Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Saab 9-5 2.3 biopower -08: Funderingar kring vibrationer från motor

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    9

    Saab 9-5 2.3 biopower -08: Funderingar kring vibrationer från motor

    Hej!

    Jag har varit medlem här länge (sedan 2006 tydligen ), men knappt läst eller postat något.

    Jag kör nu en Saab 9-5 Vector 2008 2.3t Biopower. Jämfört med andra "moderna" saabar jag ägt och kört (ägt en og 9-3 185 hk och kört flera tidigare 9-5:or) tycker jag den har både väldigt mycket "rått" motorljud, men även relativt kraftiga vibrationer (hänger väl dock ihop) från motorn inne i kupén. Vid gaspådrag börjar delar kring instrumentpanelen vibrera, typ mugghållaren. Kan det vara motorbussningar eller liknande som är dåliga?
    Sedan funderar jag även på om 9-5:or fr.om 2006 generellt har mer motorljud i kupén än tidigare årsmodeller på grund av sämre ljudisolering (?). Det första jag gjorde efter jag köpt bilen var att lägga Silent coat i bagageutrymmet och dörrar för att då ner vägljud och resonans, vilket faktiskt gjorde stor skillnad Det som talar emot är dock att jag provkörde körde en 9-5 2.0 Linear 2009, vilken jag tyckte gick ganska fint utan ljud/vibrationer från motorn (men dock samma höga vägbrus).

    Tankar?

    Jakob
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Någon som klippt balansaxelkedjan i motorn?

    Är alla motorfästen friska?

    Annars kan ju defekt koppling/svänghjul ge kraftiga vibrationer och oljud, som ett exempel.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  3. #3
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 116
    Medlem#
    6234
    Främre momentstag är ju en klassiker att de är dåliga. Glappar redan när de är nya. Finns powerflex bussningar till den. På den första årsmodellen så fanns det även ett momentstag baktill på motorn.

    Men missljudet kan du kolla upp. Antingen så står du i dörröppningen och rusar motorn till 2000-2500rpm och lyssnar. Eller så låter du någon annan göra det så du kan lyssna runt i motorrummet.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 163
    Det går även att avlasta multiremmens spännare för att utesluta vibrationer från de enheter den driver. (Dock ej för länge eftersom den driver vattenpumpen)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    9
    Tack så mycket för era tips! Mycket uppskattat! Jag ska kolla upp dessa grejer. Tvivlar på att balansaxelkedjan är klippt då bilen ägts av en ej bilintresserad 55-årig man större delen av bilens liv, men värt att kolla upp absolut.

    Återkommer

Liknande ämnen

  1. Lite funderingar kring Saab 9-5 hirsch
    Av Gyllis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-05-07, 21:22
  2. Funderingar kring saab 99 projekt. Motorbygge?
    Av ReinO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-04, 02:42
  3. Lite frågor kring nyinköpt 9-5 2.0t biopower från 08?
    Av ZacShady i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-02-17, 11:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •