Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: bättre väghållning? Saab 9-5 2.3t -01

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Ort
    Markaryd/Kristianstad
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

    bättre väghållning? Saab 9-5 2.3t -01

    Hejsan.

    Min kära saab beter sig väldigt konstigt tycker jag, och det är som att den är väldigt svajig.
    Märks verkligen när man kör på grusvägar eller ligger i högre farter på asfalt.
    Typ som att där är glapp i ratten, men att den ändå reagerar lite... Svårt att förklara men med lite sökning här och på google så har jag förstått att det brukar vara den främre bussningen där bak som är kass, så jag har tänkt att byta dem nu till powerflex. Men vill gärna rusta upp hela bilen när det gäller Väghållningen, och undrar helt enkelt vad mer man ska byta ut och med vad?
    Funderar lite på att köpa ett chassikit, men är dock inte så sugen på överdrivet dyra saker som bilstein och liknande. Finns det andra alternativ som är bra och bättre än orginal?
    Saab 9-5 2.3t 01

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 744
    montera dom grövsta krängningshämmarna du får tag på både fram och bak.
    bra däck med lagom profil

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 117
    Jag skulle nog börja med att konstatera skicket på fjädrar/dämpare och de stora bussningarna fram och bak.
    Hur långt har den gått och är det någonsin bytt.
    Och "inte sugen på överdrivet dyra saker som Bilstein" så finns ingen anledning att ge sig på andra krängare heller, börja med fräsha std dämpare.
    Är det en kombi brukar de ta slut fortare än på sedanen och det gör under att byta.
    Det finns bra grejor men då kostar det!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    53
    Glöm inte kolla bussningar i subframe. Sitter 6st. Jag bytte till powerflex, mkt enklare än original. Det gamla var rejält slut, bilen betedde sej lite som du säger, men har inte kontakt riktigt med vägen.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Ort
    Markaryd/Kristianstad
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jag skulle nog börja med att konstatera skicket på fjädrar/dämpare och de stora bussningarna fram och bak.
    Hur långt har den gått och är det någonsin bytt.
    Och "inte sugen på överdrivet dyra saker som Bilstein" så finns ingen anledning att ge sig på andra krängare heller, börja med fräsha std dämpare.
    Är det en kombi brukar de ta slut fortare än på sedanen och det gör under att byta.
    Det finns bra grejor men då kostar det!
    Ja jag misstänker att bakfjädrarna har börjat bli kassa! Ser nästan ut som att bilen är lite lägre där bak än fram, har dock en sedan. Bilen har gått 16000 mil och tror inte att det är bytt.
    Ska man byta både dämpare och fjäder då antar jag?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Jebred Visa inlägg
    Glöm inte kolla bussningar i subframe. Sitter 6st. Jag bytte till powerflex, mkt enklare än original. Det gamla var rejält slut, bilen betedde sej lite som du säger, men har inte kontakt riktigt med vägen.
    Ska kolla igenom dem imorgon också då!
    Saab 9-5 2.3t 01

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 117
    Ja, du bör byta dämpare och fjädrar samtidigt. Det jobbar ju tillsammans.
    Annars blir det som att köpa "en ny högerdoja för det var ju bara hål i den ena..."

    Räcker pengarna bara till det ena köp originaldämpare eller Bilstein B4
    Psst! du är väl medlem i STCS och får rabatter på dina inköp?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 738
    Medlem#
    10798
    Jag gav strax över 6000 kr för Bilsteins kit med dämpare och fjädrar runt om, tycker inte det är så farligt dyrt. Komplettera med nya A-bussningar bak från Powerflex och det blir en betydande skillnad hos en bil med slitna dämpare och bussningar. Framförallt så blir bilens bakände mycket stabilare när man kör över ojämnheter.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Ort
    Markaryd/Kristianstad
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Ja, du bör byta dämpare och fjädrar samtidigt. Det jobbar ju tillsammans.
    Annars blir det som att köpa "en ny högerdoja för det var ju bara hål i den ena..."

    Räcker pengarna bara till det ena köp originaldämpare eller Bilstein B4
    Psst! du är väl medlem i STCS och får rabatter på dina inköp?
    Ja det var det jag tänkte

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Jag gav strax över 6000 kr för Bilsteins kit med dämpare och fjädrar runt om, tycker inte det är så farligt dyrt. Komplettera med nya A-bussningar bak från Powerflex och det blir en betydande skillnad hos en bil med slitna dämpare och bussningar. Framförallt så blir bilens bakände mycket stabilare när man kör över ojämnheter.
    Ja A-bussningar från powerflex ska monteras dit. Provar nog först att byta dem! Annars så blir det nya dämpare och fjädrar
    Saab 9-5 2.3t 01

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3og -01 Gungig och ostabil , bättre väghållning hur?
    Av Bim i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-05-31, 21:45
  2. Saab 9-3 og, bättre väghållning NU!
    Av AeroTired i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-07, 13:31
  3. Bättre väghållning 9000 -98?
    Av Mr Aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-30, 13:26
  4. Bättre väghållning 9000
    Av Sugroret i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-02-03, 22:59
  5. Hur får man bättre väghållning på bil med nivåreglering?
    Av krutmats i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-13, 15:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •