Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Om fel tändstift, borde felet ha kommit direkt? (hackar till vid acceleration) OG9-5

  1. #1
    Sugmotor _Hank_s avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    14

    Om fel tändstift, borde felet ha kommit direkt? (hackar till vid acceleration) OG9-5

    Det finns många trådar om hur det hugger till vid acceleration. Men har inte hittat svar om detta. Frågan gäller bilen i signaturen.

    Fetat = hissversionen

    Hackningen kom för ett par månader sedan och sker alltid på samma ställe från treans växel och uppåt, kring 3000 rpm, och sen fortsätter varvningen som vanligt. Symptomet är ungefär som att få fäste igen efter ett ögonblicks hjulspinn; det hugger till, men hör ingen smäll som som andra beskrivit. Bilen axar överlag inte lika förtjänstfullt längre, men det är långt ifrån turboras-dåligt. Mer som en jämnt arbetande sugmotor.
    Läst att SAAB:ar är kinkiga med stiften och att dessa ska bytas om man ökar motoreffekten. Jag kör ju optimerat sedan flera år men stiften är inte anpassade efter uteffekt. Ändå har jag inte haft det här ryckandet tidigare. Iofs har turbon varit trött rätt länge och i höstas fick den lämna in efter nästan 22K mil i tjänst. Den nya är inte märkesoriginal, men bilen har gått som ett skott genom höst och vinter. Ryckningen och det upplevda kraftbortfallet har alltså uppstått först efter flera hundra mils körning. Borde det inte ha kommit direkt om det är fel typ av stift? (Det känns som att jag svarar på min egen fråga här, men nån kunnig får gärna bekräfta.)

    Jag har fått intryck av att om det är stiften som krånglar så kallas det spikning, men beskrivningen av det felet låter som att det hackar till mycket kraftigare och mer ofta. Finns det nåt spikning light?

    Ingen motorlampa tänds. Inga felmeddelanden. Jag har inte kollat backventiler etc. än pga. på jobbet.

    Flera trådar nämner kass bränslepump, vilket i så fall ska ge misständning på högra varv. Men är en hackning symptom för misständning? Trodde bränslepumpen var binär, alltså att antingen fungerar den eller så går bilen inte alls.

    Ska till en verkstad i annat ärende på fredag och hade varit gött att få in det här med - med begränsad felsökning
    Senast redigerat av _Hank_ den 2016-07-26 klockan 12:12.
    2003 9-5 2.3t Vector | 230 hk/340 nm | 23 500 mil and counting

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Det är NGK som sitter i? Vilka?
    Har du någon tändkassett som du VET att den fungerar som du kan provbyta med? Någon annan Saabägare i bekantskapskretsen?
    Tändstiften borde märkas direkt, men om de sliter ner tex tändkassetten kan det ta ett tag innan symtomen märks.
    /Johan

  3. #3
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Nu svarar jag på helt fel rubrik, men bränsle- och luftfilter då?
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  4. #4
    Sugmotor _Hank_s avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Det är NGK som sitter i? Vilka?
    Har du någon tändkassett som du VET att den fungerar som du kan provbyta med? Någon annan Saabägare i bekantskapskretsen?
    Tändstiften borde märkas direkt, men om de sliter ner tex tändkassetten kan det ta ett tag innan symtomen märks.
    Jag hann inte kolla nåt av det som skulle kollas ikväll, så stiften har jag icke en aning om. Men de som sitter i har gått ca 2 000 mil.

    Procedomani: Fel rubrik månne, men relevanta frågor! Jag backtrackar mina serviceprotokoll i detta nu. Bränslefiltret byttes juli -14 och har därmed suttit knappt 2 000 mil. Luftfiltret har suttit sedan april -13, vilket blir ca 3 500 mil. Och enligt intervallerna är det ju inga siffror att tala om.
    2003 9-5 2.3t Vector | 230 hk/340 nm | 23 500 mil and counting

  5. #5
    Sugmotor _Hank_s avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    14
    UPPDATERING: PROBLEM SOLVED.

    I samband med servicen igår bad jag dem sätta i NGK-stift. Visade sig att befintliga stift var rätt gamla, men framför allt så hade det läckt olja och blött ner ett av dem, pga. en icke åtskruvad ventilkåpa... Nu går na som ett skott igen.
    2003 9-5 2.3t Vector | 230 hk/340 nm | 23 500 mil and counting

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Kanonbra att problemet är löst. Ändra gärna rubriken på tråden genom att lägga till "[LÖST]" efter texten, så ser alla mycket lättare att problemet har en lösning redan när folk söker och bara får fram rubriken.

    Menar du att det faktiskt inte var NGK-stift monterade innan? Isåfall, vem är det som gjort byte till stift som absolut inte ska sitta där?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Och för att förtydliga Vfr's inlägg

    redigera första inlägget -> Avancerad och redigera rubriken genom att välja prefix [LÖST]

    Skillnaden på ordet löst i rubriktexten och ett prefix är att man i sökningar kan välja att endast söka i trådar med ett specifikt prefix.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av _Hank_ Visa inlägg
    Flera trådar nämner kass bränslepump, vilket i så fall ska ge misständning på högra varv. Men är en hackning symptom för misständning? Trodde bränslepumpen var binär, alltså att antingen fungerar den eller så går bilen inte alls.
    Bränslepumpen kan ha för dålig kapacitet, med resultat att det blir för tunn blandning vid hög belastning. Detta är extra allvarligt eftersom man just då sprutar in extra bränsle för kylning, så utöver misständning så får man även överhettning, samt att Trionic är i stora delar blind för detta problem - misständningarna kan de se men inte överhettningen. Inte så vanligt, men en anledning att se upp vid problem som bara visar sig vid hög belastning. Saab rekommenderar att man tittar på spänningen ut från lambdasensorn när man misstänker detta (går att göra med Torque och en OBD2-plugg), det ska vara hög spänning ut från lambdan vid fullast (den går inte lambdareglerat då).

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Långmilare den 2016-07-11 klockan 07:31.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Sugmotor _Hank_s avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    14
    Tack för info om hur man ändrar rubrik!

    Ang. gamla, felaktiga stiften så var det Mekonomen Jägersro Malmö som satte dit dem, ALTERNATIVT Motorcentralen, Malmö. Bara de två jag anlitat inom tidsspannet. Ironiskt nog använder jag nu verkstaden som ligger vägg i vägg med ovan nämnda Mekonomen...

    1 användare gillar detta inlägg


    2003 9-5 2.3t Vector | 230 hk/340 nm | 23 500 mil and counting

Liknande ämnen

  1. Rycker/hackar/tvekar vid acceleration NG9-3 B207
    Av Samuelulvbäck i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2022-11-04, 21:18
  2. Hackar vid acceleration NG9-3 B207
    Av Samuelulvbäck i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2021-09-19, 18:36
  3. Hitta felet ?? :( Saab 9-5 biopower går ojämnt och hackar vid körning
    Av torparkungen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-06-22, 00:08
  4. [LÖST] Hackar vid acceleration NG9-3 B207R BSR steg1
    Av hoddi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-14, 22:22
  5. Saab 9-5 Aero -00 Rycker (Hackar) Vid Acceleration
    Av Limpan85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 13:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •