Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Bytte en backsensor - OG 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -

    Bytte en backsensor - OG 9-5

    Bytte ut en felande backsensor på vår Saab, det är en 2005 så dem sitter i listen.

    Lyckades för allt i världen inte förstå hur man ska få bort sidolisterna? Dom vägrade lossna, kanske jag bröt på fel ställe?

    Hur som, bröt upp listen på mitten och lyckades få bort den gamla trasiga och dit den nya friska, men nu när man lägger i backen så piper den mest hela tiden ungefär som att man nästan backar in i något?

    Förut har den sagt att något varit fel bara nu är felet nästan värre..

    Provade att torka rent dem riktigt ordentligt med rengöring men de piper ändå.

    Kontaktstycket sitter riktigt, men sensorn ser ut att sakna 0.5mm ut till kanten, lyckades inte pressa ut sensorn längre. Kan det vara det som gör att den piper nu konstant?

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Sensorerna är ju bara en komponent i systemet och det låter som det är troligt att du har ett problem med kablaget vilket inte är helt ovanligt.
    Att det piper konstant betyder att systemet "ser" något direkt framför sensorn som larmar.
    Mer fakta för man via Tech2 felsökning, uten den får man chansbyta lite prylar.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Men skulle det blivit fel på kablage efter byte? Ja jag får kanske åka till någon som har tech2 och se vad man kan se

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av Floki Visa inlägg
    - men sensorn ser ut att sakna 0.5mm ut till kanten, lyckades inte pressa ut sensorn längre. Kan det vara det som gör att den piper nu konstant?
    Det er ikke umulig at det kan være årsaken, og en annen mulighet er hvilken type sensor som ble satt inn - der er jo flere utgaver. Var den ny, og hva er (OEM) delenummer?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Sensorn var ny, dock var det inte samma nummer som den gamla, dock skulle det vara en nyare ersättare till den gamla modellen. Jag får kanske köpa en begagnad med samma nummer och prova, känns som den lösningen som är närmast till hand.

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Eller så tar man fört reda på vad som är problemet och därefter fixar den primära orsaken.
    Hoppas du inte slängde den gamla sensorn förrän den är konstaterat defekt, vanligt är att man byter plats på misstänkt sensor och ser om felet flyttar sig men då måste man veta vad man gör.
    En redigerad profil är också en bra idé
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Nej den gamla är kvar. Lokaliseringen av felet var att jag lyssnade på sensorerna, en sensor tickade inte. Provade att kastbyta den sensorn med den som satt bredvid, samma sak även då. Lånade även en sensor av grannens Saab och monterade, och då fungerade assistansen som den skulle.

    Ber om ursäkt om jag rubbar forumet på något vis?

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Floki Visa inlägg
    och då fungerade assistansen som den skulle.
    Så det funkar nu, vad är det då som piper konstant?
    Är det helt fel stängs systemet av, delvis fel så kan man få konstant pipande eftersom någon sensor tror att något är för nära
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Som jag skrev så fungerade systemet när jag lånade en sensor från min grannes Saab. Det som piper nu är som jag skrev tidigare, ungefär som att assistansen tror att ett objekt är nära, även fast det inte är något bakom bilen.

    Därför misstänker jag, att eventuellt kan det vara så att jag (som jag såg då, och skrev) att det fattades c:a 0.5mm tills sensorn satt helt på plats eftersom att jag inte lyckades trycka ut sensorn ordentligt.

    Däremot provade jag alldeles nyss att montera tillbaka min gamla defekta sensor, och då lade systemet helt av igen, genom att i sid säga att det är ett fel i systemet.

    Mitt största problem just nu, är att jag bara knäppt loss mitten listen utan att få bort sidolisterna, vilket gör det en aning bökigt att montera/demontera sensorerna. Därav, i mitt första inlägg, ett frågetecken bakom just det nämnadet.

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Koppla loss alla sensorerna så du får lös hela listen så är det enkelt att montera sensorerna sen. Jag bytte alla 4 på våran utan att förstöra något och utan att ta lös sidolisterna.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Hur fick du loss listen utvid kanterna (mot sidolisterna) jag tordes inte bryta mer än vad jag gjorde.

  12. #12
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Nu var set ett tag sen. Men jag tror, om jag minns rätt, att det sitter två skruvar bakifrån. Syns om man ligger under och kikar på baksidan stötfångaren. Sedan lossa bakre listen genom att lirka med något smalt/brett verktyg i underkant och ute i hörnen först. Sedan jobba sig in mot mitten. När man fått lös allt hela vägen är det mer eller mindre bara att dra den rakt ut sen. De kanske också var så att jag hade loss ytterlisterna någon centimeter precis där de möter baklisten men jag hade aldrig loss de helt och jag började jobba med baklisten i ytterhörnen först. Elkontakterna till givarna har små spärrar på sig. Får man bara loss de så ger själva sensorbytet sig själv. Jag hittade billiga sensorer på ebay. Tror jag betalade ca 600 för allihopa. De passade bland annat på volvo xc90 så det är stor chans att det är flera olika sensorer som är kompatibla men det är inget jag garanterar...

  13. #13
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Det er (stor) forskjell på hvordan sensorene skiftes på en kombi i forhold til på en sedan, som jeg tror kanskje er aktuelt her. På denne siste vikes (iht. EPC) først sidelistene ut ved enden inn mot midtlisten med et slikt verktøy (eller for praktiske formål noe lignende): http://www.ebay.co.uk/itm/Removal-To...-/162022900363. Deretter vippes midtlisten ut, om så er med samme verktøy.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Jag har just en -05 OCH jag har fixat fel på SPA
    Min är den sedan så den har jag egen erfarenhet av. Jag har även en -07 Kombi och erfarenhet av den på detta system..
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Det er (stor) forskjell på hvordan sensorene skiftes på en kombi i forhold til på en sedan, som jeg tror kanskje er aktuelt her.
    Ah. Ja våran är en kombi. För kännedom, och om någon letar sensor osv, så var det dessa vi köpte på vinst och förlust mer eller mindre. Men de verkar fungera perfekt. :-)pdc.jpg
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •