Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Frågor relaterat till tråden "Klargörande om RÖDA o SVARTA DI-kassetter"

  1. #1

    Frågor relaterat till tråden "Klargörande om RÖDA o SVARTA DI-kassetter"

    Hej, då var det dags att göra ännu en tråd.

    Jag har läst igenom hela tråden "Klargörande om RÖDA o SVARTA DI-kassetter" och har förstått att man inte borde ha en svart tändkadett i min motor, 150hk saab 9000 A50, 1998. Problemet är att när jag hade inne bilen på verkstad, Mekonomen i Sundsvall, och dem bytte min kassett så satte dem i en helt ny svart kassett som jag betalade strax över 3000 kronor för.

    Hur kommer det sig att dem har gjort det? Detta var för lite mer än ett år sedan, (bilen går fortfarande bra och jag "känner" ingen skillnad). Borde jag kontakta dem igen? Ska jag byta den? Hur kan jag "övertala" dem att något är fel? Bilen har trots allt fungerat, och fungerar, över ett år efter bytet.

    Det är inte heller en röd som har målats svart. Den köptes helt ny från en Mekonomen verkstad och det var deras "saab-experter" som monterade den.

    Med vänlig hälsning,
    Pontus Andersson.

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Nu har det gått väldigt lång tid sedan den byttes, men ta upp frågan för diskussion med dem. Om de skall anses vara auktoriserade verkstäder så skall de verkligen ha koll på svart resp röd tändkassett. Sedan är jag tvärr osäker på att de kommer gå med på ett byte, men du bör ändå byta till en röd kassett.
    /Johan

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Nu har det gått väldigt lång tid sedan den byttes, men ta upp frågan för diskussion med dem. Om de skall anses vara auktoriserade verkstäder så skall de verkligen ha koll på svart resp röd tändkassett. Sedan är jag tvärr osäker på att de kommer gå med på ett byte, men du bör ändå byta till en röd kassett.
    /Johan
    Jag är hemma i Göteborg över sommaren och kommer inte kunna komma upp dit förens augusti. Det är ju riktigt knäppt av dem att sätta in en kassett som inte ska vara i min bil och rent av kan vara skadlig.

    Jag har sökt på nätet efter mer information och har svårt att få fram exakt vad det är som kan gå fel om man har en annan kassett en den man ska ha i. Jag har hittat att "det skiljer" mellan dem och att det kan bli "elfel" och dylikt av att köra med en trionic 7 i min trionic 5 bil. Jag kommer inte ha pengarna för att byta kassett, (fattig student), på ett bra tag och jag kan inte heller ställa bilen för jag är i stort behov av den i jobbet nu över sommaren men också när jag kommer upp till Sundsvall igen.

    Vad jag försöker fråga är om jag kommer ångra mig senare? Är det stor chans att något går sönder? Jag har som sagt inte helt förstått vad det är som kan gå fel förutom att det inte är rätt kassett så att säga.

    Med vänlig hälsning,
    Pontus Andersson.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Håller med och det understryker nog att "Experterna på Mekonomen" är experter på att ta betalt inte att alltid göra rätt.
    Jag har ett flertal ggr hört folket i butiken berättar hur mycket bättre (läs dyrare) BOSCH Platina stift är i en 9-5.
    En gång när jag dessutom hörde att det var en BioPower kunde jag inte hålla igen käften...


    Börja med att rota fram kvittot och åk och fråga (eller ring) varför en svart och inte en röd som det är i original. Börja inte med att säga att de gjort fel för då går de automatisk över i försvarsmod och lyssna på deras förklaring, notera gärna (eller spela in).
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Håller med och det understryker nog att "Experterna på Mekonomen" är experter på att ta betalt inte att alltid göra rätt.
    Jag har ett flertal ggr hört folket i butiken berättar hur mycket bättre (läs dyrare) BOSCH Platina stift är i en 9-5.
    En gång när jag dessutom hörde att det var en BioPower kunde jag inte hålla igen käften...


    Börja med att rota fram kvittot och åk och fråga (eller ring) varför en svart och inte en röd som det är i original. Börja inte med att säga att de gjort fel för då går de automatisk över i försvarsmod och lyssna på deras förklaring, notera gärna (eller spela in).
    Som tur är så är jag alltid noggrann med kvitton och har det sparat. Jag kommer ta tag i detta någon gång i augusti när jag kommer upp.

    Värt at nämna är ju att jag lämnade in bilen här för lite mer än ett år sedan nu och det var då bränslepumpen, vevaxelgivare och tändkasett gick sönder samtidigt. (De bytte alla tre och gav mig en räkning på 10 000 kronor). Konstigt, eftersom att allt fungerade fint innan jag lämnade in den. Enligt dem så gick bränslepumpen sönder och när de hade bytt den så gick vevaxelgivare sönder och sen när bilen provkördes gick tändkasetten sönder.

    I alla fall, fortsättning följer. Tror ni det är "safe" att fortsätta köra med den svarta fram tills dess eller är det katastrof?

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Köp en röd kassett på någon skrot och montera den.
    Åk till vilken Mekonomen som helst med den svarta kassetten och kvittot och kräv pengarna tillbaks.
    Dom har 3(?) års garanti på kassetten kanske men inte på övriga delar som kan gå sönder.

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej!

    Klargörandet gäller fortfarande!
    Det gavs ut ett Service Meddelande ett flertal gånger som upprepade detta för auktoriserade verkstäder, men det var ju "några år sedan".

    Angående Bosch dyra pluggar, rättade till en bil härom dagen som hade nya fina sådana eländen.
    Hade inga nya "riktiga stift" hemma, men hittade bättre beg, vilka monterades och ordningen var återställd!

    1 användare gillar detta inlägg


    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Klargörande om RÖDA o SVARTA DI-kassetter
    Av DrBoost i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2021-04-09, 17:33
  2. Skillnad mellan olika röda DI-kassetter?
    Av beepbeep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 23:07
  3. En rad frågor om Röda boxar!
    Av SS9000K i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-07-19, 00:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •