Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Problem med OG9-5 som drar åt sidan samt vibrerar

  1. #1
    Sugmotor zmellycats avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Problem med OG9-5 som drar åt sidan samt vibrerar

    Hej
    Jag är helt okunnig när det kommer till bilar, men en sak vet jag, den ska inte bete sig såhär.
    Har en 9-5 3.0t vector sportkombi
    Haft bilen några månader bara och i början märktes ingenting. Skön bil att köra!
    Men sen..
    Bytte från de vinterdäcken till sommardäcken ganska sent, dvs för ett par veckor sedan, även lufttrycket kontrollerades och efter bytet har den betett sig märkligt.
    Jag kan känna att den drar kraftigt åt höger när jag bromsar, oavsett fart, samt att den vibrerar i ratten och detta känns även i bromspedalen.
    Den känns svajjig på vägen framförallt om jag håller hög fart och ska bromsa ner. Kände att jag ville byta tillbaks till mina andra däck.. Min bror kikade på mina bromsar
    när han bytte tillbaks till vinterdäcken och dom ser helt ok ut, både klossarna och skivorna, och man kan inte se nåt med bara blotta ögat. Jag har inte kört på något med
    bilen, typ trottoar eller liknande skall väl tilläggas.

    Bilen känns otrygg att köra med för man får verkligen se till att hålla ordentligt i ratten.
    Någon som känner igen problemet?
    / Linda

  2. #2
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    När balanserades sommardäcken senast?
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    359
    Medlem#
    3421
    Prova att byta tillbaks till vinterhjulen och se om problemet försvinner,då har du problemet i sommarhjulen.Däcken kan ha skador "inuti"som inte syns utifrån.
    Om felet blir kvar får man leta vidare.

  4. #4
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129
    Välkommen hit, antar att du tittat en del på Vänner?

    Tror som ovan att det är något problem med däcken.
    Enklast vore om de kan balanseras.
    Kör förbi en däcks verkstad och be dom balansera.
    Till mitt garage: Garaget

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Välkommen till STCS Linda

    Först vill jag påminna om de regler och tips vi har här.
    Detta och detta inlägg är bra att läsa så kommer du säkert att kunna få bättre svar.
    *Skriv TYDLIGA rubriker för inläggen! Så man förstår vad det handlar om. "Hjälp!" eller "Se hit" är INTE bra...
    Rubrikan kan jag hjälpa dig med nu.


    Att bilen beter sig sämre efter bytet av hjul gör ju att hjulen är misstänkta men det måste inte vara det.
    Att göra rent naven och anliggningsytan är mycket viktigt samt att hjulskruvarna är rena och dras korrekt.

    Du skriver att din bror bytte tillbaks till vinterdäcken, Blev det bra då, dvs som innan?
    Ang. Vibrationerna, Är det bara under inbromsning eller hela tiden det vibrerar?
    Att bilen drar åt sidan brukar bero på kraftigt felaktigt lufttryck eller fel på bromssystemet.
    Att titta på bromsarna säger ingen om hur de fungerar och det kan mycket väl ha inträffat något i samband med hjulbytet.

    Jag skulle inte be en däck verkstad att balansera hjulen för då gör de det (och är de redan ok har du betalt för något du fått men det har inte löst problemet). Bättre är att åka till en verkstad som kan både bromsar och hjul och be dem provköra och komma med ett förslag på en lösning och med ett pris.

    2 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Sugmotor zmellycats avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Tack för svaren! Ja, däcken bytade vi igen som sagt, för det var så tydligt att problemen uppstod efter första däckbytet. Problemen kvarstår. Bilen är inte lika svajjig nu vilket nog beror på däcktypen, MEN den drar ff åt höger och vibrerar vid inbromsning. Känns inte som att den vibrerar annars i övrigt. lufttrycket var kollat vid däckbytet och ska ha varit rätt. Men jag får väl sticka till en verkstad och prata med dom. Kände bara att jag vill ha lite på fötterna innan jag drar dit. Min bror nämde nåt om bussningar? Och även hjulinställning. Kan det vara nåt?

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Att bilen viberar vid inbromsning är ofta beroende på bromsplattor på skivorna ("skeva").

    Bromsplattor är en effekt av antingen bromsbeläggsrester som fastnar på skivan eller intryckning när man står still (kvittar vilket) och bromsar med varma skivor. Fenomenet blir extra tydligt om man har automat. Om man känner till det är det lätt att förebygga, nämligen se till att inte gå direkt till fullt stopp när man bromsat från hög hastighet, glid fram långsamt sista biten och/eller lämna någon meter extra vid ett rödljus så man kan glida fram några centimeter med några sekunders mellanrum. Efter att jag började med detta har mina problem med "skeva" bromsskivor upphört.

    Detta om skivorna inte är utslitna, detta avgör man genom att mäta tjockleken.
    Senast redigerat av Långmilare den 2016-07-08 klockan 10:32.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Att det drar åt sidan kan bero på kärvande bromsok och/eller luft i systemet, vibrationer oftast på skivan som Långmilare skriver.

    Bussningar borde inte ge dessa fenomen om de inte är katastrofalt dåliga och lämnar du in den kan du ju be att få en allmän bedömning för det är enkelt att titta på.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    När det gäller vinglighet så finns flera gummibussningar i upphängningarna som tar slut med tiden, både i fram- och bakvagn. Om bilen gått säg 20k mil och ingen någonsin bytt kan man förvänta sig att behöva byta mer än någon enstaka.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Att det drar åt sidan kan bero på kärvande bromsok och/eller luft i systemet..
    Erfarenhetsmäsigt så brukar dra snett alltid sluta med att man behöver åtgärda bromsen på minst ett hjul, kärvande Ok, rostiga skivor (märks inte på vintern) eller trasiga belägg (ovanligt). Luft i systemet bör ge bromsvarningslampa.

    Har man en väldig tur är det lätt rost på skivorna och försvinner efter lite hårt bromsande.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Sugmotor zmellycats avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    så! nu har jag haft bilen inne på en lite check och det visar sig vara en framvagnsinställning som behövs, skivor, ok och klossar ser fina ut och ingenting är skevt, däcken såg bra ut inga snedslitningar eller dylikt och lufttryck bra. bussningar och andra metalltjofräser såg fina ut, samt dämparna. Skönt! bilen provkördes och då konstaterade man att det var framvagnsinställning som behövs. Tusen tack alla för ert engagemang!

Liknande ämnen

  1. Problem med ac på passagerare sidan.
    Av kempe69 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-05-22, 16:54
  2. 9-5 -06 drar Höger vid körning samt vid broms.
    Av Turbo_Danne i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 21:26
  3. ryckig ratt, drar åt sidan ibland
    Av Calan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 22:16
  4. drar åt sidan vid hårdare inbromsning?
    Av KingDingeLing i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-05-13, 11:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •