Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 68

Ämne: Saab 9-5 Aero 2006 tappar ork

  1. #21
    Nåja det var inte så argt, men känns orimligt att få sälja en sådan mjukvara.

    Dock var det ju inte jag som köpte boxen utan den var redan "steg 1" trimmad vid inköp.

    Har inte mätt MAP eller lufmassa (MAF va?) än, vet inte hur mycket man kan dr via vanlig OBD med torque appen i telefon. Men inga spikningar iallafall.

    Iallafall så är ju 100-150 tiden som den ska vara för en 260hk org Aero, det enda som är är att jag saknar den där riktiga turbo känslan, hästsparken!
    Men den verkar ju gå som den ska. Kanske minns fel i hur 9-5orna kändes.

    Jo han får ju kolla så allt ser bra ut innan det åker i någon ny programvara.

    Örnsköldsvik bor jag!

  2. #22
    Nä den går f*nimig fortfarande dåligt! Åkte och provkörde en 230hk 9-5 aero idag och den gick mycket bättre

    Jäkla skitbil, börjar bli less nu.

    Surrade lite med speedparts och dom sa att om jag får in olja i förbränningsrummet så sänks ju oktanantalet och bilen spikar.
    Nu spikar den ju inte längre men tog för säkerhets skull lös några tryckslangar och kollade efter olja men det var marginellt.
    Samt gjorde kompressionsprov som låg på ca 13kg på varje cylinder.

    Så vad gör jag nu? Är väl dags att kolla downpipen där, men tycker ändå det känns märkligt.


    Kan det inte vara TK? På min förra 2.0T Biopower var tändkasetten fel. Tänkte inte på att den gick dåligt alls men fick motorlampa tillslut och felkod på TK, så bytte den och jäklar vilken skillnad!

    Då hade bilen gått dåligt ungefär ett år utan motorlampa.

    Alla andra tips mottages, vill gärna få den här bilen att funka som den ska.

  3. #23
    Nu har jag provat att byta LMM, tändkasett samt lossat downpipe utan något resultat.

    Tänkte prova att byta bränslefiltret, men sen är jag körd på ideer

  4. #24
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Vet du inte när filtret senast byttes så skall det ju ändå göras och det är relativt billigt på din då det är in-line modellen.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #25
    Jo det var väldigt billigt, men har läst att man måste ha någon typ av specialverktyg?

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    62
    Auto eller Man?

  7. #27
    Manuell

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    62
    Hade ett liknande problem med min bil, gick kanonbra men saknade det där sista.
    Mitt problem löste sig när jag av en slump bytte vakuumslang/rör till bromsservot.

    Ta loss ditt och blås i det, luften ska kunna flöda fritt från tryckrör till insug. (Luften blåser förbi gasspjället)

    Med fritt menar jag att när jag blåste i min nya slang fanns inget motstånd alls som att andas utan att blåsa igenom en slang.
    Blev som en helt ny bil efter det.

    /Jerry

  9. #29
    Tack för tipset Brajj, ska testa det ikväll!

    Var ner på Saab nu och frågade efter specialverktyget till filtret, men deras saab gubbe började jobba först på måndag så det får vänta...

  10. #30
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Det säljs inte längre på Saab så enklast är att lämna in den för byte, ebay m.fl ställen finns det på annars. Googla på inline fuel filter replacement, I tuben finns många guider
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #31
    Slangen till bromsservot gick att blåsa fritt i iallafall.

    Känns ju riktigt piss att lämna in bilen för att byta bränslefilter, men kanske får göra det....

    Att ingen kommit på nån special lösning för detta än?

  12. #32
    Väcker denna tråden igen då jag fortfarande inte löst problemet. Har nu även bytt turbo, intercooler och hela avgassystemet utan resultat.

    Har tidigare bytt gjort :
    Alla vakuumslangar, alla vevhusslangar, bytt alla backventiler till alu, bytt båda magnetventilerna, bytt luftmassemätare, bytt tändkassett, bytt bränslefilter, rengjort och slipat samtliga jordpunkter, kollat slangen till bromsservot, gjort kompressionsprov med utmärkta resultat och säkert något mer jag glömt.

    Börjar bli gråhårig av denna bil.

  13. #33
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Programmet är?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #34
    Speedparts steg 1, men beter sig likadant med original programvara.

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Hur tät är den mellan kobra och turbo. Liknande fenomen händer gärna när den suger tjuvluft där. Då brukar förvisso inte mair sticka iväg som tidigare beskrivet.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  16. #36
    Har den inte varit tät tidigare så är den iallafall det nu efter turbobytet men fortfarande samma dynga :/

  17. #37
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 500
    Medlem#
    6973
    Mäta bränsletryck kanske? Hur långt har bilen gått?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #38
    Hmm ja kanske man skulle ha fått göra det. Undra om jag känner någon som har utrustning.

    Den har gått ca 27000, och jag har kört ca 3500 av dom milen. Fullservad på Saab tills jag köpte den, sköter det själv numera.

  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844
    Citat Ursprungligen postat av Saablar91 Visa inlägg
    Väcker denna tråden igen då jag fortfarande inte löst problemet. Har nu även bytt turbo, intercooler och hela avgassystemet utan resultat.

    Har tidigare bytt gjort :
    Alla vakuumslangar, alla vevhusslangar, bytt alla backventiler till alu, bytt båda magnetventilerna, bytt luftmassemätare, bytt tändkassett, bytt bränslefilter, rengjort och slipat samtliga jordpunkter, kollat slangen till bromsservot, gjort kompressionsprov med utmärkta resultat och säkert något mer jag glömt.

    Börjar bli gråhårig av denna bil.
    Bytte du tryckslangarna också när du va och bytte turbo och intercooler?
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  20. #40
    Nej men jag kontrollerade dom noga, trycktestade dom även lite primitivt.

Liknande ämnen

  1. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2015-09-14, 12:11
  2. Saab 9-5 Aero -00 tappar effekt o smäller vid kraftig gas
    Av TheMuffinMan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-04-22, 23:36
  3. Tappar effekt på min SAAB 9-3 Aero 2.0T -05
    Av SaabiSpanien i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 19:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •