Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 9-3 og Luftmätare gult fält

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    31

    9-3 og Luftmätare gult fält

    9-3 og T7 185hk 2000
    16.000 mil
    Gott skick i min mening, inga missljud/knackande eller ryckig körning osv
    Turbon skall vara bytt vid ca 13.000 mil (GT17)


    Har ett problem som jag inte blir klok på.
    Jag la märke till att kärran hade blivit väldigt trött och laddtrycket var obefintligt och det visade sig att jag skjutit vakuumslangen mellan dumpen och någon slags vakuumventil till höger vid torpedväggen. Jag satte tillbaka slangen på nippeln och då gick luft mätaren i mätarhuset från en bit över halva gula fältet till mittemellan gult och rött fält, som det ska vad jag förstått. Men sedan sköt jag slangen om och om igen så jag bytte ut samtliga vakuumslangar från ventilen jag nämnde med 4mm slang från biltema.
    Därefter la sig mätaren ca 3/4 av det gula fältet. Nöjde mig med det tillsvidare men prövade efter någon dag lossa slangen jag skjöt från början och sätta på den på nippeln igen. Helt plötsligt var jag uppe mellan gula och röda fältet igen.
    2 timmar senare när jag hoppar in i bilen ligger den återigen på 3/4 av det gula fältet. Prövade återigen lossa och sätta på slangen men denna gången ville den inte över 3/4.

    Har även en laddtrycksmätare och jag tyckte inte att den visade någon skillnad från när jag tog av och satte på slangen igen (0,6bar på 2an ca och upp mot 0,85 på 5an).
    Har prövat blåsa i och kontrollera vakuumslangarna men kan inte hitta någon läcka.
    Har jag någon anledning till att oroa mig över att mätaren inte går så långt upp som den ska då bilen värkar ladda som den ska. Vad kan problemet vara?
    Senast redigerat av smeck den 2016-06-27 klockan 23:09.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Välkommen till STCS Smeck

    Nej, flummigt kan vi inte ha det och det är för din egen skull.
    En tydligt rubrik och problembeskrivning leder oftast till snabbare och bättre svar.

    Antar att du läst reglerna och nedanstående trådar
    LÄS DETTA (!) så funkar vårat forum ännu bättre...

    Lathund för inlägg om felsökning
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    31
    Tack för välkomnandet och jag ber om ursäkt. Rättade till inlägget så gott jag kunde.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    31
    Efter lite testkörande la jag märke till att jag kommer upp nästan till röda fältet på hög växel i 120+ km/h men ej på 1an/2an/3an.

Liknande ämnen

  1. Pystrim: Original Turbo/APC mätare på 9000 2,3 16V -92
    Av Connsann i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-15, 20:43
  2. 20" BBS CK på original 9-3 SC Turbo X, bra el anus?
    Av Johnken i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-11-15, 01:41
  3. var koppla in lyse till mätare för "dimning"?
    Av kvistarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-30, 17:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •