Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: _Skalmans 9-3 SS Aero

  1. #21
    Sugmotor _Skalmans avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    54
    Medlem#
    10101
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Väldigt snyggt.
    Hur fick ni fast skinnet. Vad för lim? Underarbete?
    Torkade rent handtagen noggrant med en fuktad trasa (vågade inte använda några starka medel då jag var rädd att "gummit" på handtagen skulle lösa upp sig och bli klumpigt).

    Använde vanligt hobbylim som ströks på tunnt på både skinnet och handtaget, sedan började vi från mitten på handtaget och sträckte sedan ut skinnet och tryckte ut det mot kanterna. Vek det över kanten och fäste med mer lim på baksidan.

    Vi använde väldigt tunnt skinn, så minsta lilla limklump eller dylikt syns igenom, blev tyvärr en liten på passagerarsidan. Samtidigt måste man ha tunnt skinn om man ska vika det över kanten, annars går det inte att fästa handtaget i dörrsidan igen.

    Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973
    Finns originalskydd för skärmkanterna fram: 12763574

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #23
    Sugmotor jerry32s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    56
    Medlem#
    8853
    Tjusig bil. Lite nyfiken bara.
    En fråga angående monteringen av draget, räckte det att plocka av bakre spoiler eller behöver man plocka av mer? Avgassystemet är inte i vägen va? Ska själv montera ett likadant på min.
    Mvh Jerry

  4. #24
    Sugmotor _Skalmans avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    54
    Medlem#
    10101
    Citat Ursprungligen postat av jerry32 Visa inlägg
    Tjusig bil. Lite nyfiken bara.
    En fråga angående monteringen av draget, räckte det att plocka av bakre spoiler eller behöver man plocka av mer? Avgassystemet är inte i vägen va? Ska själv montera ett likadant på min.
    Mvh Jerry
    Tackar
    Plockade bara av bakre stötfångaren, det räckte, sen får man såga bort lite undertill på "diffusorn" såklart när man sätter ihop det igen så man kommer åt kroken.

  5. #25
    Sugmotor _Skalmans avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    54
    Medlem#
    10101
    Tänkte skriva en liten uppdatering om vad som hänt med bilen de senaste två åren, gällande uppdateringar har det inte hänt sådär jättemycket, i princip bara service och mindre reparationer, så som ny värmedyna för stolsvärmaren, ny drivaxel och annat "kul". Den enda stora reparationen/modifikationen är en 9-5 Aero-koppling som installerades 2018. Efter det har bilen använts sommartid och körts på de flesta STCS-banträffarna.

    koppling.jpg

    DSC04727.jpg

    IMG_1528970185993.jpg
    Fick låna R-däck av en vän, det ligger definitivt på inköpslistan, vilken skillnad

    IMG_20180724_162756.jpg
    Dragkroken har också utnyttjats för lite semester, gick fint att dra med 9-3an!

    Här kommer en bild ifrån nutid, när bilen precis hämtats ut från vinterförvaring
    IMG_20200425_152322.jpg

    Så, vad behöver/ska göras på bilen? Det finns en liten lista över vad som behöver tas tag i, nämligen:
    Laga fönsterhiss vänster bak, det lät riktigt illa när rutan åkte ner en gång, sen gick den inte upp igen, fick hjälpa till och dra upp rutan och har inte rört det sedan dess :/
    Byta/renovera låskistor bak. De lever sitt eget liv, särskilt när det är varmt.
    Byta topplagring vänster fram.
    Undersöka varför den går oroligt på tomgång

    Det är dessutom dags att ta tag i rosten, skärmkanterna runt hela bilen kommer behöva åtgärdas, samt bakluckan. Därefter behöver hela bilen verkligen en polering.

    Nåväl, det finns roliga saker också. I skuffen ligger en 3" DP från Maptun som ska monteras. Jag är lite i valet och kvalet om jag ska byta till en större turbo när jag ändå är igång.
    Dessutom lär det behövas en rejälare intercooler samt större spridare. Planen är ett E85/BioPower-konvertera bilen, någon som vet ca hur långt original bränslepump orkar med?

    Dessutom har bilparken utökats med en Saab till, det är väl egentligen inte tänkt att vara något projekt, men jag kommer nog låta den vara med här i tråden också framöver.

  6. #26
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Jag kör 300-350-ish HK med e Td04HL-20t, 550cc spridare, do88 intercooler, 3" downpipe, griffin luftburkslock, Griffin /ng9-5 lmm och säkert nått jag glömt på min aero -05. Mackanized

    Org soppappump, effekten är på E85 men jag kör biopower så kan tankab bensin med om jag vill ha mindre effekt och tråkigare respons

    Nu har jag automt så vridet när lite nerställt med till ca 400nm. Jag älskar min större turbo, den drar hela vägen till varvstopp och matar mer och mer efffekt.

    med org turbon så dog den av ganska tydligt vid 4500 rpm och vid 5000 orkade den knappt frammåt. (Med automat är detta ytterliggare uselt eftersom kickdopwn hamnar precis där turobn dör). förutom då mer kraft överallt så märktes det verkligen på toppen när jag bytte turbo

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #27
    Sugmotor _Skalmans avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    54
    Medlem#
    10101
    Tack för input! Just att bilen drar över hela registret hade varit trevlig, precis som du säger så märker man tydligt att turbon inte vill mer vid 4500-5000 rpm. Är en liknande setup som du har som jag är ute efter, nu när jag ändå har downpipen. Visst ger den ökning med originalturbon också, men mycket vill ha mer, så det lutar åt att ta allt på en gång och få bilen mappad efter det.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •