Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: 9-5 -01 Startar bara med startgas

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    13

    9-5 -01 Startar bara med startgas

    Hej!

    Bilen dog för några dagar sen och upptäckte då att en slang till bränslepumpen hade lossnat från slangklämman så bilen fick inget bränsle. För att komma fram till att bilen inte får något bränsle så använde jag startgas för att se om den ens försökte tända på det och det gjorde den.

    Så som sagt, slet upp bränslepumpen och hittade slangen som hade lossnat och satte tillbaka slangen. Bilen startar fortfarande inte så testar att spruta in lite startgas och den går igång. Bilen går som den ska och körde fem mil eller nått och bilen funkar som den ska när den är igång. Men varje gång jag startar bilen så vägrar den att gå igång, den bara går runt runt på startmotorn.

    Vad kan det va för fel? Bränsle kommer fram till fuelrailen och det är bra tryck i det också så den borde gå igång tycker jag. Nämnvärt är väll också att den är tankad med etanol och har väll gått på det de senaste 100 milen eller nått. Bilen är en Saab 9-5 aero med steg tre grejer och anpassad för etanol. Har alltså inte bytt några delar för det var inget trasigt på den, bara att en slang till pumpen hade trillat ur. Vad kan va fel på den?

    Inga felkoder eller nått och bilen går som den alltid har gjort förutom att den inte går att starta utan gas.

    Väldigt tacksam för svar!

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Har ingen etanol ”bil” men vet att andra haft problem med kläggade spridare och dom bör rengöras. Konstigt är däremot att bilen går bra när den startat med hjälp av startgas. Normalt delvis täppta(kläggade) spridare orsakar nedsättning av motorkraft men du upplever inte så.
    Lossa en spridare och kolla är mitt bästa förslag.
    De finns dom som byter spridare efter ett tag, tip som man byter sommar däck till vinterdäck, påt ungeför …tycker att de är värd att rengöra om inget annat lättare att söka vidare.
    Du kan alltid testa hur/om mkt kommer soppa ur spridare om du gör som på bilden från min bil. Använd coca cola plast burkar dom passar perfekt att förstöra våra tänder och till glädje för din test.

    ----

    här kan jag koppla alla spridare och ställa tryck från soppa.
    Lycka till.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    ingen aning men kan spekulera... det finns sämre kopior på spridare som slutar fungera vid för högt tryck och tillsammans med att en slang hoppat så tänker jag strul med tryckregulatorn/returen?
    annars tänker jag mig att adapteringen är knasig till följd av fel tryck/inget tryck, men tycker det borde ha återställts när du kört 5 mil. har du nollat och hållt på något? etanoladapteringen i sig borde vara lagrad, men lyckas man nolla den går det inget vidare att starta på etanol.
    soppapumpen går igång en stund vid nyckel på/motor av?
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Ny pump och ny slang monterad?

    En del slang tål inte att ligga i bränsle så verifiera verkligen först att allt är helt där bak.

    Jag tror inte det är det.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    13
    Tack för alla förslag. Körde två mil och tankade lite Bensin i så nu startar den utan startgas igen! Måste tankat någon riktig skit-etanol eller nått. Återigen tack för hjälpen! Fantastiskt bra forum detta!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    Det var nog inget fel på etanolen, när du tankar gör systemet en total omräkning av alla värden relaterade till soppan, dessa värden var troligen uppåt väggarna utav felet du hade.
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    13
    Trodde allt hade löst sig men bilen krånglar fortfarande rätt så mycket. Den tar väldigt många försök när den ska startas kall. Motorn går bara runt och försöker tända någon enstaka gång men den startar i alla fall utan startgas. Om jag kör den varm och sen stänger av bilen och startar den direkt igen så startar den väldigt fint och det är inga problem alls men om man väntar 5-10 minuter så är den lika svårstartad som när den är helt kall. CA85 visar också 50% vilket är konstigt för jag tankar bara 98 i den. Amul ligger på -197. Har lossat batteriet så datorn ska återställa sig men det gör ingen skillnad det heller den bara räknar som spritmängden i bränslet igen. Detta stör mig väldigt mycket för jag vet inte alls vad som kan va fel och jag vill gärna få löst det så jag kan lite på att jag alltid får igång bilen. Någon som har något förslag eller vet vart jag ska börja felsöka? Kan även lägga till att bilen går fint när den är igång. Tack!

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Har du provat att slå i någon rengöring för spridarna?
    typ Red Line SI-Alcohol eller liknade?
    Borde inte skada att prova

    Testat något av George's tips ovan?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    13
    Nej har inte testat det i och med att den går fint när den väl är igång, men det är klart det skadar inte att testa det!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    ca85 på 50% med ren bensin i tanken motsvarar väl ett amul på runt +15-20% egentligen. Så om det inte är fel på tillförseln så drar den ganska mycket tjuvluft någonstans.
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    13
    Skickade i en flaska med insprutningsrengöring och körde några mil. Bilen hostade till några gånger och sen började ce-lampan lysa så har beställt obd-läsare så jag kan hitta vad det är för felkod.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Det finns en ovanlig felbild med vevaxelgivaren som gör att missar var tändlägena ligger, hört om totalt två T5-bilar som haft detta problem, dock ingen T7.

    Det som avslöjade dessa var att efter misslyckade startförsök var två av tändstiften blöta, två torra. Bilarna ifråga hoppade igång på startgas (vilket är naturligt eftersom du får bränsle i form av startgas på alla cylindrar medan bensinen bara når de cylindrar som motorstyret tror på), och gick sedan normalt, precis som din.

    När den inte startar, seglar varvräknare upp efter några sekunder en liten aning över nolläge, dvs. beter sig varvräknaren precis som förväntat? Om jag minns rätt så beskrevs på en av ovannämnda bilar att varvräknaren visade oväntat högt varv (detta var dock en 9000, så samma sak kanske inte gäller).

    Nästa gång du får problem, kolla av tändstiften.

    Sedan, provbyt med en känt fungerande tändkassett. Det är klart möjligt att den är orsaken, även om den kanske inte är huvudkandidaten.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det finns en ovanlig felbild med vevaxelgivaren som gör att missar var tändlägena ligger, hört om totalt två T5-bilar som haft detta problem, dock ingen T7.

    Det som avslöjade dessa var att efter misslyckade startförsök var två av tändstiften blöta, två torra. Bilarna ifråga hoppade igång på startgas (vilket är naturligt eftersom du får bränsle i form av startgas på alla cylindrar medan bensinen bara når de cylindrar som motorstyret tror på), och gick sedan normalt, precis som din.

    När den inte startar, seglar varvräknare upp efter några sekunder en liten aning över nolläge, dvs. beter sig varvräknaren precis som förväntat? Om jag minns rätt så beskrevs på en av ovannämnda bilar att varvräknaren visade oväntat högt varv (detta var dock en 9000, så samma sak kanske inte gäller).

    Nästa gång du får problem, kolla av tändstiften.

    Sedan, provbyt med en känt fungerande tändkassett. Det är klart möjligt att den är orsaken, även om den kanske inte är huvudkandidaten.
    Det låter som du kan ha rätt i detta för jag var borta och läste felkod nu och den visade P0336 Crankshaft position och det är också den enda delen jag har bytt på den i och med att det bara var bränsleslangen som var felet förra gången. Får ta och byta tillbaka till den gamla givaren och hoppas på att det hjälper! Tack alla!

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    13
    Har bytt vevaxelgivaren nu och bilen fungerar som den ska! Tack för hjälpen med allt!

Liknande ämnen

  1. og900 t16 -91 startar bara ibland!
    Av _WmB_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 15:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •