Kjøpte for en tid siden en 2002 9-5 2.0t manuell Vector veldig billig av en kjenning.
Bilen hadde noen feil, men verken dyrt eller veldig tidkrevende og utbedre.
Det blir nok langt fra den mest spennende prosjekttråden men tenkte nå jeg kunne skrive litt om hva jeg gjør om dagen/helgene med den
Kjøpte bilen for 5000kr, kommer til å ha dette som hverdagsbil, antakligvis til den havner på skroten om mangemange år forhåpentligvis
Det første som måtte gjøres var og skifte spindelhus og spindelled/bærekule begge sider forran, skøyte slangen til spylerdysene/spridarne på panseret da slangen var gått av, så kom ingen spylervæske til dysene, samt bytte bremserør begge sider bak da de var rustne og fæle, de var rett og slett veldig dårlig.
Nye vinduspussere/torkarblad trengte den også.
Kjøpte dermed helt ny spindel, samt begge spindelled/bærekulene dette kjøpte jeg på speedparts, kjøpte 5 meter kobbernikkelrør, div skøyter for skøytning av bremserør, samt verktøy for koning av bremserør på biltema og lagde bremserørene selv.
Dette var de manglene bilen hadde etter PKK/besiktning.
Bilen fikk ny motor, turbo, clutch med tilbehør i 2014 av forje eier, ble byttet av saab verksted ikke langt herfra, ble satt i en fabrikkny motor, så denne skal vedlikeholdes godt med oljebytte hver 8000km, selvfølgelig Dexos 2 5w30 olje.
Her var jeg i gang med skifte av spindelhus og bytting av spindelled/bærekuler:
Ny VS gammel:
I gang med å bytte bremserør, ned med avgassystemet og løsne tanken og løfte den litt ned, tok ikke tanken helt ned, bare løsnet festene og lot den henge, da gikk det fint å få bremserørene på plass.
Det ble tett og fint, fikk jo selvfølgelig ny og frisk bremsevæske i samme slengen da systemet blir temmelig tomt etter en sånn jobb.
Her er foresten et bilde av bilen, det glemte jeg nesten
Motor fikk seg også en god vask/tvätt for et par uker siden, ble rent å pent.
Bilen har avgassytem fra BSR, så bilen fikk seg et steg 2, 230hk-350nm og OpenSID for litt siden, ble en helt annen bil
I dag fikk bilen seg en liten service med bytte av olje og filter, selvfølgelig Dexos 2 5w30 olje, samt byttet alle vakumslangene i motorrom, da de ikke var særlig bra, som jeg ofte har sett på saab, så byttet like gjerne alle sammen, fikk da mer stabilt ladetrykk, mistenker en slange eller 2 har vært en liten lekkasje i.
Dersom du også velger å bytte slangene som går bak til kjølevæske ventilen til varmeapparat, så anbefaler jeg og ta løs denne kontakten, samt skru løs braketten som holder kontaktmotstykket og legge det til side, så kommer du lettere til alle slangene som sitter ned bak brannveggen på bilen.
De gamle vakumslangene, de fleste var ikke særlig bra lengere og var på tide at de ble byttet ut
Har min egen Autocom, som er kjekk og ha, får gjort det aller meste jeg behøver å gjøre med mine biler med den, leser feilkoder på motor, ABS, ACC, ja det aller meste, kan programmere en del ting også som ABS styreenhet, og div annet.