Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: 9-3 aero01 Reglerdonet till kupéfläkten - vart går kablaget?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    241

    9-3 aero01 Reglerdonet till kupéfläkten - vart går kablaget?

    Sitter fast, vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Jag lokaliserade reglerdonet nere på passagerarsidan längst fram/upptill till vänster under handsfacket. Fått loss burken MEN kabelhärvan från boxen försvinner in till vänster bakom "fläkthuset/kondensorn". Uppenbarligen är ledarna lödda inuti burken, således måste det finnas en stickkontakt i andra änden som går att lossa för att kunna byta/fixa varvtalsdonet för kupéfläkten.

    Bilen är en 9-3 aero coupé -01 med ACC. Fläkten är stendöd(=snurrar inte). En SAAB-mek trodde sannolikt att det var reglerdonet som lagt av. Tydligen blir elektroniken överhettad mycket pga att donet är monterat utan "thermal-grease" i kontaktytan mot kondensorn.

    Hur ska jag gå vidare?
    TIA
    rillman

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne, Silvåkra
    Inlägg
    519
    När min fläkt la av så var det kontakten till fläkten som inte satt i ordentligt.. Bara att trycka på plats.. Vet ju inte i ditt fall om det är samma fel....
    Mvh Jonas
    Audi Coupe 2.0E -91
    Ford Mustang HT -70 http://www.garaget.org/?car=30297

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 176
    Kablaget som sitter i reglerdonet är bara ca 20cm långt. Sitter skarvat med ett kontaktstycke ca 15 cm ovanför reglerdonet. Har för mig att det sitter ett till kontakstycke jämte detta. Dessa sitter fästade i en plastkonsol.

    Med andra ord. Sök strax ovanför relgerdonet efter ett par kontaktstycken.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    241
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Grankvist
    .. Bara att trycka på plats..
    ....
    Ok .... men det är väl inte så "bara", om jag fattat rätt så måste vindrutetorkarna bort, plast-skivan, dammfiltret etc .... men jag kanske missat något?

    Tack iaf
    rikkman

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    241
    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    Kablaget som sitter i reglerdonet är bara ca 20cm långt. Sitter skarvat med ett kontaktstycke ca 15 cm ovanför reglerdonet. Har för mig att det sitter ett till kontakstycke jämte detta. Dessa sitter fästade i en plastkonsol.

    Med andra ord. Sök strax ovanför relgerdonet efter ett par kontaktstycken.
    Kanske det finns varianter på kabeldragning. I mitt fall går kablaget från reglerdonet uppåt och in åt vänster mellan torpedväggen och "ventilationsschaktet". Jag har dragit så hårt jag vågat i kablaget men något kontaktstycke har jag inte kunnat se ????

    //rikkman

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne, Silvåkra
    Inlägg
    519
    Citat Ursprungligen postat av rikkman
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Grankvist
    .. Bara att trycka på plats..
    ....
    Ok .... men det är väl inte så "bara", om jag fattat rätt så måste vindrutetorkarna bort, plast-skivan, dammfiltret etc .... men jag kanske missat något?

    Tack iaf
    rikkman
    Jag menar den kontakten som sitter bakom handsfacket... Fläkten var helt död o jag tryckte till en kontakt så gick den igång.... Alltså bakom handsfacket!
    Mvh Jonas
    Audi Coupe 2.0E -91
    Ford Mustang HT -70 http://www.garaget.org/?car=30297

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    241
    [quote=Jonas Grankvist]
    Citat Ursprungligen postat av rikkman
    Citat Ursprungligen postat av "Jonas Grankvist":2pul7q73
    .. Bara att trycka på plats..
    ....
    Ok .... men det är väl inte så "bara", om jag fattat rätt så måste vindrutetorkarna bort, plast-skivan, dammfiltret etc .... men jag kanske missat något?

    Tack iaf
    rikkman
    Jag menar den kontakten som sitter bakom handsfacket... Fläkten var helt död o jag tryckte till en kontakt så gick den igång.... Alltså bakom handsfacket![/quote:2pul7q73]

    Ok ... men där finns ingen kontakt i min bil ! Från dosan, där kablaget är inlött, går en kabelhärva uppåt och försvinner in bakom ventilationsschaktet.
    Det hela verkar inte genomtänkt??? .... läst någonstans att det på 9-5 går ett kablage över till vänstra sidan, på framsidan av ventilationsschacktet, till någonstans nära gaspedalen och att det där ev. skulle finnas en kabel-kontakt?

    Någon som kan verifiera detta?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    241
    Ok .... nu har jag hittat kabelkontakten, dessvärre sitter den fast i en hållare "bakom" en ventilationskanal som tvärar rakt över till höger sidas panelutsläpp. Vågar inte bryta allt för mycket, men kanalen måste bort för att jag ska komma åt att lossa kabelkontakten från sitt fäste, är det något trick för att få loss vent-kanalen eller är det bara att böja och bryta?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    241
    Blir inte riktigt klok på det här reglerdonet för fläkten sitter skruvat i en "burk" långt fram/nedtill på passagerarsidan. Kablaget från reglerdonet är draget uppåt till en kontakt som i sin tur sitter i en hållare.
    Problemet är att det INTE är chassidelen av kablaget som sitter fast i hållaren utan kablagekontakten från reglermodulen och då instucken framifrån. Hållaren i sin tur sitter ihop med "burken" som reglerdonet är skruvat i. Vid närmare syning kan jag konstatera att torx-fästskruvarna som håller "burken" är misshandlade, tydligen har någon tidigare klåpare(ägare) varit där och demonterat burken och i den vevan satt fast fel kablage-del i kontakthållaren. För att lägga allt till rätta måste "burken" skruvas bort för att reglerdon + kabel ska kunna demonteras.

    Min fråga är nu: den här burken som reglerdonet är skruvad i, kan den lossa utan att det får några katastrofala följder för ACC-systemet?

    Börjar misstänka att det kan vara något lurt med klimatanläggningen - varför skulle man annars ha varit där och skruvat?

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 176
    Jag är inte säker på om jag förstår dig. Men...

    Luftkanalen kan du ta bort genom att böja och bända lite, precis som du skriver. Det har du kanske redan gjort.

    Burken du talar om är jag inte säker på vilken det är. Är det hela förångarhuset/klimathuset du menar?
    Oavsett så är min allmänna uppfattning att det är okej att skruva på vad man vill (på egen risk) på klimatanläggningens delar, så länge man INTE skruvar på nåt som har med AC-systemet att göra (Gas under HÖGT tryck).

    Så anser du att det är nödvändigt att skruva bort en "plastburk" för att ställa allt till rätta så gör det om du är säker på att du inte kommer åt nån AC-komponent.

    Att skruvarna är misshandlade kan bero på att någon redan tidigare bytt reglerdon en gång. Då kan man ju i sin tur misstänka att fläktmotorn är skadad om den gör sönder reglerdon efter varandra...

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    241
    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    ...... Att skruvarna är misshandlade kan bero på att någon redan tidigare bytt reglerdon en gång. Då kan man ju i sin tur misstänka att fläktmotorn är skadad om den gör sönder reglerdon efter varandra...
    Tack för replayen Det kanske var något luddigt formulerat Skruvarna jag syftade på är INTE reglerdonets 2 torxskruvar utan de skruvar(4 st?) som håller fast den komponent som reglerdonet är fäst vid.
    Funderar på om det är förångaren(-förångarhuset?) som jag egentligen syftar på ?

    Ursäkta min kanske något amatörmässiga framställning av problemet - men jag har haft bilen i min ägo knappt en månad nu och SAAB har tidigare inte varit något som lockat. Så jag är helt ny på ACC och SAAB. Dock har jag skruvat på bilar och motorer under mer än 30 års tid så lite har jag väl ändå tillägnat mig.

    Det jag låste på var att "fel" kontaktdonsdel(-reglerdonets) var sattfast i hållaren som i sin tur hänger ihop med burken som reglerdonet är skruvat i, den yta där man bör smeta silicon-pasta på för att få bra värmeövergång och enda möjligheten att montera in "fel" kablagedel i hållaren är att demontera "förångaren", med vidhängande kontaktfäste, - om det nu är den som reglerdonet sitter på? Det här bör ju väcka en eller annan fråga - det kan ju inte gärna vara så att man vid monteringen en gång i tiden tryckt i fel kablagedon från fel håll och därmed omöjliggjort ett rationellt rep/utbyte av reglerdonet i ett senare sked.

    Vet inte om det här blev tydligare - men men jag börjar misstänka att det är något lurt med klimatanläggningen ?????

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 176
    Du får ursäkta nu, men jag förstår inte ditt problem. Du ska byta reglerdon men får inte bort det, eller? (Jag är trött... så det beror mest på mig och inte ditt sätt att förklara )

    Jag har bytt några reglerdon på 900/9-3. Jag gör så här:

    *Lossa relgerdonet från klimathuset (ett par torx).
    *Dela på kontakthuset som sitter ca 20cm från reglerdonet, på ett plastfäste på klimathuset.
    *Demontera hankontakten (reglerdonets del av kontakten) från fästet på klimathuset. (Man får tvinga tillbaka 2 låshakar i plast på konktakten)
    *Lirka ut hankontakten under fästet. Brukar vara trångt, precis att det går.

    Du bör nu ha reglerdonet i din hand, med ca 20cm kabel och kontaktstycke (han-kontakten) i änden.

    Om detta inte funkar, var tar det stopp för dig?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    241
    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    Du får ursäkta nu, men jag förstår inte ditt problem. Du ska byta reglerdon men får inte bort det, eller? (Jag är trött... så det beror mest på mig och inte ditt sätt att förklara )

    Jag har bytt några reglerdon på 900/9-3. Jag gör så här:

    *Lossa relgerdonet från klimathuset (ett par torx). Ok - fungerar bra
    *Dela på kontakthuset som sitter ca 20cm från reglerdonet, på ett plastfäste på klimathuset. Ok - gick med en viss tvekan - milt våld.
    *Demontera hankontakten (reglerdonets del av kontakten) från fästet på klimathuset. (Man får tvinga tillbaka 2 låshakar i plast på konktakten)Här tar det stopp*Lirka ut hankontakten under fästet. Brukar vara trångt, precis att det går. Jag har ännu inte fått bort ventilationskanalen så det är knepigt att jobba därbakom när man inte har fri sikt.
    Du bör nu ha reglerdonet i din hand, med ca 20cm kabel och kontaktstycke (han-kontakten) i änden.

    Om detta inte funkar, var tar det stopp för dig?
    Sannolikt går det här enklare när jag väl får bort vent-kanalen så att man får fri sikt/utrymme att komma åt. Jag är rädd att bända för mycket i kanalen , den verkar sitta "fast" i anslutningsstosen/utsläppet i instrumentbrädan. Den rör sig kanske 3-4 mm när jag sliter som värst

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 176
    Dra loss ventilationskanalen från luftutsläppet först, genom att dra den framåt (i färdriktningen). När den släppt därifrån drar du kanalen åt höger. Man får dra ganska hårt, men det är mjuk plast i kanalen så den klarar det utan problem.

    Försök igen...

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    241
    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    Dra loss ventilationskanalen från luftutsläppet först, genom att dra den framåt (i färdriktningen). När den släppt därifrån drar du kanalen åt höger. Man får dra ganska hårt, men det är mjuk plast i kanalen så den klarar det utan problem.

    Försök igen...
    Ok .. ska testa imorgon bitti, återkommer med resultatet

    Tilläggsfråga: Ringde Svenska bil idag och lyssnade på vad ett "nytt reglerdon" skulle kosta ? Puh! 860:- vill man ha för en låda som sannolikt inte är speciellt HighTech. Läst någonstans att det är en transistor som brukar ge upp. Transistorn är av typ diskret komponent, således lätt att löda bort och ersätta med en frisk dito, till en materielkostnad som är en bråkdel av vad SAAB/Svenska Bil begär. Någon som har erfarenhet av den här varianten?

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    241
    Fick till slut bort ventilationskanalen, släppte från utblåset med ett otäckt kraschande ljud. Allt dock lugnt - inga spräckta delar vad jag kunde se mer än blodvite från ett sargat långfinger Därefter gick det rel lätt att haka loss kontakten från hållaren, men f*n vad trångt. Knackade bort locket på reglerdonet och har nu överlämnat "elektroniken" till min elektronik-konsult för test och ev byte av transistorn. Har man tur så är det bara transistorn som är paj.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 176
    Du ser.. det var inte så svårt när man väl fick loss kanalen


    Har inte själv kollat så noga på om det går att dela på reglerdonet och byta komponenter. Kanske går det om man är haj på el. Återstår att se.
    Lycka till!

    MVH Daniel

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 955
    Öppnade ett sådant för länge länge sedan (tror det var en 900 -95 eller så...) och då var allt ingjutet i plast.

    Visst gick det att ta isär men det gick sönder "i några bitar"



  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    241
    Hittade en bild på det aktuella reglerdonet för kupéfläkten till 9-3 aero -01



    någon som vet vilken transistor som finns i detta utförande?
    Är det fortfarande Toshiba 2SD1525 som gäller?

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    241
    xxx

Liknande ämnen

  1. Problem med backsensor. Vart finner jag kablaget?
    Av Meswe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-25, 00:33
  2. Vanligt att kablaget till bakluckan på 9-5 kombi går sönder?
    Av 9-5-Staffan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-12, 19:18
  3. vart sitter reglerdonet till kupe fläkten på en 900- 96:A
    Av Andreas86 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-29, 22:51
  4. Vart sitter reglerdonet till acc?
    Av stefffe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-11-10, 10:29
  5. Komma åt kablaget till strålkastartorkare?
    Av Marcus J i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-03-21, 13:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •