Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Inget bromsljus - saknar vettigt elschema OG9-3 -99

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    299

    Inget bromsljus - saknar vettigt elschema OG9-3 -99

    Gokväll. Har letat som en tok efter ett vettigt elschema. NG900 stämmer inte och Haynes för OG9-3 stämmer inte heller, det är helt enkelt fel färg på kablar och inget komplett schema. Jag vill i första hand fixa detta själv.

    Vad jag kommit fram till:

    - 12V genom säkringsdosan (F12) och in i röd kabel som går in i större kabelstam (känner inte riktigt att det är rimligt att ta isär hela denna).
    - I kontakten för bromljuskontakten finns ingen ström, varken mätt mot jord eller över stiften. Borde vara 12V här på ena eller andra sättet!
    - Bromljuskontakten funkar korrekt. Mätt o donat.
    - Haynes hävdar att TWICE har hand om bromsljus. Är detta korrekt?

    Min analys är att om bromsljuskontakten normalt är sluten (kontakt igenom) borde bromsljusen lysa hela tiden om det inte är spänning till bromsljuskontakten från säkring F12. Korrekt? Så sker inte.

    Alternativet att lämna bort bilen... Att lämna bilen till Saab-verkstad är inte aktuellt då reparationen sannolikt skulle kosta lika mycket som bilen är värd. Elfel är DYRA på märkesverkstäder, Mekonomen, Mechanum mfl. Om ni känner till ngn i GBG-trakten som är duktiga på Saab-el utan att skinna en så mottages tips. Men helst elschema och matnyttiga tips!
    9-3 1999 2.0t - 225hk förvånadsvärt snål på landsväg!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Från säkring 12 går det en röd 1,5 mm2 kabel till bromsljuskontakten (brukar jag normalt kalla för omkopplare) vid pedalstället. Omkopplaren ska slutas när bromspedalen trycks ner. Har du inte spänning in till kontakten och säkringen är hel så är det avbrott i den röda kabeln.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-06-26 klockan 12:33. Anledning: §8.1 Du får inte uppmana till brott (I detta fall copyright)
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av ezroller Visa inlägg
    Gokväll. Har letat som en tok efter ett vettigt elschema. NG900 stämmer inte och Haynes för OG9-3 stämmer inte heller, det är helt enkelt fel färg på kablar och inget komplett schema. Jag vill i första hand fixa detta själv.

    Vad jag kommit fram till:

    - 12V genom säkringsdosan (F12) och in i röd kabel som går in i större kabelstam (känner inte riktigt att det är rimligt att ta isär hela denna).
    - I kontakten för bromljuskontakten finns ingen ström, varken mätt mot jord eller över stiften. Borde vara 12V här på ena eller andra sättet!
    - Bromljuskontakten funkar korrekt. Mätt o donat.
    - Haynes hävdar att TWICE har hand om bromsljus. Är detta korrekt?

    Min analys är att om bromsljuskontakten normalt är sluten (kontakt igenom) borde bromsljusen lysa hela tiden om det inte är spänning till bromsljuskontakten från säkring F12. Korrekt? Så sker inte.

    Alternativet att lämna bort bilen... Att lämna bilen till Saab-verkstad är inte aktuellt då reparationen sannolikt skulle kosta lika mycket som bilen är värd. Elfel är DYRA på märkesverkstäder, Mekonomen, Mechanum mfl. Om ni känner till ngn i GBG-trakten som är duktiga på Saab-el utan att skinna en så mottages tips. Men helst elschema och matnyttiga tips!
    Kan nog skaka fram elschema åt dig från WIS. (Trots att det alltid är ett jävla letande....eftersom jag tror jänkarna ligger bakom program och därmed logik i det samma).
    PM:a så ska jag se vad jag kan bistå med.

    /Lufto

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    299
    För övrigt kliade jag mig i huvudet och sedan gick jag på säkringshållaren med kontaktspray. Vips fanns det ström, och sedan upprepades det med bromsljuskontakten. Så enkelt varde det! Till saken hör att bilen stod avställd utomhus i ca 8 månader efter hustrun eldat startmotorn genom att köra iväg med den i startkranen... vilket var resultatet av att returfjädern i tändningslåset pajat... "inga lampor eller instrument funkade och det lät konstigt".
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-06-26 klockan 12:27. Anledning: Diskussion om WIS lite över över gränsen för vad WIS licensen medger
    9-3 1999 2.0t - 225hk förvånadsvärt snål på landsväg!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av ezroller Visa inlägg
    För övrigt kliade jag mig i huvudet och sedan gick jag på säkringshållaren med kontaktspray. Vips fanns det ström, och sedan upprepades det med bromsljuskontakten. Så enkelt varde det! Till saken hör att bilen stod avställd utomhus i ca 8 månader efter hustrun eldat startmotorn genom att köra iväg med den i startkranen... vilket var resultatet av att returfjädern i tändningslåset pajat... "inga lampor eller instrument funkade och det lät konstigt".
    Galant! Alla blir glada när felet är lokaliserat eller t.o.m. löst.

    /Lufto
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-06-26 klockan 12:28. Anledning: Redigerade citatet - Diskussion om WIS lite över över gränsen för vad WIS licensen medger

Liknande ämnen

  1. Inget Bromsljus saab 900 -95
    Av magnus76 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-30, 20:33
  2. Inget bromsljus vad kan det vara för fel
    Av TurboSanta i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 15:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •