51
  3. Saab 9-5 2,3l turbo-01 som ryker blårök
    Av Volvo Tomas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 15:49
  4. PROBLEM MED MOTORN OLEPUMPEN. Saab T 16 CD-89,OLJE PUMP
    Av Saab T CD-89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-19, 10:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •