Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Kan stödlagret klappra? (Fjäderben)

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347

    Kan stödlagret klappra? (Fjäderben)

    Hej!

    Har monterat coilover från Maptun (Nya) på min 9-3 XWD V6 2008. Vid bytet monterade jag nya axiallager och krängningshämmarstagen som följde med satsen.
    Nu så klapprar det nästan constant I framvagnen så fort jag inte kör på ny lagd asfalt.
    Har demonterat allt och kollat över allt igen men hittar inget... allt är åtdraget så jag undrar om det kan vara stödlagren?

    Har även kollat subframe mm och inget var lost.

    /Jonas

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941
    Är det ständigt "klapprande"? Eller bara vid ojämnheter i vägen alternativt när du svänger? Nu vet jag inte hur det ser ut på MTs coils. Men jag vet de som haft knäppande/klapprande med H&R coils i framvagnen, vilket inte jag har på de jag monterat på mina bilar, de har då troligen missat att ta med gummidamaskens överdel vid monteringen, så fjädern kunnat glida runt i stödlagret. För utan gummidamaskens ovandel emellan så blir det några mm glapp. Fjäderns ovankant måste ligga tajt mot stödlagrets fläns. Lite glapp i löst läge kanske inte verkar så mycket, men i inspänt läge med tyngd samt rörelser blir det andra krafter. Sen så dämpar även gummidamasken ljudvandring.
    Jag har även kapat/modifierat gummimellanlägget till fjädern i bakvagnen & lagt med det, för att få det så tyst & bra som möjligt.

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347
    Bara vid ojämnheter och då pratar vi väldigt små ojämnheter.
    Detta med gummidamaskens överdel låter intressant. har du bilder? eller kan länka till denna del?
    Det följer ju med en gummidamask/dammskydd för stötdämparen och den monetarade jag. Skulle jag även monterat den som sitter kvar på fjäderbenet?

    edit: är det denna? http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...m/oe00767.html

    /Jonas

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941
    Japp den är det. Jag kapade av den en lagom bit ner, ca halvvägs, för att kunna använda den övre delen så fjädern sitter tajt mot övrigt. Annars glider fjädern runt metall mot metall med lite glapp. När det är i spänn så blir det knäppningar då den hoppar mellan olika positioner om inte damaskens övre del är monterad, i.a.f. på H&R. Dock finns den inte med i monterings instruktionerna.

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


Liknande ämnen

  1. Fjäderben 12 780 360?
    Av Göran Larsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-06-18, 16:45
  2. Ng 900 fjäderben på og 9-3
    Av Loudpipes i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-12, 18:57
  3. Fjäderben og9-3
    Av MartinAberg i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-02-09, 18:52
  4. Nya Fjäderben og9-3
    Av ShaddeN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-17, 19:02
  5. Ska stödlagret se ut såhär? Bild
    Av Woody i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 15:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •