Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Saab 9-5 2.3t Kraftig blårök

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Saab 9-5 2.3t Kraftig blårök

    Tjenare !

    Behöver hjälp innan jag börjar riva grejer i bilen, började för förra veckan att bilen rök mycket vid start så tänkte inte så mycket på det.
    Men en dag på väg hem efter jobbet så bolmade bilen rent ut sagt, så inåt helvete. Bilen har blivit slöare och om jag trycker full gas och turbon får jobba lite och jag släpper gasen så släpper ger han ifrån sig ett moln av dess like.
    Nu står bilen och kan inte köra med den för detta är ju direkt farligt för andra i trafiken, bara jag startar bilen nu och den står på tomgång så rycker det väldigt mycket, gasar jag till den bolmar det om den.

    Har antagit att detta är turbon som har gett upp, men tänkte kan höra om någon har varit med om liknande, kanske är något annat som spökar.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Låter som turbon, var likadant på en 9-5a jag hade förut!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tänkte jag skulle ta bort lite å känna lite på axeln, ser hyffsat lätt ut att komma åt

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Totalt turboras.

    Luktar fan när man ligger bakom sådana och man ser inget ((=
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Japp det går fint att kolla glappet!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Jo luktar inge vidare ^^, ska ta bort å kolla. Se om man kanske hittar någon begagnad i bättre skick.

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av knoblys Visa inlägg
    Har antagit att detta är turbon som har gett upp, men tänkte kan höra om någon har varit med om liknande
    Välkommen till STCS knoblys
    Det har aldrig hänt någon tidigare du är den förste!

    Du skriver 2.3T, en Aero alltså?
    Då borde en begagnad funka bra för TD04 håller betydligt bättre än GT17 som sitter i 2.3t

    När du reparerar bör du kontrollera slangarna mellan turbo, intercooler, spjällhus, AV mm om de innehåller olja. Gör det det är det lämpligt att riva ner rubbet och göra rent.
    Den verksamheten pågår i ett Garage mycket nära mig och tråget innehöll 1,5l olja medans IC'n innehöll betydligt mer än så och gör man inte rent kommer det att ryka länge trots turbobyte.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Välkommen till STCS knoblys
    Det har aldrig hänt någon tidigare du är den förste!

    Du skriver 2.3T, en Aero alltså?
    Då borde en begagnad funka bra för TD04 håller betydligt bättre än GT17 som sitter i 2.3t

    När du reparerar bör du kontrollera slangarna mellan turbo, intercooler, spjällhus, AV mm om de innehåller olja. Gör det det är det lämpligt att riva ner rubbet och göra rent.
    Den verksamheten pågår i ett Garage mycket nära mig och tråget innehöll 1,5l olja medans IC'n innehöll betydligt mer än så och gör man inte rent kommer det att ryka länge trots turbobyte.
    Tackar!

    Ursäkta! t ska det vara , de är lilla turbon 170hk.

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Skall du ha bilen kvar så skulle jag nog själv köpa en utbytesturbo för ca 3500 inkl garanti istället för en begagnad som man inte vet skicket på
    Och då skulle jag rekommendera att börja med att bli medlem så kan du kanske ha nytta av de rabatter/förmåner vi har i klubben
    Bli medlem här
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Kraftig blårök vid kallstart men bara en kort stund? OG9-5
    Av FForsman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2016-01-24, 22:47
  2. Kraftig blårök på motorvägen
    Av Dumli i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2014-12-12, 14:00
  3. Kraftig blårök, turbon slut?
    Av Da Bear i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-05-18, 23:23
  4. Kraftig blårök
    Av kaufman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 21:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •