Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Trasig Larmbricka Saab 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Trasig Larmbricka Saab 9000

    Hej!

    Jag är som alla kan se ny här på forumet, men jag hoppas att jag ska kunna finna någon hjälp på mitt problem ändå!
    Det som har hänt är att min klantiga farfar glömde nyckeln med larmbrickan alldeles på kanten till bagageluckan när han stängde bagaget… Sedan smällde han igen luckan rätt på larmbrickan så hårt att en komponent som ser ut att vara en resistor innuti larmbrickan sprack.
    Jag bifogar någon/några bilder på hur min larmbricka ser ut för tillfället så att man kan se problemet med egna ögon. En bild på delarna av komponenten som är kvar, och en bild på kretskortet i larmbrickan där komponenten suttit (man kan se där till höger om en av knapparna att där suttit en stor komponent.

    Det jag nu undrar är vad det är för slags komponent? Det ser ut att vara en resistor, men det skulle även kunna vara en kondensator eller något annat? Om det är en resistor så har jag massor av olika varianter hemma att löda dit som ersättning. Men om det är en kondensator så måste jag beställa hem rätt värde.

    Hoppas någon har kunskaper att leda mig i rätt riktning.
    Om någon har en Saab eller Jaguar med samma larmbricka som de kan öppna och skicka bild på så skulle jag bli oerhört glad.

    Tack på förhand!20160705_183941[2].jpg20160705_183928[1].jpg

  2. #2
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Jag har ingen aning om din fråga, men blev lite nyfiken. Är det samma larmdosa till Jaguar?
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Du ska nog ha väldigt mycket tur för att få reda på både komponenttyp och värde. Ett annat sätt är att söka efter en likadan larmbricka och flytta över den trasiga komponenten. Så gjorde jag när omkopplarna lade av till fjärrkontrollerna i båda mina 9-3:or.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Som ovan: Köp en larmdosa från skroten eller från någon här på forumet.
    Sedan löder du över den trasiga delen och håller sedan tummarna....
    Du har väl en extra dosa under tiden ?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Jag har ingen aning om din fråga, men blev lite nyfiken. Är det samma larmdosa till Jaguar?
    Tack så mycket för att du svarar så snabbt i alla fall!
    Javisst! Efter att jag lurkat runt en halvtimme på google efter denna larmdosa så hittade jag denna tråd: http://www.jaguarforums.com/forum/xj...ues-usa-48049/
    Allt de skriver i den där tråden om siffror och märkningar stämmer in på den larmdosa jag har till Saaben.

    Kan visa lite mer bilder på alla siffror på min larmdosa:20160705_195840[1].jpg20160705_195907[1].jpg20160705_195928[1].jpg20160705_195941[1].jpg

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Du ska nog ha väldigt mycket tur för att få reda på både komponenttyp och värde. Ett annat sätt är att söka efter en likadan larmbricka och flytta över den trasiga komponenten. Så gjorde jag när omkopplarna lade av till fjärrkontrollerna i båda mina 9-3:or.
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Som ovan: Köp en larmdosa från skroten eller från någon här på forumet.
    Sedan löder du över den trasiga delen och håller sedan tummarna....
    Du har väl en extra dosa under tiden ?
    Tack så väldigt mycket för snabba svar båda två! Jag hade faktiskt aldrig tänkt på den lösningen!

    Det som var min första tanke var att om någon annan hade en likadan kunde de fota komponenten inne i sin larmdosa, om det visar sig vara en resistor så är värdet med stor sannolikhet "printat" utanpå komponenten. I detta fall hade jag kunnat löda dit en likvärdig resistor från min samling redan ikväll, snabbtfixat och nästan gratis

    Men det är en kanonidé att köpa en på skroten och ta ifrån!
    Jag är som nämnt ovan även intresserad om någon har en likadan här på forumet.
    Jag har tyvärr ingen extra dosa, bara en lös nyckel utan chip.

    - - - Uppdaterad - - -

    HMM en till fundering jag har är vad den där potentiometern uppe på kretskortet har för funktion? Kan man finjustera frekvensen för att den ska stämma in med bilen eller gör den något annat? Om jag byter komponenten till en likvärdig kanske den komponenten inte är EXAKT lika som den som satt innnan. Skulle man då kunna fin justera med potentiometern? Jag bara spekulerar

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    HEJ!

    Nu har jag varit på skroten och köpt en begagnad Larmbricka/larmdosa!
    Jag lödde bort den komponent som behövde bytas och lödde dit den på gamla dosan, så nu lyser den när man trycker på knapparna iaf! Nu återstår bara att testa om den låser upp bilen!
    Återkommer med svar inom kort!

    Här kommer bilder på den nya osv:

    På den nya komponenten kan man se att det står nåt i stil med 2.0 CM H ??

    Både den nya och den gamla larmdosan är av typen 433Mhz med 100 som markering på det lilla chipet FYI.
    På "chipet" som jag precis nämnde finns även skrivet 0822x021 till skillnad från den gamla dosan. Jaja, nu ska jag testa om bilen går att låsa upp och starta!

    WISH ME LUCK!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Nu är jag tillbaka, Allt fungerade! Fyfan va skönt, å tack så mycket för hjälpen forumnissar! Det är sjukt vilka snabba svar ni gav mig allihopa!

    Här får ni en film som tack för hjälpen! Om det går att lägga till här?

    https://youtu.be/Zb8w-4qhqbE

Liknande ämnen

  1. Trasig koppling? SAAB 9000 2,3t
    Av ChrissDaMan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-04-12, 10:13
  2. Medbringare trasig? Saab 9000
    Av Dab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-08-10, 15:48
  3. Trasig vindrutetorkare Saab 9000
    Av H-M i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-12-13, 17:00
  4. Saab 9000 Tändkassett trasig
    Av SweMarkus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-17, 08:43
  5. trasig acc i saab 9000 cs-92
    Av snowking i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-24, 11:12

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •