bilen har gått ca 10mil bara sen renoveringen,, den blårycker vid start som vanligt, saab bytte bara kedjan samt oljeröret.
vad kan återstå som ev behöver bytas eller måste bilen rulla lite mer å "rensa lite"
(Bilen har rullat 8000mil)
MVH
bilen har gått ca 10mil bara sen renoveringen,, den blårycker vid start som vanligt, saab bytte bara kedjan samt oljeröret.
vad kan återstå som ev behöver bytas eller måste bilen rulla lite mer å "rensa lite"
(Bilen har rullat 8000mil)
MVH
9-5 kombi -01
Turbon.....
Hej jag hade samma problem och det var packningarna i turbon som gått.Saab tog det på garantin och bytte turbo och sedan är bilen helt ok.
Hur goda förhoppningar vi än har på vår "gud" SAAB, så lär de aldrig fixa problemet. En felkonstruktion på motorn, som man inte kan fixa till i efterhand. Äckligt dåligt av saab, som haft samma problem sedan -92 . Hur ånga block/topp packningar har ni hört att folk måste byta?
OnT: Jag skulle tro att du får leva med problemet. Se till att du kollar oljan minst var 100 ade mil. Visst kan det vara nåt fel med turbon, fel kan ju alltid inträffa.......
Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!
tack ! Ska prata med saab ang turbon på måndag, du menar alltså att toppen skulle vara trasig?? vad i toppen kan göra att den blårycker vid start??Ursprungligen postat av Lamer
Är lagerna slut i turbon när jag har detta problem??
9-5 kombi -01
toppen va snakar ni om nu .. har nog aldriv varit md om att en saab top har osakat oljerök .. saab inte ford .. nejd e e nog emd största sanolikhet turbon .. saabs ide om pärmanetsmörjning av turbo funkar nog inte så bra
jag har både dyselexi och saab
livet börjar vid 4000 varv
Ursprungligen postat av plåtniklas
Nej, toppen tror jag inte är kass, då brukar det ibland orsaka vitrök. Troligtvis är det vanliga "oilsludge" problem som ger blårök. Det brukar ge sig om du kör en längre sträcka, samt ser till att du fyller på olja till max nivån på stickan.
Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!
Vill bara påminna om att det kan ta ett tag att bli av med blåröken som uppstår vid kallstart. Problemet ligger i att det samlas upp olja i luftsystemet (IC, tryckrör och så). Det är tydligen många Saab-verkstäder som inte gör rent dessa, vilket gör att det kan ta bra länga innan man ha rensat ut det "manuellt"...
Om den blåryker när du gasar på (oavsett varm eller kall) låter det dock som turbon...
SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
"Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."
Kan även vara stopp i vevhusventilations kanalerna i ventilkåpan men det låter som turbo...
Äger/Kör: Saab 9-5 2.3T
http://www.garaget.org/?car=109487
Oktan98> Kanalerna ska rengöras vid en oilsludge rep. som han gjort...
Johan!!
Givetvis är jag medveten om det...Ursprungligen postat av turbo200
Äger/Kör: Saab 9-5 2.3T
http://www.garaget.org/?car=109487
Är inte helt på det klara med vad du menar med "renovering". Enda sättet att få ordning på oli-sludge är att byta kolvar och kolvringar, har dom gjort det? Om inte har dom bara fixat felet tillfälligt och denna gång gjort ett väldigt dåligt jobb med rengöring.Ursprungligen postat av plåtniklas
Jeg hadde også blårøk ved start efter at bilen hade varit inne hos SAAB og byttet diverse VV-slanger. Tok derfor av ventilkåpan og sjekket de 2 J-formade røren og de visade seg vara tetta. Efter å ha stukkit de opp med piperenser doppat i parafin, forsvann også blårøken.
Magnus
00 9-5 220Hk
Vadå lamer, har Saanb haft samma problem sen -92. Antingen vet du inte ett dyft om Saabs motor historia eller så vill du bara hitta nått att skälla på.
Saab 2.3t/Aero samma 90-93
Saab 2.0T Samma 86-93 gäller även I med undantag innehåll motor (Kolvar, stakar)
Har dessa någonsin haft några motorproblem, nix, bara det att toppen skulle efterdras vilket slarvades hej vilt med. 2.3an har dessutom flera visat att den håller upp emot 500hk med orignal innehåll.
Saab 2.0T/2.0t/2.0i/2.3Aero(R)/2.3T/2.3t/2.3i 94-98 I stora hela samma motor, och jag har aldrig varit med om problem dessa heller, bara det att det ingår i servicen att toppen ska efterdras.
Däremot 9-5 98-03 och 9-3 99B-03 har dessa otroligt smart ditsatta lågfriktionskolvarna som är boven till allt ihop MEN, det är inte bara Saab med turbo på lågfriktionsmotor som har VV problem, det finns ett annat svenskt bilmärke, men dom har aldrig gått ut med det i pressen.
Så jag tycker nog snarare att man ska ge en eloge till Saab som erkänner när det finns problem, och står för kostnaderna när det gäller eventuella motorras, kedjeras eller turboras och dessutom förlänger motorgarantin till 8år
Saab erkände väl inte förens massmedia började skriva om det?Ursprungligen postat av gazer3312