Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Ojämn tomgång, NG9-3 2003:a

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Solna / Sthlm
    Inlägg
    11

    Ojämn tomgång, NG9-3 2003:a

    Hejsan
    Köpte en NG 9-3 2.0t 2003:a för ett halvår sedan som nu den senaste tiden fått problem med tomgången.
    När bilen är varm så varvar den ca. 900 rpm för att efter ca. 10-30 sekunder alltid droppa ner till ca. 700 rpm. Detta gör att bilen lite lätt skakar samt känns ”svårare” att få iväg utan kärringstopp.
    Jag har även problem med att när man kör på 1:ans växel vid ca 1500+-200 rpm så går bilen ryckigt, oavsett varm eller kall motor.

    Följande har testats utan resultat:
    - Servat bilen, bytt luftfilter, tändstift och olja/filter
    - Kollat med OBD2 men får inga felkoder
    - Testat med startgas efter vakuumläcka men inte hittat något

    Min tanke är att jag har problem med igensotat gasspjäll, problemet är bara att strax innan jag köpte bilen så renoverades/byttes spjället för 2800:-. Jag har även inte hittat någon butik i Sverige som säljer packningen till gasspjället, saab nr: 90537718.
    Är det något jag missat eller är det mest sannolikt strul med gasspjället?
    Senast redigerat av Weazel den 2017-03-29 klockan 09:28.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Solna / Sthlm
    Inlägg
    11
    Beställd, tack så mycket! Har kollat på maptunparts förut men inte hittat något där annat än ett komplett gasspjäll utan packning

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Hos Maptun kan man skriva Saab artikelnummer direkt i sökrutan. Artikelnummer hittar man enklast med EPC och med artikelnummer söker man enkelt med google eller maptun m m.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av Weazel Visa inlägg
    Beställd, tack så mycket! Har kollat på maptunparts förut men inte hittat något där annat än ett komplett gasspjäll utan packning
    Löste det sig?
    9-3 SS 1,8t -04

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Solna / Sthlm
    Inlägg
    11
    Jag tror att det löst nu men det har tagit en lång tid att hitta felen.

    Det första jag gjorde vara att jag gjorde rent spjällhuset och bytte packning. Spjällhuset var inte mycket skitigt.

    I samband med detta så märkte jag att slangen bredvid oljestickan delvis var av. Detta är tydligen ett vanligt fel på 9-3 SS. Anledningen till att bilen var svår att få iväg var den trasiga slangen.
    När det var åtgärdat så fortsatte tomgången att droppa ner till ca 700 RPM men bilen skakade inte som innan.
    Vad jag läst till mig på engelska forum så skall den droppa i RPM, det är någon tidig variant av start/stop som skall minska bränsleförbrukningen.

    Har efter detta fortsatt söka vakuumläckor utan resultat då bilen fortfarande ryckt vid gassläpp.
    Nu i helgen tror jag att jag löste problemet, jag drog säkring F2 och resettade ECU:n. Fram tills idag har bilen gått helt perfekt med betydligt mer gasvilja och inga ryck vid gassläpp.

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Ojämn tomgång, NG9-3 2003:a

    Menade du att tomgången svajade eller var den bara låg? Min -06 1.8t svajar mellan 550-900 varv (med en period på säg 3 sekunder) ibland, mkt mindre med AC avstängt. Har misstänkt den där slangen med 90 graders anslutning vid oljestickan men inte sett nåt hål. Finns ju ett känt fel som är nämnt i WIS angående nippeln där men har inte hittat att det är otätt.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerat av masthugg den 2017-03-29 klockan 13:33.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Solna / Sthlm
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Menade du att tomgången svajade eller var den bara låg? Min -06 1.8t svajar mellan 550-900 varv (med en period på säg 3 sekunder) ibland, mkt mindre med AC avstängt. Har misstänkt den där slangen med 90 graders anslutning vid oljestickan men inte sett nåt hål. Finns ju ett känt fel som är nämnt i WIS angående nippeln där men har inte hittat att det är otätt.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Tomgången är stabil.
    Vid kall bil så ligger den runt 1000 RPM.
    När bilen blivit varm så ligger den på 900 RPM för att efter ca. 10-30 sek. gå ner till 700 RPM, där ligger den sedan stabilt.
    Har testat stänga av AC:n samt fixa 90-gradersslangen, detta påverkade inte min tomgång.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Ok. Att tomgångsvarvtalet är högre i början, särskilt på en kall bil, är nog som du säger helt avsiktligt. Har varit så på många, kanske alla nyare bilar jag kollat.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Helt rätt att det är avsiktligt högre med kall motor.

    Ett exempel på hur tomgångsvarvtalet följer kylvattentemp i en og9-3 B205R:
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Weazel Visa inlägg
    efter detta fortsatt söka vakuumläckor utan resultat då bilen fortfarande ryckt vid gassläpp.
    Nu i helgen tror jag att jag löste problemet, jag drog säkring F2 och resettade ECU:n. Fram tills idag har bilen gått helt perfekt med betydligt mer gasvilja och inga ryck vid gassläpp.
    Intressant, min 9-3 2.0t 2004 rycker också lite då man släpper gasen, även när man börjar gasa igen. Det har den gjort sedan jag köpte den i somras och det har varken blivit bättre eller sämre. Har inte heller hittat någon uppenbar orsak till varför. Den går hur fint som helst annars. Får testa att dra säkringen och se om det gör någon skillnad.

    Att tomgången ligger på 900 varv för att sedan gå ner till 700 varv med varm motor är normalt på dessa motorer. Den går dock bara ner till 700 varv om motorn är "lågt belastad" under tomgång. Börjar man vrida på ratten eller sätta bilen i rullning i en nerförsbacke (växel i friläge) hoppar den upp till 900 varv igen.

Liknande ämnen

  1. OjÄmn tomgång 9-5 2,0
    Av 9kltt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 19:09
  2. Ojämn tomgång
    Av stalin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-19, 15:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •