Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Bromspedal stenhård ingen broms alls NG9-3 B284

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalby en bit från Lund
    Inlägg
    140

    Bromspedal stenhård ingen broms alls NG9-3 B284

    hej. tänkte höra om nån här varigt ute för nått liknande.
    hände första gången när jag byte skivor o belägg runt om o tryckt tillbaka alla kolvar o sen skulle pumpa ut dom med dom nya grejorna på,
    bromspedalen va hård som sten ja som nån lagt en tegelsten under pedalen, o rätt va det va släppte det..tänkte inte mer på det men nu ca 3 mån senare tar bilen från parkeringen o kommer fram till korsningen o ska bromsa samma symtom.. gick inte o få stopp på bilen från 20 km/h helt stum pedal som tur va kunde bilen som var i korsningen högerreglen o stannade för mig. o efter ett par tryck på pedalen släppte det.
    känns ju lite smått spännade o köra runt så.. vet ju inte när det inträffar nästa gång.bromsen skänns helt normal för övrigt.
    tackar för tips.
    bilen är en 9-3 Turbo X

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    Ja, det har hänt mig på min X med, utan att bromsarna varit demonterade.
    Oftast strax efter uppstart, du rullar iväg, bromsar, pedalen ä'r stenhård och bilen rullar framåt iallafall.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Kan det vara det som tydligen är typiskt för bilarna med V6 - att bromsservot styrs på ett annat sätt än de raka 4orna (jag är dålig på benämningar, nån annan får hjälpa) och det kan ta lite tid för bromssystemet att få upp tryck? Har varit uppe förr, jag har inte exakt samma symptom på min NG9-3 MY07 V6, men snarlikt. Startar, kör iväg direkt och bromspedalen tar knappt, pyttelite, men efter några meter funkar den som den ska. Har aldrig problem när jag kört sedan, utan det är bara vid ljust start av bilen det är så. Men du Turbo-Flotte får det under färd?
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  4. #4
    Då funkar nog inte pumpen till bromsarna som den ska. Den är elektrisk och ska igång i samma ögonblick som du startar för att fixa trycket. Det byggs upp efter tag mha motorn och sen funkar det.. hade också detta bekymmer. Lite 5-56 på kontakten till pumpen (upp i mototrummet vid slangen) så funkade det klockrent. Vissa årsmodeller ska dock haft problem med att det saknas någon backventil har jag för mig. Kan vara värt att kolla upp.. Den där slangen har jag nog liggandes bland reservdelar. Köpte på mig denna innan jag kör den enkla metoden

    Citat Ursprungligen postat av Hej Visa inlägg
    Kan det vara det som tydligen är typiskt för bilarna med V6 - att bromsservot styrs på ett annat sätt än de raka 4orna (jag är dålig på benämningar, nån annan får hjälpa) och det kan ta lite tid för bromssystemet att få upp tryck? Har varit uppe förr, jag har inte exakt samma symptom på min NG9-3 MY07 V6, men snarlikt. Startar, kör iväg direkt och bromspedalen tar knappt, pyttelite, men efter några meter funkar den som den ska. Har aldrig problem när jag kört sedan, utan det är bara vid ljust start av bilen det är så. Men du Turbo-Flotte får det under färd?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Tack för tipset ime95mos!

    Haha, väldigt OT men ändå: Detta är en riktig Skåne-tråd.
    Dalby, Annelöv, Lund samt Malmö kommer vi från som skrivit här.
    (jag är den enda som inte angett stad i profilen, men jag är från Lund som sagt).
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalby en bit från Lund
    Inlägg
    140
    Hej.. nä det har bara hänt vid 2 tillfällen 1a gången när jag bytt alla bromsar fram och bak o starta den o skulle pumpa ut kolvarna.. sedan nu ca 3 mån efter starta den o kom fram till första korsningen här i bostadsområdet.. ingen broms.. så den har varigt kall båda gånger o gått på sin förhöjda tomgång. som du skrev känner man att den bromsar pytte pyttelite men kvittar om man då som jag gav pedalen all min kraft, bromsar inte mer för det. kunde inte få stopp på den i 20km/h.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalby en bit från Lund
    Inlägg
    140
    kan du ge lite bättre beskrivning var pumpen sitter .. skulle jag följa vakuum slangen från servon till bilens högersida?
    borde det inte sätta nån felkod? kanske är så då, motorn ger väll inte mkt vakuum när den går med förhöjd tomgång.
    Senast redigerat av Turbo_Flotte den 2016-07-11 klockan 02:14.

  8. #8
    Om man lägger sig under bilen höger fram och tittar upp så kan du nog se den. Luftfilterboxen ska ur, stötfångaren ska nog också av för att komma till.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalby en bit från Lund
    Inlägg
    140
    tackar för svaren...det är det som är problemet. hitta säkringen till pumpen o plocka ur den, såg ut till ha blivigt lite varm o prova sen bilen med den ur och det va exakt samma symptom då.
    bogserat många bilar utan nån motor igång, men aldrig upplevt sån hård broms utan servo. kan det bero på backventilen som saknas då så det blir motsatt effekt vid förhöjd tomgång?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ingen drivning alls NG9-3 5-vxl Man.
    Av Jonte_Malmö i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2024-03-23, 02:20
  2. [LÖST] Ingen bas alls NG9-3 -06
    Av Hashim thaci i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2019-06-02, 14:58
  3. [LÖST] Ingen ac kyla alls OG9-5
    Av Ice. i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-06-28, 23:06
  4. Stenhård bromspedal och fellampor 9000 med TCS
    Av Micke Turbo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-01-03, 18:42
  5. [LÖST] Stenhård bromspedal
    Av AndreasOstman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-05-23, 21:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •