Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Byta till helsyntetolja Saab 9000 28 500 mil?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Byta till helsyntetolja Saab 9000 28 500 mil?

    Hej
    läst alla trådar om olja och det finns många åsikter. Betvivlar inte att en bra helsyntetolja verkar vara det bästa för bilen. Har därför också köpt GM OPEL 5W-30 Dexos 2 Fuel Economy Longlife men inte bytt ännu.

    Men sen finns det ändå rapporter om att vissa med äldre bilar drabbats av läckage när de bytt till helsyntet. Börjar ändå fundera om det är värt, den lilla, risken?

    Den fungerar perfekt nu. Otrimmad. Jag tillhör numera den trista men förmodligen minst olycksdrabbade kategori som håller den fart som anbefalles av myndigheterna. Med 2,3:ans höga utväxling innebär det att den sällan passerar 2000 rpm utom vid omkörningar och acceleration. Kör 700 mil per år med denna bil. Den lever ett rätt behagligt gammelmansliv utan att utsättas för större prövningar

    Är det överhuvudtaget värt att ta risken? Har nog kört på Biltemas delsyntet tidigare ( en del säger den är skräp men vi tar inte den diskussionen nu)och de sista 300 milen på vanlig men helt ny mineralolja. Det sista berodde på att min meck inte fick dit oljefiltret riktigt utan den började läcka. Dock på ett sånt sett att det var svårt att se. Köpte då billigare olja och fyllde på under en period. Men nu skall jag alltså göra oljebyte

    Frågan i sammanfattning: vågar jag byta till GM OPEL 5W-30 Dexos 2 Fuel Economy Longlife på min äldre Saab 9000 som körs ganska lugnt och med ganska få mil per år? Jag är nog rätt övertygad om att en enklare men nybytt olja gör i princip samma jobb utifrån hur bilen körs och används
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Köp en bra halvsyntet du. Klart.

    Inget kommer att explodera.

    /Lufto

    1 användare gillar detta inlägg

    H-M


  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Köp en bra halvsyntet du. Klart.

    Inget kommer att explodera.

    /Lufto
    Det tror jag inte heller. Men det är lite som med datorer. Det finns nåt talesätt " dont mend if its working" eller liknande och jag skulle bli ledsen om just jag hade oturen att drabbas av oljeläckage -även om risken verkar ganska liten.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    jag skulle köra med dexos 2 :an
    Glöm longlife och byt en gång per år med dina mil
    Om du har något litet oljedropp så avfetta och högtryckstvätta motorn innan besiktning så klagar dom inte.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Tack för input. Skall fundera lite. Byter alltid varje vår. Fick förresten 5 liter för 305 kr inkl frakt från Tyskland. Inget opris direkt
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    Hej
    läst alla trådar om olja och det finns många åsikter. Betvivlar inte att en bra helsyntetolja verkar vara det bästa för bilen. Har därför också köpt GM OPEL 5W-30 Dexos 2 Fuel Economy Longlife men inte bytt ännu.

    Men sen finns det ändå rapporter om att vissa med äldre bilar drabbats av läckage när de bytt till helsyntet. Börjar ändå fundera om det är värt, den lilla, risken?

    Den fungerar perfekt nu. Otrimmad. Jag tillhör numera den trista men förmodligen minst olycksdrabbade kategori som håller den fart som anbefalles av myndigheterna. Med 2,3:ans höga utväxling innebär det att den sällan passerar 2000 rpm utom vid omkörningar och acceleration. Kör 700 mil per år med denna bil. Den lever ett rätt behagligt gammelmansliv utan att utsättas för större prövningar

    Är det överhuvudtaget värt att ta risken? Har nog kört på Biltemas delsyntet tidigare ( en del säger den är skräp men vi tar inte den diskussionen nu)och de sista 300 milen på vanlig men helt ny mineralolja. Det sista berodde på att min meck inte fick dit oljefiltret riktigt utan den började läcka. Dock på ett sånt sett att det var svårt att se. Köpte då billigare olja och fyllde på under en period. Men nu skall jag alltså göra oljebyte

    Frågan i sammanfattning: vågar jag byta till GM OPEL 5W-30 Dexos 2 Fuel Economy Longlife på min äldre Saab 9000 som körs ganska lugnt och med ganska få mil per år? Jag är nog rätt övertygad om att en enklare men nybytt olja gör i princip samma jobb utifrån hur bilen körs och används
    Det finns liksom ingen VITS med att pytsa i olja som betingar avsevärda delar av bilens värde. I synnerheten inte en 9000 (som jag likväl gillar väldigt mycket).

    Sorry.

    Körde min till 38000 mil.

    Det finns ingen som HELST anledning att kasta in dyr olja i en sådan bil. Ingen som helst.

    Sen kan smygtittande KTH:are och andra oljeperversa få tycka.

    Rådet är och förblir: Köp en bra halvsyntetisk olja till din bil och den behöver INTE vara någon Nasa-dextron-GM-fjöl-av-olja.

    Tycker jag.

    /Lufto

    1 användare gillar detta inlägg

    H-M

    Senast redigerat av Lufto den 2016-07-09 klockan 09:46.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    "smygtittande KTH:are" Den var kul!

    Förstår precis vad du menar men nu är det inte så mkt en prisfråga. Oljan redan inköpt och dessutom till ett pris som ligger obetydligt över en delsyntet. Min enda oro är att det skulle kunna bli läckage.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Skulle spara den oljan till en annan bil.

    Köp den billigaste halvsyntet du kan hitta och kolla på förpackningen vilka standarder oljan uppfyller.

    Med det sagt så behöver du inte ta Polenfärjan någonstans.

    /Lufto

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Ja det är ju inte precis som att jag buskör med bilen och att turbon glöder varje gång jag stänger av motorn...
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  10. #10
    Har du någon servicehistorik på bilen? Mycket text men konkret fakta? "Har nog kört"?

    Använd den GM OPEL 5W-30 Dexos 2 du nu köpt. En halvsyntetisk motorolja är knappast billigare.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Har bara haft den 2500 mil men tror iofs att min kompis hade helsyntet i den. Måste kolla upp det. För övrigt kördes den med trasig turbo av min kompis föräldrar mellan 12 000 mil och 26500 mil och utsattes inte för några påfrestningar alls. De körde max 90 under dessa år . Men det kanske inte var bra heller
    Senast redigerat av H-M den 2016-07-09 klockan 10:30.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  12. #12
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    ...Fick förresten 5 liter för 305 kr inkl frakt från Tyskland. Inget opris direkt
    Jag landade på 207 kr för samma olja från Tyskland för 5 liter. Och den åker i alla mina, och mina svärföräldrars Saabar.
    Det blir 41.40 kr/litern och inte ens Biltemas billigaste "skit" klarar väl det literpriset. Så pytsa i du!

    1 användare gillar detta inlägg


    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  13. #13
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    För 5l Dexos2 för 305kr eller lägre skulle jag inte tveka att använda den, det är liksom inte värt tiden eller bränslepengarna att köra en vända till och köpa en annan olja.
    Du kommer inte få några problem med en rasad motor om du häller på fin helsyntet efter billigare halvsyntet, även de billigaste oljorna innehåller ämnen som motverkar sotuppbyggnad i motorerna så det kommer inte släppa sjok av sot när du får i en finare olja.
    /Johan

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Ur smörjsynpunkt tror jag du har svårt att hitta en olja som inte fungerar i din bil.

    Däremot finns några andra intressanta aspekter.
    1) Olja med PAO och PAE ("äkta syntet") påverkar gummislangarna. Därför använder jag en bra fusksyntet istället, men man måste läsa säkerhetsdatabladet för att se om oljan saknar PAE.
    2) Oljan, eller snarare dess tillsatser, bör vara av en sådan typ att den inte ger sot vid kraftig övertemperatur (långt över normalt arbetsområde). Anledningen är att i turbon så kan små mängder av oljan råka ut för detta. Om den ger sot ger det mer slitage i motorn (men effekterna ska inte överdrivas, oljefiltret tar det mesta).

    Själv kör jag Shell Helix Ultra 5W-40 i alla mina oljor, och den fungerar utmärkt med avseende på både gummislangar och slitage. Men det finns alldeles säkert andra oljor som fungerar lika bra, jag fortsätter dock med vad som funkar.

    Jag har istället gjort så att jag bestämt mig för en olja och sedan letat priser på denna på nätet.

    Däremot så är valet enkelt när det gäller oljefilter, använd bara Saabs original.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Ur smörjsynpunkt tror jag du har svårt att hitta en olja som inte fungerar i din bil.

    Däremot finns några andra intressanta aspekter.
    1) Olja med PAO och PAE ("äkta syntet") påverkar gummislangarna. Därför använder jag en bra fusksyntet istället, men man måste läsa säkerhetsdatabladet för att se om oljan saknar PAE.
    2) Oljan, eller snarare dess tillsatser, bör vara av en sådan typ att den inte ger sot vid kraftig övertemperatur (långt över normalt arbetsområde). Anledningen är att i turbon så kan små mängder av oljan råka ut för detta. Om den ger sot ger det mer slitage i motorn (men effekterna ska inte överdrivas, oljefiltret tar det mesta).

    Själv kör jag Shell Helix Ultra 5W-40 i alla mina oljor, och den fungerar utmärkt med avseende på både gummislangar och slitage. Men det finns alldeles säkert andra oljor som fungerar lika bra, jag fortsätter dock med vad som funkar.

    Jag har istället gjort så att jag bestämt mig för en olja och sedan letat priser på denna på nätet.

    Däremot så är valet enkelt när det gäller oljefilter, använd bara Saabs original.
    ..och så var det igång igen.

    Jag gör som min kollega "förhuden", dvs drar mig undan.

    Släng era pengar i sjön ni

    /Lufto

  16. #16
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    Men sen finns det ändå rapporter om att vissa med äldre bilar drabbats av läckage när de bytt till helsyntet. Börjar ändå fundera om det är värt, den lilla, risken?
    Det har funnits rengörande tillsatser i mineral, halvsyntet & helsyntet längre än din bil är gammal. Så det med läckagen är mer gammalt svammel från den tid när inte alla oljor hade denna typ av tillsatser. Jag kör med 0W-40 helsyntet i min gamla MB-veteranare från 1964 utan att det skapat läckage.

    Använd oljan du redan investerat i. Fungerar alldeles utmärkt. Vad ska du annars ha den till? Hyllvärmare? Steka biffen med?

    1 användare gillar detta inlägg

    H-M


  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Pratade nyss med min nyfunna meck med 41 år på Saab och för honom var valet lätt; häll i syntetoljan!

    ( OBS! Frågan hade ingenting med ekonomi att göra utan endast om det ev kunde vara skadligt)
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    Pratade nyss med min nyfunna meck med 41 år på Saab och för honom var valet lätt; häll i syntetoljan!

    ( OBS! Frågan hade ingenting med ekonomi att göra utan endast om det ev kunde vara skadligt)
    Det är inte skadligt.

    /Lufto

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Uppföljning. Det blev som de flesta av er förutspådde. Inget läckage i /runt motorn vad jag kan se. Säga vad man vill men det känns ändå skönt ha i den olja Saab rekommenderade. Och som bilen tydligen haft hela tiden förutom mina några 100 mil med "fulolja".

    En fråga dock. Jag råkade fylla på lite för mkt. Några mm över max men spelar det någon roll? 9000 skall ju ha mkt olja i sig sägs det för att skona kamkedjan

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  20. #20
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Nej, ett par dl för mycket är ingen fara.
    /Johan

    1 användare gillar detta inlägg

    H-M


Liknande ämnen

  1. Byta elantenn till fast Saab 9000
    Av Echonator i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-11-29, 03:16
  2. [LÖST] Byta ratt från en 9000 cs -94 till en 9000 cs -97
    Av penta72 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-10, 15:43
  3. Byta från sug- till turbomotor i Saab 9000?
    Av nissen3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-09-12, 02:51
  4. Byta till aero/jubileum paket saab 9000
    Av Saab_evo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-13, 10:03
  5. Coops helsyntetolja? Bra eller skit?
    Av humanizer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-11-01, 12:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •