Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 68

Ämne: Saab 9-5 Aero 2006 tappar ork

  1. #1

    Saab 9-5 Aero 2006 tappar ork

    Hej! Har en 06as 9-5 Aero steg 1 som ibland tappar all ork.
    Laddar ca 1.2-1.3 när den går som den ska men ibland droppar laddet till 0.1 och bilen är helt orkeslös.

    Har bytt alla vakuumslangar, alla backventiler (och dom sitter rätt vända), ryckt slangen på MV och kollar om turbon laddar.
    Bilen är nyservad så stift (NGK) och luftfilter osv är nytt.

    Laddet dippar helt oberoende av insugstemp och dyl.

    Inga felkoder.

    Tips? Dumpventil? MV? Kan man testa dessa på något sätt?
    Senast redigerat av Saablar91 den 2016-07-03 klockan 16:47.

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Välkommen hit!
    Vad är det för trim?
    Har du kvar originalprogrammet så du kan pröva att rulla tillbaka det?
    /Johan

  3. #3
    Tack så mycket!

    Det är Speedparts/BSR Steg 1, jag tror jag fick med originalboxen också.

    Tänkte du att jag skulle byta tillbaka till gamla boxen och sen byta igen?

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Det beror lite på hur det är gjort. Är det bara en bytesbox som är ingift igen efter bytet, så måste boxen giftas in varje gång man byter. Alternativet är att boxen är klonad och har samma identitet som originalboxen. Och då är det bara att byta. Det finns ingen PPC (trimdosa att ladda trim med) till den?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Nä ingen PPC. Surrade med förra ägaren nu och han sa att han skrev in numren från originalboxen och fick trimboxen och bytte bara. Så antar den är "klonad" då?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421
    Sök på jordpunkter så hittar du info om ett enkelt fel som ger liknande symptom.
    Jordning vid termostathuset och vid innerskärmen kan behöva rengöras.

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av Saablar91 Visa inlägg
    Så antar den är "klonad" då?
    Yes. Då är det bara att byta boxar om all hårdvara stämmer. Vilket den ska göra eftersom det bara är ett steg 1. Då brukar inget ändras förutom programmet.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Ja just! Jordpunkterna har jag läst om någon gång, ska ta och kolla upp dom först och annars byta boxen

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421
    Den vid termostathuset har jag varit med om flera gånger att den orsakat problem,efter rengöring och lämplig "smörja"så har det funkat igen,billigt och bra.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    vad får du för ladd om du trycker lätt på bromspedalen samtidigt?
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  11. #11
    Har nu rengjort och slipat jordpunkterna och kabelskorna. Hittade även en liten bit vakuumslang som jag verkar ha missat och den var riktigt kass!

    Nu verkar den inte dippa i ladd på samma sätt längre, har iofs bara provat litegranna men då verkade den då funka!

    Däremot tycker jag fortfarande att den känns lite slö. Har åkt andra 9-5 Aero fast äldre 250 hästaren, och den gick bra mycket bättre. Nu känns den likvärdig med min 9000 2.3T 200hk ungefär.

    Ska testa att byta tillbaka till org. box nu och se hur den känns då.

    Bartender76: Jag vet inte, skall undersöka! Valfri växel?

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Ja, valfri växel.
    När man trycker på bromsen går den ner till "noll"
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Eftersom du 0,1bar i ladd ibland, så skulle jag mer tro på trasig katalystor, ljuddämpare eller i värsta fall lagerslut turbo. 0,1bar i ladd ska bilen aldrig gå ner till änns med bromsen nedtryckt då regleringen är 200Nm vid broms, vilket är ungefär grundladdtryck +- lite beroende på väderlek osv.

  14. #14
    Med bromsen nedtryckt får jag 0.4 i ladd, testade detta flertaled gånger och det blev alltid 0.4.

    Men laddet verkar som sagt inte droppa längre iallafall, har kört den rätt mycket nu och det har då inte hänt än.

    Men dock kvarstår att den känns långsam tycker jag.
    Kolla tex BSRs siffror:

    100-150:
    Original: 7.4 sek
    BSR: 6.3 sek
    Min: ca 8.5-9 sek

    Har inte provat att skifta box än men jag ska göra det nu.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    Vad bilen går ner till vid broms beror väl på hur hans programvara är skriven? Min går ner till c:a 0 i ladd, eller borde jag vara orolig då menar du?

    vilken vakuumslang hittade du som var dålig? den till BTR?
    "ryckt slangen på MV och kollar om turbon laddar" <-- och vad gav detta för resultat?
    kan som föreslagits mycket väl vara löst innandöme i katalysatorn som flyttar sig "fel" ibland, kollas genom att lossa på downpipen från turbon och köra.
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    På de modeller som har 2st katalysatorer händer det att den första havererar och trillar ner och täpper till den andra och det märks om kat/avgas är täppt om DP lossas lite så att den inte kvävs utan att avgaserna kan smita ut ändå (bara som test och det kan mycket väl sätta CE).
    Annat som gör att det tappar "ork" vid ökat laddtryck kan vara trött AV som läcker eller andra läckage.
    Är slang till BTR murken och läcker kan ju bränsletrycket bli fel och går den för magert kan det resultera i dyra följdfel om det ignoreras.
    Slang och backventiler är billigt så det kan man alltid kolla först.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #17
    Nej slangen jag glömt var den som går ovanför BTR på insuget till den lilla mv på torpeden.
    Så nu är alla vakuumslangar nya samt alla backventiler, varav några utbytt mot alu från maptun.

    Kanske får testa det med att lossa DP då, vore ju nästan fint om det var felet för då har jag ju en anledning att köpa 3"

    Men borde inte det märkas på något annat sätt?

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Förebyggande åtgärder :-)


    Håller nog inte med på antagandet att något skulle vara fel vid 0,1bar

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312 Visa inlägg
    Eftersom du 0,1bar i ladd ibland, så skulle jag mer tro på trasig katalystor, ljuddämpare eller i värsta fall lagerslut turbo. 0,1bar i ladd ska bilen aldrig gå ner till änns med bromsen nedtryckt då regleringen är 200Nm vid broms, vilket är ungefär grundladdtryck +- lite beroende på väderlek osv.
    Kikade också idag och Mlow backar omedelbart till 200 och Pdif sjunker till ca 100 (visaren precis mellan vit/orange)
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-07-06 klockan 17:28.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Hej igen, har varit rätt seg på att svara men har haft mycket annat som kommit emellan.

    Idag var jag till en nordic återförsäljare vi har i stan och han kopplade upp bilen mot tech 2 och hjälpte mig felsöka.
    Först och främst konstaterade vi att bilen spikar hårt, och därför bryter och går ner i ladd.

    Sen också att luftmassan den suger i sig är PÅ TOK för hög.

    Han rekommenderade också mig att byta tillbaka till originalboxen och jag gjorde just detta nyss.

    Och den går ju helt klart bättre, men vettefan om det känns helt rätt nu heller... Saknar den där lilla turbokicken som jag tycker mig ha upplevt på andra 9-5or jag åkt.

    Men 100-150 tiden ligger på ca 7-7.5 sek nu så den verkar ju stämma relativt bra vad dom ska göra original, och klart bättre än dom ca 9 sek den gjorde det på med speedparts boxen.

    Ska väl åka ut till honom en annan dag och kolla lite mer på olika värden med Tech 2 och se.

    Har skickat ett argt mail till speedparts också och frågat vad det är för skit dom säljer!

    Blir nog ett Nordic steg 1 nu istället.

  20. #20
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Arga mail kommer inte att ta dig någon vart, se det som lärpengar att ha fel program i bilen! Surt sa räven.

    Hur går bilen med originalboxen m.a.p luftmassa och spikningar?
    Det kan ju vara en kombo av problem och inte bara BSR trimmet, trimma inte bilen förrän alla problem är utredda.
    Fast det har säkert Nordic ÅF koll på.
    Var är "stan"?

    2 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2015-09-14, 12:11
  2. Saab 9-5 Aero -00 tappar effekt o smäller vid kraftig gas
    Av TheMuffinMan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-04-22, 23:36
  3. Tappar effekt på min SAAB 9-3 Aero 2.0T -05
    Av SaabiSpanien i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 19:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •