Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: blårök fast bilen är repad för oilsludge

  1. #1

    blårök fast bilen är repad för oilsludge

    bilen har gått ca 10mil bara sen renoveringen,, den blårycker vid start som vanligt, saab bytte bara kedjan samt oljeröret.
    vad kan återstå som ev behöver bytas eller måste bilen rulla lite mer å "rensa lite"

    (Bilen har rullat 8000mil)
    MVH
    9-5 kombi -01

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    1 368
    Medlem#
    1774
    Turbon.....
    Ng900 2,3T 541hk
    Ng900 2,3T 501hk Budget
    9-3 Cab 2,0T Aut 2011
    Tiguan TSI190 DSG R-line

  3. #3
    Hej jag hade samma problem och det var packningarna i turbon som gått.Saab tog det på garantin och bytte turbo och sedan är bilen helt ok.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    857
    Hur goda förhoppningar vi än har på vår "gud" SAAB, så lär de aldrig fixa problemet. En felkonstruktion på motorn, som man inte kan fixa till i efterhand. Äckligt dåligt av saab, som haft samma problem sedan -92 . Hur ånga block/topp packningar har ni hört att folk måste byta?

    OnT: Jag skulle tro att du får leva med problemet. Se till att du kollar oljan minst var 100 ade mil. Visst kan det vara nåt fel med turbon, fel kan ju alltid inträffa.......
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Hur goda förhoppningar vi än har på vår "gud" SAAB, så lär de aldrig fixa problemet. En felkonstruktion på motorn, som man inte kan fixa till i efterhand. Äckligt dåligt av saab, som haft samma problem sedan -92 . Hur ånga block/topp packningar har ni hört att folk måste byta?

    OnT: Jag skulle tro att du får leva med problemet. Se till att du kollar oljan minst var 100 ade mil. Visst kan det vara nåt fel med turbon, fel kan ju alltid inträffa.......
    tack ! Ska prata med saab ang turbon på måndag, du menar alltså att toppen skulle vara trasig?? vad i toppen kan göra att den blårycker vid start??

    Är lagerna slut i turbon när jag har detta problem??
    9-5 kombi -01

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 785
    toppen va snakar ni om nu .. har nog aldriv varit md om att en saab top har osakat oljerök .. saab inte ford .. nejd e e nog emd största sanolikhet turbon .. saabs ide om pärmanetsmörjning av turbo funkar nog inte så bra
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    857
    Citat Ursprungligen postat av plåtniklas
    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Hur goda förhoppningar vi än har på vår "gud" SAAB, så lär de aldrig fixa problemet. En felkonstruktion på motorn, som man inte kan fixa till i efterhand. Äckligt dåligt av saab, som haft samma problem sedan -92 . Hur ånga block/topp packningar har ni hört att folk måste byta?

    OnT: Jag skulle tro att du får leva med problemet. Se till att du kollar oljan minst var 100 ade mil. Visst kan det vara nåt fel med turbon, fel kan ju alltid inträffa.......
    tack ! Ska prata med saab ang turbon på måndag, du menar alltså att toppen skulle vara trasig?? vad i toppen kan göra att den blårycker vid start??

    Är lagerna slut i turbon när jag har detta problem??

    Nej, toppen tror jag inte är kass, då brukar det ibland orsaka vitrök. Troligtvis är det vanliga "oilsludge" problem som ger blårök. Det brukar ge sig om du kör en längre sträcka, samt ser till att du fyller på olja till max nivån på stickan.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 889
    Vill bara påminna om att det kan ta ett tag att bli av med blåröken som uppstår vid kallstart. Problemet ligger i att det samlas upp olja i luftsystemet (IC, tryckrör och så). Det är tydligen många Saab-verkstäder som inte gör rent dessa, vilket gör att det kan ta bra länga innan man ha rensat ut det "manuellt"...

    Om den blåryker när du gasar på (oavsett varm eller kall) låter det dock som turbon...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Stockholm/Sweden
    Inlägg
    38
    Kan även vara stopp i vevhusventilations kanalerna i ventilkåpan men det låter som turbo...
    Äger/Kör: Saab 9-5 2.3T
    http://www.garaget.org/?car=109487

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    1 368
    Medlem#
    1774
    Oktan98> Kanalerna ska rengöras vid en oilsludge rep. som han gjort...

    Johan!!
    Ng900 2,3T 541hk
    Ng900 2,3T 501hk Budget
    9-3 Cab 2,0T Aut 2011
    Tiguan TSI190 DSG R-line

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Stockholm/Sweden
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av turbo200
    Oktan98> Kanalerna ska rengöras vid en oilsludge rep. som han gjort...

    Johan!!
    Givetvis är jag medveten om det...
    Äger/Kör: Saab 9-5 2.3T
    http://www.garaget.org/?car=109487

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    65

    Re: blårök fast bilen är repad för oilsludge

    Citat Ursprungligen postat av plåtniklas
    bilen har gått ca 10mil bara sen renoveringen,, den blårycker vid start som vanligt, saab bytte bara kedjan samt oljeröret.
    vad kan återstå som ev behöver bytas eller måste bilen rulla lite mer å "rensa lite"

    (Bilen har rullat 8000mil)
    MVH
    Är inte helt på det klara med vad du menar med "renovering". Enda sättet att få ordning på oli-sludge är att byta kolvar och kolvringar, har dom gjort det? Om inte har dom bara fixat felet tillfälligt och denna gång gjort ett väldigt dåligt jobb med rengöring.

  13. #13
    Jeg hadde også blårøk ved start efter at bilen hade varit inne hos SAAB og byttet diverse VV-slanger. Tok derfor av ventilkåpan og sjekket de 2 J-formade røren og de visade seg vara tetta. Efter å ha stukkit de opp med piperenser doppat i parafin, forsvann også blårøken.

    Magnus
    00 9-5 220Hk

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 968
    Vadå lamer, har Saanb haft samma problem sen -92. Antingen vet du inte ett dyft om Saabs motor historia eller så vill du bara hitta nått att skälla på.
    Saab 2.3t/Aero samma 90-93
    Saab 2.0T Samma 86-93 gäller även I med undantag innehåll motor (Kolvar, stakar)
    Har dessa någonsin haft några motorproblem, nix, bara det att toppen skulle efterdras vilket slarvades hej vilt med. 2.3an har dessutom flera visat att den håller upp emot 500hk med orignal innehåll.
    Saab 2.0T/2.0t/2.0i/2.3Aero(R)/2.3T/2.3t/2.3i 94-98 I stora hela samma motor, och jag har aldrig varit med om problem dessa heller, bara det att det ingår i servicen att toppen ska efterdras.

    Däremot 9-5 98-03 och 9-3 99B-03 har dessa otroligt smart ditsatta lågfriktionskolvarna som är boven till allt ihop MEN, det är inte bara Saab med turbo på lågfriktionsmotor som har VV problem, det finns ett annat svenskt bilmärke, men dom har aldrig gått ut med det i pressen.
    Så jag tycker nog snarare att man ska ge en eloge till Saab som erkänner när det finns problem, och står för kostnaderna när det gäller eventuella motorras, kedjeras eller turboras och dessutom förlänger motorgarantin till 8år

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Vadå lamer, har Saanb haft samma problem sen -92. Antingen vet du inte ett dyft om Saabs motor historia eller så vill du bara hitta nått att skälla på.
    Saab 2.3t/Aero samma 90-93
    Saab 2.0T Samma 86-93 gäller även I med undantag innehåll motor (Kolvar, stakar)
    Har dessa någonsin haft några motorproblem, nix, bara det att toppen skulle efterdras vilket slarvades hej vilt med. 2.3an har dessutom flera visat att den håller upp emot 500hk med orignal innehåll.
    Saab 2.0T/2.0t/2.0i/2.3Aero(R)/2.3T/2.3t/2.3i 94-98 I stora hela samma motor, och jag har aldrig varit med om problem dessa heller, bara det att det ingår i servicen att toppen ska efterdras.

    Däremot 9-5 98-03 och 9-3 99B-03 har dessa otroligt smart ditsatta lågfriktionskolvarna som är boven till allt ihop MEN, det är inte bara Saab med turbo på lågfriktionsmotor som har VV problem, det finns ett annat svenskt bilmärke, men dom har aldrig gått ut med det i pressen.
    Så jag tycker nog snarare att man ska ge en eloge till Saab som erkänner när det finns problem, och står för kostnaderna när det gäller eventuella motorras, kedjeras eller turboras och dessutom förlänger motorgarantin till 8år
    Saab erkände väl inte förens massmedia började skriva om det?

Liknande ämnen

  1. blårök vid start då bilen stått en stund. saab 9-5
    Av potatis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-04-26, 11:07
  2. Saab 9-3 -99, CE tändes fast bilen går bra.
    Av dexyhe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-01-31, 12:09
  3. Sidorutorna gick ner inatt fast bilen var larmad och låst?
    Av trezpazzer i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-11, 10:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •