Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Plugandplay bas 9-3 08

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291

    Plugandplay bas 9-3 08

    Är ute efter en lätt installation. Reservhjulsbaljan eller stående höger bak. Tänker mig nån form av aktiv baslåda.
    Vill ha mer bas i mitt 150w orginal ljudsystem.
    Bilen är en 9-3 sc 08 diesel.
    Helt grön på detta, och ganska lat. Finns det org steg? Isåfall vart?
    Finns det hög/lågnivå man kan använda?
    Finns det strömmatning man kan använda?

  2. #2
    Bildelsbasen kanske?

    https://www.bildelsbasen.se/?link=it...PP169&sml=1&vc[0]=187102100&vcx=4037&pc[0]=115108100&post_id=25303205

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Delen finns inte kvar.

  4. #4

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Tomsan Visa inlägg
    Delen finns inte kvar.
    Jodå men länken var ite komplett om du bara klickade på den
    Prova denna
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Hur får jag en sådan att rocka då?

  7. #7
    Plockar från befintliga högtalar kablar och in i ett class D slutsteg med högnivåingång som kan driva denna... Blir bra dunkadunka ;-) Just do it !

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Jag kan använda orginal kablage?
    Ett externt steg?
    Koppla till baslådan?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629
    Passar denna orginal bas även i SS -09?

    Saab 9-3 SS -09 vector biopower
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Jäkligt tveksam angående det där med ström alltså.. Jag skulle nog rekommendera att du drar ny strömkabel. Det klart, har du cigg-uttag så brukar ju det vara något lite kraftigare kablar men det brukar ju inte vara direkt överdimensionerat...

    För kraftiga grejor på för klena kablar är ingen bra kombination.

    Var också lite i samma tankar som dig men hade svårt att hitta en vettig aktiv bas för en rimlig peng. Blev istället att återanvända något jag hade liggande och jag lyckades faktiskt få in en vanlig (byggde enligt reservhjulsbalje-mått och beräknade volymen) liten sluten baslåda och en 10". Blev ett stort lyft. Du kan kolla bilder på garagetlänken på 9-3,an i signaturen om du är intresserad.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Men ett sånt här nyare digitalt steg. Behöver det lika mycket kräm?
    Går det få in nått vettigt i bakdörrarna? Typ 6,5" " basar "

  12. #12
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Tomsan Visa inlägg
    Men ett sånt här nyare digitalt steg. Behöver det lika mycket kräm?
    Det klart, har man ett slutsteg med högre verkningsgrad så behöver man mindre ström för att få till samma resultat. Men vad jag menar med "jäkligt tveksam" är inte direkt att det blir svårigheter att få någonting att låta med befintligt kablage, utan att det vore jäkligt tråkigt om oturen skulle vara framme och man eldar upp bilens originalkablage och någon styrbox/strömdistributionsbox för att man tycker det är smidigt att slippa dra en vettig strömkabel. Den rekommendationen skulle jag ge oavsett om det är minsta möjliga aktiva bas. Inte för att det inte skulle funka, utan helt enkelt för att det skulle vara ohyggligt dumt av mig att rekommendera någon att snåla/slarva och att denne någons bil sedan skulle råka ta stryk av det. Då är det bättre att rekommendera åt det andra hållet, att kosta på lite tid, pengar, blod svett och tårar och få det riktigt bra istället. Men naturligtvis bestämmer du själv hur du gör. :-)

    Citat Ursprungligen postat av Tomsan Visa inlägg
    Går det få in nått vettigt i bakdörrarna? Typ 6,5" " basar "
    Att satsa på något vettiga högtalare fram och dämpa framdörrarna är nog bättre om du vill ha minsta möjliga stök. Jag tror om jag inte har helt fel att det är 4" i bakdörrarna. Att klämma in 6.5" där känns väldigt trångt och som jag förstått dig så är det inte direkt något stort stök du är ute efter.

    Men du har ju gott om plats i bagage och reservhjulsbalja...... ;-)


    Kan passa på att tipsa om att du måste bort med dörrsidan för att komma åt högtalaren. Det är många som brytit (!) bort högtalargallret som första åtgärd (vilket förstör gallret/dörrsidan)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Lutar nog åt nåt litet digitalt steg med orginal kablage. Sen nån orginal baslåda eller tillverka nån 6,5/8" låda vid facket höger bak. Diggar bandpass men blir nog svårt med den lilla volymen

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    492
    Medlem#
    12744
    drog strömkabel i min gamla 9-3 ss 05 tog inte längre än max en timme å göra det finns bra gemomföring vid kopplingspedalen
    som kongo säger alla ström i bilen framföralt nyare som våra så är all ström och kablar noga beräknade och avsäkrade. är inte värt det
    många som fått bekymmer när dom gjort så i nyare bilar men du gör ju som du vill.
    9-5 2.0t 08 biopower

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Om man hittar org baslådan. Kan man då ta slutsteget också och bara byta ut det?

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    492
    Medlem#
    12744
    Citat Ursprungligen postat av Tomsan Visa inlägg
    Men ett sånt här nyare digitalt steg. Behöver det lika mycket kräm?
    Går det få in nått vettigt i bakdörrarna? Typ 6,5" " basar "
    är ju bara lossa dörrsidan och mäta vad du har för djup att gå på om du får in något vettigt
    9-5 2.0t 08 biopower

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Hittade en orginal baslåda i trollhättan. Maffigt pris

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Så alltså får amp1 sitta kvar och jag får köpa t ex biltemas mini klass d steg. Inbillar mig att jag klarar mig med att ta 12v kabeln från uttaget i bagaget med det lilla steget.

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Digitalt slutsteg, baslådan ( den gamla med 10" bas ) och sladdpaket inköpt.
    Min bil är en diesel, hur jag än letar hittar jag ingen genomförning från torpeden. Borra nytt hål där värmarkablen brukar gå?

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    492
    Medlem#
    12744
    finns en genomföring strax ovanför kopplingspedalen
    dock var det på min gamla 05a men borde ju finnas på nyare med
    Senast redigerat av mange39 den 2016-08-12 klockan 09:36.
    9-5 2.0t 08 biopower

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •