Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Electrolux ErgoRapido ZB3214G

  1. #1
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941

    Electrolux ErgoRapido ZB3214G

    Hej!

    Har länge funderat på att införskaffa en sladdlös handdammsugare som komplement till den vanliga slangmaskinen. Vi hade en (fabrikat okänt) i föräldrahemmet när jag var liten & minns att det var smidigt för att slippa släpa fram den stora snabelbesten i alla lägen.

    Electrolux har sin ErgoRapido serie som verkar vara poppis. Har funderat på en 2-i-1 ZB3214G http://www.electrolux.se/homecare/va...eaner/zb3214g/ men vet inte om det är shit eller pomfritt.

    Vad finns det för andra vettiga alternativ utöver denna?

    Erfarenheter, tips & idéer mottages tacksamt.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 119
    Sugeffekten är 17,5W, 'nuff said.
    Jag tycker det är synnerligen irriterande att behöva bli personlig med varenda dammkorn som skall upp i apparaten. Sladdlösa dammsugare: nej tack.

  3. #3
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 121
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    ... men vet inte om det är shit eller pomfritt...
    Du menar väl shit eller dammfritt..... hehe

    För typ 10 år sen hade vi en Ergorapido-variant. En tidig modell.
    Den gjorde sitt jobb bra och var snabb och smidig. Tyvärr så blev det något glapp eller om det var batterirelaterat så den åkte på tippen. Sen har det inte blivit att vi har köpt en ny.
    Men om jag skulle vara spekulant idag så skulle jag kolla upp en sådan igen (ja en ny modell av Ergorapidon alltså)

    Edit: Bollman hann svara före så jag måste tillägga; den ersätter inte din gamla sladdbara sugare. Men vår var ett bra komplement när man spilller bara lite strösocker och havregryn på golvet. Lär inte samlas många kvalster i den. Kattens hårbollar åker också med.
    Senast redigerat av Procedomani den 2016-07-02 klockan 20:59.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  4. #4
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Hade en sån förut av tidigare modell. Tillsammans med en sambo som har långt hår eller varför inte en långhårig hund så är det inte någon höjdare. Fastnar i valsen och är allt annat än kul att rensa. Den pensionerades fort.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 270
    Medlem#
    6069
    Skulle tro att den suger ...
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Det gå ju såklart inte att jämföra med en nätdriven. Min Electrolux OXY3 har 1800w motoreffekt. Sugeffekt kommer jag inte ihåg, men såklart mer är 17,5w. Så man får såklart göra skillnad på användningsområde.

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Har inga husdjur & de nya modellerna har tydligen något som kallas BrushRollClean. Sen om BRC gör någon skillnad eller ej är ju frågan.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Vi har den enklare modellen, som nog är om inte tio så med råge 5 år gammal... Batterierna tappade sugen efter några år, men de ska gå att byta med billiga batterier från ebay. När rullen blir full av hår (som tidigare sagts) så blir den trött. Men det är en bra uppfinning... Jag var "sugen" på en robotdammsugare, men de klarar tydligen inte 2 plan - då måste man köpa 2st. Och mieles variant ska enl dem själva ha en förväntad livslängd på ett par år. Så jag lever vidare med vår batteridrivna och en vanlig electrolux (tror den heter ultra silence eller liknande) som väl är nåt år gammal - den är helt otroligt tyst, jag trodde det inte själv förrns jag började använda den. Man kan dammsuga när barnen sover (eller tittar på tv eller vad man nu vill jämföra med). Nothing sucks like electrolux... På dammsugare verkar de fortfarande vara bland de bästa...

    Håller tummarna för att det kommer en tyst, robust robot som klarar trösklar och 2 plan... tills dess electrusuckar jag vidare...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Köpte mig i tisdags en ErgoRapido ZB3213 , på vinst & förlust. Ska vara samma som den tidigare tilltänkta ZB3214 , men Silvergrå/Orange i.s.f Svart/Grön.

    Jag får säga att första intrycken är positiva. Hyfsat robust & kvalitativ känsla. Suger bättre än förväntat. Väsnas endel, men inte mer än förväntat då det är en liten maskin. ca 20min driftstid på max sugeffekt (har bara laddat den en gång, så det kanske ökar efter några laddcykler.). Så för en snabb "mitt i veckan" dammsugning av golven duger den bra som komplement till den vanlig dammsugaren. Ledbar i olika riktningar så framfarten är smidig. Står själv utan stöd. De fyra lysdioderna i fronten är faktiskt till nytta & inte bara ploj.

    Så som första intryck får jag säga att jag känner mig tillfreds. Får återkomma om ett tag när jag använt den mer.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    493
    Medlem#
    12744
    har en tidigare modell de är väl ca lite över ett år å tja den funkar fortfarande men batteri tiden e kass på den går väl max 10 min på en laddning borsten blir snabt kitig fastnar en del i den men ja den funkar använder denmest för sporadiska dammsugningar i bilen då skaft och alt går klicka bort
    men skulle jag köpa en ny idag NEJ..
    9-5 2.0t 08 biopower

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Såhär 4år senare så fungerar faktiskt ZB3213 ErgoRapido maskinen fortfarande och har varit till god nytta genom åren, som komplement till den vanliga dammsugaren. Köpte 2st, en till mitt hushåll & en till mitt föräldrahem. Båda fungerar.

Liknande ämnen

  1. Elscheman för diskmaskiner någon? (Electrolux)
    Av Andreas Plars i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-04, 18:40

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •