Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Svampig koppling 9-5 Aero -02

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Svampig koppling 9-5 Aero -02

    Hejsan har ett problem med min koppling då den blir svampig när den stått ett tag och när man kör typ motorväg så efter en bit måste man pumpa på den för att den ska koppla ur. Har prexis bytt huvudkopplinscylinder på den och den blev lite bättre men den blir fortfarande svampig efter en stund och måste pumpas upp tryck i den. Har hör att det kan vara slavcylinder men vissa säger att då borde den läcka olja från lådan och det gör den inte. Någon som kanske vet vad jag ska göra? Med vänlig hälsning, Stefan

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Hade exakt samma fel på min gamla 9-5 aero från 2000. Urtrampningslagret var helt slut och gick i två delar när kopplingen demonterades, man hörde även ett tickande ljud då kopplingspedalen var uppe på tomgång.

    Du kan läsa min gamla tråd här:

    http://forum.saabturboclub.com/showt...-9-5-Aero-2000

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Välkommen till STCS Stefan_r

    Har du luftat kopplingen ordentligt?
    Det är lätt att göra fel eftersom vätskebehållaren delas av broms och koppling och att man släpper ur för mycket ur slaven så man får in luft.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Dumli Visa inlägg
    Hade exakt samma fel på min gamla 9-5 aero från 2000. Urtrampningslagret var helt slut och gick i två delar när kopplingen demonterades, man hörde även ett tickande ljud då kopplingspedalen var uppe på tomgång.

    Du kan läsa min gamla tråd här:

    http://forum.saabturboclub.com/showt...-9-5-Aero-2000
    Tackar ska kollas upp

    - - - Uppdaterad - - -

    Tackar

    Ja jag har luftat med luftman så det tror jag. Jag tänkte om jag skulle prova lufta igen så får väl prova det. Något knep för att lufta bäst? Imed att den blev bättre när jag byta huvudkopplinscylindern så måste något blivit rätt :S

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej!

    Det kan vara lite knixit, eller rent för jävligt omöjligt, att få ur luften om man använder en "luftman".
    Jag brukar vacuumsuga reservoaren i några minuter, då kommer luft att rör sig uppåt o saker o ting löser sig.
    Alternativt får man lufta på det traditionella viset oxo om ovanstående mot förmodan inte hjälper.

    3 användare gillar detta inlägg


    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308
    Jag har liknande problem med min koppling med enda skillnaden att slaven byttes i april på verkstad (även tryckplatta+lamell). Ca 1 månad senare så tappade jag allt tryck i kopplingen, då var det dags att byta huvudcylinder, den kunde jag dock byta själv så beställde en ny ifrån verkstan, den jag fick var av märket FTE som skall motsvara original (?). Hur som helst så fungerade kopplingen felfritt i 2 veckor tills pedalen inte har något tryck halvvägs ner, man känner först att kopplingen kopplar ur när man kommit förbi halvvägs och ibland är t.om dragläget 1cm upp ifrån golvet så köra i rusningstrafik var en svettig upplevelse. Efter att man toktrampat flera gånger så kan den bli normal igen.

    Det jag funderar på är om huvudcylindern som jag köpte av verkstan är dålig trots att den är helt ny? Försvinner ingen vätska så tror inte slaven gett upp, slavcylindern var dessutom ifrån orio så den litar jag på.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2003 2,3T

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    @daekol FTE är original, prova att lufta systemet igen om du inte gjort det, det är billigaste åtgärden.

    Och som doktorn ordinerar (gäller er båda) så är vakuumsugning bästa vägen att gå och det förstår man om man tittar på systemet och begrundar var luftfickor kan bildas.
    Jag använder också en modifierad modell av Luftman men har en förkärlek till att använda vakuum från mitt tidigare liv som involverade flygande kylsystem på en Saab av mer högtflygande typ.

    Att för kreti och pleti få vakuum hemma i garaget går att lösa om man t.ex. har en kompressor alt. lånar en kompressor från et kasserat kyl/frys (som behöriga tagit hand om köldmediumet från först)
    men det finns påpå nätet från t.ex. e-bukten. Allt är en prisfråga och hur bra kapacitet man behöver.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308
    Hmm, lämnade tillbaka bilen på verkstan efter att jag luftat på vanligt sätt dvs trampa på pedalen, för efter 1,5-2 veckor blev kopplingen skum igen precis som att det är luft som flyttar på sig. Verkstan använder en maskin som trycksätter behållaren samtidigt som den pumpar in ny vätska. Men även denna gången verkar dom inte fått ur luft eftersom att problemet kommer och går. Hur som helst, jag har denna bromsluftaren: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...re-2000031634/

    Men den kanske inte har önskad effekt för om jag förstår er rätt så skall man suga direkt ifrån bromsvätskebehållaren?

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2003 2,3T

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Reservoaren? Vad är det och var sitter den?

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308
    Reservoaren = Bromsvätskebehållaren.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-07-07 klockan 19:44. Anledning: §1 Var trevlig
    Saab 9-5 2003 2,3T

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    Reservoaren = Bromsvätskebehållaren.

    Det är nästan sant i detta fall när det gäller kopplingen.
    Bromsvätskebehållaren består av 2st kammare eller reservoarer om an så vill, den för kopplingen fylls först när det rinner över från den första som man fyller genom locket.
    När man luftar kopplingen är det endast nivån i den inre (som är svår att se) som sjunker och den rymmer väldigt lite och det är just därför detta problem kan uppstå om man inte är medveten om det.
    Så tappar ur väldigt lite åt gången och toppfyll och repetera. I besvärliga fall då vacuumpump inte finns att tillgå kan avlufta baklänges genom att trycka in bromsvätska från slaven åt andra hållet.
    Tänk på att bromsvätska angriper lacken så ni inte spiller och förstör lacken och därmed bilens rostskydd.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Ska testas tack för svar

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308
    Herman har du något tips på hur man enklast trycker in bromsvätska in i nippeln så man luftar baklänges?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  14. #14
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Prova även att: tryck ned kopplingspedalen och när den är i botten så öppna luftningsnippel. Stäng nippel innan du släpper upp pedalen igen.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308
    Fick precis en tanke. I mitt fall, kan det vara så att verkstan inte luftade slaven när lådan var demonterad ifrån bilen? För slaven skall ju tryckas in hela vägen och sen skall en slang träs på nippeln och sen hälla bromsvätska i slangen som applicera lite lågt tryck i slangen så bromsvätskan åker in i slaven. Har hört att om man inte gör detta så är det väldigt svårt att få ur all luft, kan det vara där skon klämmer i mitt fall kanske? För efter luftning oavsett metod så fungerar det i 2-3 veckor.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308
    Gjorde en luftning med luftman nu och nu är pedalen "normal" igen. Får vi se om den blir dålig efter 2-3 veckor som den gjort innan när verkstan luftat. xD
    Saab 9-5 2003 2,3T

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308
    Glömt att skriva men kopplingen blev piss igen samma kväll/natt. Så nu skiter jag i den jävla bilen. Fungerar att växla om man dubbeltrampar.
    Saab 9-5 2003 2,3T

Liknande ämnen

  1. Byta från 228-koppling till Aero-koppling. B235E Vad göra med svänghjulet?
    Av daspunner i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-01-20, 15:46
  2. Svampig broms
    Av noniz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-09-22, 19:10
  3. Svampig och stötig 9-5 a
    Av Silverpilen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-02-13, 00:05
  4. svampig bakvagn
    Av svarvare i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-17, 12:16
  5. Svampig koppling efter bytet
    Av Bex87 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 00:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •